Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of the Publication of Emergency Medicine Specializas Theses

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 26 - 30, 28.04.2019

Abstract

Purpose: In this study, it is aimed to determine the publication rates of the theses which are specialization in Emergency Medicine held in Turkey in
2010-2015 years made in the field as scientific articles.

Materials and Methods: In this retrospective and descriptive study, the rates of publication of national and international scientific journals in Pubmed,
Google Scholar and Magazine Park databases in 539 emergency medicine in National Thesis Center database were investigated.

Results: It was determined that 21% (n = 112) of the 539 specialization thesis in emergency medicine was prepared in 2015 and 99,8% (n = 532) were
prepared in the universities. It was observed that 12.2% (n = 65) of these studies consisted of orthopedics and traumatology. The rate of publication of
the studies in national and international scientific journals was 20.8% (n = 111) and it was published in 6 months at the earliest. Similarly, 9.8% (n =
52) of these publications were published in Science Citation Index and Science Citation Index-Expanded.

Conclusion: In line with the developments in emergency medicine in the world, scientific publication production in this field increases every year. in
Turkey it is increasing the number of publications in line with global developments. However, the number of thesis in the field of emergency medicine
is increasing every year, while the number of scientific publications does not increase. In order to increase this ratio, literature should be scanned and
current studies should be done.

References

  • 1. Giesler M, Forster J, Biller S, Fabry G. Development of a Questionnaire for the Assessment of Competences in Medicine: Results on Reliability and Validity. GMS Journal for Medical Education. 2011;28(2):1-15.
  • 2. Can E, Richter F, Valchanova R, Dewey M. Supervisors’ perspective on medical thesis projects and dropout rates: survey among thesis supervisors at a large German university hospital. BMJ Open. 2016;6.
  • 3. Akdoğan GG. Biyotıp ve Sağlık Bilimlerinde Doktora'da Kalite Standartları ve Orpheus. Deneysel Tıp ve Araştırma Enstitüsü Dergisi. 2015;5(9):15-21.
  • 4. Çakar Ö. Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme. Bilim Adamı Yetiştirme Lisansüstü Eğitim. Ankara, TÜBA Yayınları, Bilimsel Toplantı Serileri. 1997.
  • 5. Bozan M. Lisansüstü Eğitimde Nitelik Arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2012;4(2).
  • 6. Bahçeci F, Uşengül L. Yüksek Lisans ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin İncelenmesi. 2018:85-96.
  • 7. Gül İ, Yeşiltaş A, Keklik B. Sağlık Yönetimi Lisansüstü Programlarında Yapılan Tezlerin Profili. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;7(13):231-44.
  • 8. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, 2016 [26.09.2018]. Available from: http://www.yok.gov.tr/documents/10279/23688337/lisansustu egitim ve ogretim yönetmeligi.pdf/.
  • 9. Yalçınkaya M, Koşar D, Altunay E. Kastamonu Education Journal Araştırma Görevlilerinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 2014;22(3):1009-34.
  • 10. Balaghafari A, Siamian H, Kharamin F, Rashida SS, Ghahrani N. Quantitative Assessment of Theses at Mazandaran University of Medical Sciences Years–(1995-2014). Acta Inform Med 2016;24(4):281-5.
  • 11. Akbulut Hİ, Şahin Ç, Çepni S. Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;20: 50-69.
  • 12. Özgen Ü, Eğri M, Aktaş M, Öztürk ÖF, Can S, Özcan C. Publication Pattern of Turkish Medical Theses: Analysis of 22.625 Medical Theses Completed in Years 1980-2005. J Med Sci 2011;31(5):1122-31.
  • 13. Barutçu F, Onaylı S. Tez Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar. Scandinavian Journal of Educational Research. 2016;47(1):89–110.
  • 14. Kalem G, Akman İ. Lisansüstü Öğrencilerin Proje ve Tez Çalışmaları Sorunları ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı. 2007.
  • 15. Yılmaz Ö, Yüksel H. Thesıs in Medıcal Specıalty Educatıon at a Glance: Problems and Solutıon Proposals. 2013:33-6.
  • 16. Paulitsch MA, Gerlach FM, Klingebiel T, Sennekamp M. On the way to becoming an MD (Dr. med.): what kind of support do doctoral students need? Part 2: establishing the program. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2016;110(111):77–84.
  • 17. Çınar O, Dokur M, Tezel O, Acar YA. Türk Acil Tıbbının Uluslararası Literatüre Katkısı: 15 Yılın Değerlendirilmesi. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 2011;17(3):248-52.
  • 18. Göktaş B, Erdem R. Sağlık Yönetimi Alanında Yapılan Tezlerin Profili. Fırat Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2006;1(1):53-63.
  • 19. Wilson MP, Itagaki MW. Characteristics and Trends of Published Emergency Medicine Research. Acad Emerg Med. 2007;14(7):635-40.
  • 20. Alkan G. Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma (1984-2012). The Journal of Accounting and Finance. 2014:41-52.

Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 26 - 30, 28.04.2019

Abstract

Amaç: Bu çalışmayla Türkiye’de 2010-2015 yıllarında acil tıp alanında yapılan uzmanlık tezlerinin bilimsel makale halinde yayınlanma oranlarını
belirlemek amaçlanmaktadır.

Araçlar ve Yöntem: Retrospektif ve tanımlayıcı olan bu çalışmada Ulusal Tez Merkezi veri tabanından bulunup incelenen 539 tane acil tıpta
uzmanlık tezinin Pubmed, Google Akademik ve Dergi Park veri tabanları taranarak ulusal ve uluslararası bilimsel dergilerde yayınlanma oranları
araştırıldı.

Bulgular: Taranan bu 539 acil tıpta uzmanlık tezinin %21’i (n=112) 2015 yılında yapıldığı ve %99,8’inin (n=532) üniversitelerde hazırlandığı tespit
edildi. Bu çalışmalar hazırlandığı konular bakımından irdelendiğinde %12,2’sinin (n=65) ortopedi ve travmatoloji konularından oluştuğu görüldü.
Çalışmaların ulusal ve uluslararası bilimsel dergilerde yayınlanma oranı %20,8 (n=111) iken en erken 6 ayda yayınlanabildiği görüldü. Yine aynı
şekilde bu yayınların %9,8’i (n=52) Science Citation Index ve Science Citation Index-Expanded dergilerinde yayınlanmıştır.


Sonuç:
Dünyada acil tıp alanındaki gelişmeler doğrultusunda bu alandaki bilimsel yayın üretimi de her yıl katlanarak artmaktadır. Türkiye’de de
dünyadaki gelişmelere paralel olarak yayın sayısı artmaktadır. Ancak her yıl acil tıpta uzmanlık alanında yapılan tez sayısı artarken aynı oranda
bilimsel yayın sayısı artmamaktadır. Bu oranı artırmak amacıyla literatür geniş çaplı taranarak güncel konularda tez çalışmaları yapılmalıdır.

