Review
BibTex RIS Cite

Mutasyon (Ses Değişimi) Döneminde Seslerin Sınıflandırılması

Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 991 - 1010, 30.11.2020
https://doi.org/10.31592/aeusbed.681306

Abstract

Mutasyon (ses değişimi) ergenliğin başlaması ile birlikte vücuttaki diğer değişimlere paralel olarak seste de dramatik bir değişim sürecinin yaşandığı dönemdir. Ses karakterinin şekillenerek kimlik kazandığı bu süreçte çeşitli zorluklarla karşılaşılabilir. Vokal organlardaki büyüme aynı oranda gerçekleşmediği için sesin kontrolü de zorlaşmaktadır. Bu dönemde yaşanan zorlukları ve sesin özelliklerini bilmek uygun yaklaşım sergilemek açısından oldukça önemlidir. Ses değişimi kişiden kişiye farklılık göstermekte, aynı sınıfta farklı evreleri yaşayan öğrencilere rastlanabilmektedir. Bu sebeple sesin bulunduğu evreyi tespit etmek ve uygun bir şekilde sınıflandırmak önemlidir. Mutasyon sürecine kadar çocuk sesleri alto veya soprano olarak sınıflandırılmaktadır. Ancak bu geçici evrede çocuk seslerinin kadın ya da erkek ses özelliklerini kazanıncaya kadar yeni bir sınıflandırmaya tabi tutulması gerekmektedir. Bu derlemede mutasyon dönemindeki çocukların seslerinin nasıl sınıflandırıldığı üzerinde durulmaya çalışılmıştır. Ses değişim evrelerine uygun bir sınıflandırma metodu kullanılmasının önemi ortaya çıkmıştır.

References

  • Busch, S. E. (1973). Practical aspects of our arts: some voice classifications and development in young adolescent choir, The Choral Journal, 14 (1), 21-24.
  • Cevanşir, B. ve Gürel, G. (1982). Foniatri: Sesin oluşumu, bozuklukları ve korunmasında temel ilkeler, İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Collins, D. L., (1987). The changing voice-the high school challenge, The Choral Journal, 28 (3), 13-17.
  • Collins, D. (2012). Using repertoire to teach vocal pedagogy in all-male changing voice choirs conversations with six master teachers. Choral Journal, 52(9), 34-41.
  • Cooksey, J. M. (1977a). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice: Part I: Existing theories, The Choral Journal, 18(2), 5-14.
  • Cooksey, J. M. (1977b). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice: Part II scientific and empirical findings; some tentative solutions, The Choral Journal, 18 (3), 5-16.
  • Cooksey, J. M. (1977c). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation ofthe junior high school male changing voice: Part III developing an ıntegrated approach to the care and training of the junior high school male changing voice, The Choral Journal, 18(4), 5-15.
  • Cooksey, J. M. (1978). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice: Part IV selecting music for the junior high school male changing voice, The Choral Journal, 18(5), 5-18.
  • Cooksey, J. M., & Welch, G. F. (1998). Adolescence, singing development and national curricula design. British Journal of Music Education, 15(1), 99-119. doi:10.1017/ S026505170000379X
  • Cooper, I. (1950). The high school choral problem, Music Educator Journal, 37(2), 20-21.
  • Doğanyiğit, S. & Özaydın, N. (2018). Müzik ders kitaplarında öğretilen eserlerin ses değişimi dönemi açısından incelenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 10 (4), 321-350.
  • McKenzie, D. (1956). Training the boy's changing voice. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
  • Gackle, L. H. (1985). The young adolescet female voice (ages 11-15): Classification, placement, and development of tone, The Choral Journal, 25 (8), 15-18.
  • Gackle, L. (1991). The adolescent female voice: Characteristics of change and stage of development, Choral Journal, 31 (8), 17-25.
  • Shawe, E. M. (1916). Voice testing and classification of voices, Music Supervisors’ Journal, 2(4), 22- 26.
  • Otacıoğlu, S. (2017). Ergen seslerinde ses değişimi ve eğitimi, MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 49-64. Doi: 10.18026/cbayarsos.297841
Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 991 - 1010, 30.11.2020
https://doi.org/10.31592/aeusbed.681306

Abstract

References

  • Busch, S. E. (1973). Practical aspects of our arts: some voice classifications and development in young adolescent choir, The Choral Journal, 14 (1), 21-24.
  • Cevanşir, B. ve Gürel, G. (1982). Foniatri: Sesin oluşumu, bozuklukları ve korunmasında temel ilkeler, İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Collins, D. L., (1987). The changing voice-the high school challenge, The Choral Journal, 28 (3), 13-17.
  • Collins, D. (2012). Using repertoire to teach vocal pedagogy in all-male changing voice choirs conversations with six master teachers. Choral Journal, 52(9), 34-41.
  • Cooksey, J. M. (1977a). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice: Part I: Existing theories, The Choral Journal, 18(2), 5-14.
  • Cooksey, J. M. (1977b). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice: Part II scientific and empirical findings; some tentative solutions, The Choral Journal, 18 (3), 5-16.
  • Cooksey, J. M. (1977c). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation ofthe junior high school male changing voice: Part III developing an ıntegrated approach to the care and training of the junior high school male changing voice, The Choral Journal, 18(4), 5-15.
  • Cooksey, J. M. (1978). The development of a contemporary, eclectic theory for the training and cultivation of the junior high school male changing voice: Part IV selecting music for the junior high school male changing voice, The Choral Journal, 18(5), 5-18.
  • Cooksey, J. M., & Welch, G. F. (1998). Adolescence, singing development and national curricula design. British Journal of Music Education, 15(1), 99-119. doi:10.1017/ S026505170000379X
  • Cooper, I. (1950). The high school choral problem, Music Educator Journal, 37(2), 20-21.
  • Doğanyiğit, S. & Özaydın, N. (2018). Müzik ders kitaplarında öğretilen eserlerin ses değişimi dönemi açısından incelenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 10 (4), 321-350.
  • McKenzie, D. (1956). Training the boy's changing voice. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
  • Gackle, L. H. (1985). The young adolescet female voice (ages 11-15): Classification, placement, and development of tone, The Choral Journal, 25 (8), 15-18.
  • Gackle, L. (1991). The adolescent female voice: Characteristics of change and stage of development, Choral Journal, 31 (8), 17-25.
  • Shawe, E. M. (1916). Voice testing and classification of voices, Music Supervisors’ Journal, 2(4), 22- 26.
  • Otacıoğlu, S. (2017). Ergen seslerinde ses değişimi ve eğitimi, MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 49-64. Doi: 10.18026/cbayarsos.297841
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Satı Doğanyiğit 0000-0003-2246-5207

Publication Date November 30, 2020
Submission Date January 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Doğanyiğit, S. (2020). Mutasyon (Ses Değişimi) Döneminde Seslerin Sınıflandırılması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 991-1010. https://doi.org/10.31592/aeusbed.681306