References

  • 1. Giesler M, Forster J, Biller S, Fabry G. Development of a Questionnaire for the Assessment of Competences in Medicine: Results on Reliability and Validity. GMS Journal for Medical Education. 2011;28(2):1-15.
  • 2. Can E, Richter F, Valchanova R, Dewey M. Supervisors’ perspective on medical thesis projects and dropout rates: survey among thesis supervisors at a large German university hospital. BMJ Open. 2016;6.
  • 3. Akdoğan GG. Biyotıp ve Sağlık Bilimlerinde Doktora'da Kalite Standartları ve Orpheus. Deneysel Tıp ve Araştırma Enstitüsü Dergisi. 2015;5(9):15-21.
  • 4. Çakar Ö. Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme. Bilim Adamı Yetiştirme Lisansüstü Eğitim. Ankara, TÜBA Yayınları, Bilimsel Toplantı Serileri. 1997.
  • 5. Bozan M. Lisansüstü Eğitimde Nitelik Arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2012;4(2).
  • 6. Bahçeci F, Uşengül L. Yüksek Lisans ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin İncelenmesi. 2018:85-96.
  • 7. Gül İ, Yeşiltaş A, Keklik B. Sağlık Yönetimi Lisansüstü Programlarında Yapılan Tezlerin Profili. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015;7(13):231-44.
  • 8. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, 2016 [26.09.2018]. Available from: http://www.yok.gov.tr/documents/10279/23688337/lisansustu egitim ve ogretim yönetmeligi.pdf/.
  • 9. Yalçınkaya M, Koşar D, Altunay E. Kastamonu Education Journal Araştırma Görevlilerinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 2014;22(3):1009-34.
  • 10. Balaghafari A, Siamian H, Kharamin F, Rashida SS, Ghahrani N. Quantitative Assessment of Theses at Mazandaran University of Medical Sciences Years–(1995-2014). Acta Inform Med 2016;24(4):281-5.
  • 11. Akbulut Hİ, Şahin Ç, Çepni S. Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;20: 50-69.
  • 12. Özgen Ü, Eğri M, Aktaş M, Öztürk ÖF, Can S, Özcan C. Publication Pattern of Turkish Medical Theses: Analysis of 22.625 Medical Theses Completed in Years 1980-2005. J Med Sci 2011;31(5):1122-31.
  • 13. Barutçu F, Onaylı S. Tez Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar. Scandinavian Journal of Educational Research. 2016;47(1):89–110.
  • 14. Kalem G, Akman İ. Lisansüstü Öğrencilerin Proje ve Tez Çalışmaları Sorunları ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı. 2007.
  • 15. Yılmaz Ö, Yüksel H. Thesıs in Medıcal Specıalty Educatıon at a Glance: Problems and Solutıon Proposals. 2013:33-6.
  • 16. Paulitsch MA, Gerlach FM, Klingebiel T, Sennekamp M. On the way to becoming an MD (Dr. med.): what kind of support do doctoral students need? Part 2: establishing the program. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2016;110(111):77–84.
  • 17. Çınar O, Dokur M, Tezel O, Acar YA. Türk Acil Tıbbının Uluslararası Literatüre Katkısı: 15 Yılın Değerlendirilmesi. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 2011;17(3):248-52.
  • 18. Göktaş B, Erdem R. Sağlık Yönetimi Alanında Yapılan Tezlerin Profili. Fırat Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2006;1(1):53-63.
  • 19. Wilson MP, Itagaki MW. Characteristics and Trends of Published Emergency Medicine Research. Acad Emerg Med. 2007;14(7):635-40.
  • 20. Alkan G. Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma (1984-2012). The Journal of Accounting and Finance. 2014:41-52.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Original Articles
Authors

Erdal Tekin

Selahattin Karagöz This is me

İlker Akbaş

Publication Date April 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Tekin, E., Karagöz, S., & Akbaş, İ. (2019). Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi. Ahi Evran Medical Journal, 3(1), 26-30.
AMA Tekin E, Karagöz S, Akbaş İ. Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi. Ahi Evran Med J. April 2019;3(1):26-30.
Chicago Tekin, Erdal, Selahattin Karagöz, and İlker Akbaş. “Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi”. Ahi Evran Medical Journal 3, no. 1 (April 2019): 26-30.
EndNote Tekin E, Karagöz S, Akbaş İ (April 1, 2019) Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi. Ahi Evran Medical Journal 3 1 26–30.
IEEE E. Tekin, S. Karagöz, and İ. Akbaş, “Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi”, Ahi Evran Med J, vol. 3, no. 1, pp. 26–30, 2019.
ISNAD Tekin, Erdal et al. “Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi”. Ahi Evran Medical Journal 3/1 (April 2019), 26-30.
JAMA Tekin E, Karagöz S, Akbaş İ. Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi. Ahi Evran Med J. 2019;3:26–30.
MLA Tekin, Erdal et al. “Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi”. Ahi Evran Medical Journal, vol. 3, no. 1, 2019, pp. 26-30.
Vancouver Tekin E, Karagöz S, Akbaş İ. Acil Tıp Uzmanlık Tezlerinin Dergilerde Yayınlanması Bakımından Analizi. Ahi Evran Med J. 2019;3(1):26-30.

Ahi Evran Medical Journal  is indexed in ULAKBIM TR Index, Turkish Medline, DOAJ, Index Copernicus, EBSCO and Turkey Citation Index. Ahi Evran Medical Journal is periodical scientific publication. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors.

    Creative Commons Lisansı

This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı.