Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Candidates' Placement into Departments in Special Talent Exams through TYT, OBP, YTYT Achievement Scores, and Athlete Resumé Scores (Bayburt University)

Year 2023, Volume: 1 Issue: 2, 42 - 55, 31.12.2023

Abstract

The document analysis, which involves the collection, review, interrogation, and analysis of various documents as the primary source of research data, was utilized as a scientific research method. This type of analysis includes the examination of documents available in written or electronic format (computer-based and internet-accessible). This study aims to examine the correlation between the athletic resume scores of candidates who took a special talent exam and their placement in specific departments. The population of the research consists of 1261 candidates (856 males, 405 females) who participated in the Special Talent Exam of the Bayburt University Faculty of Sports Sciences during the academic year 2023-2024. The research sample comprises 229 candidates who participated in the Special Talent Exam and were placed in specific departments. According to the obtained data, among these candidates, some scored lower than the exam conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), some are national athletes, some have been involved in sports for many years, and some are individuals with disabilities or those who applied with a last-minute effort. Considering these results, recommendations for future studies could include a reevaluation of the criteria and percentage of influence in the scoring of athletic resumes based on predictor variables used in the calculation of placement scores. Additionally, it is suggested to investigate the differences in special talent exam formats and explore the effects of different variables on selection.

References

  • Bayburt Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Resmi Web Sayfası (2023), 7 Ekim 2023 tarihinde https://www.bayburt.edu.tr/tr/spor-bilimleri adresinden erişildi.
  • Bayburt Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Sınav Sonuçları (2023a). 7 Ekim 2023 tarihinde https://www.bayburt.edu.tr/tr/2023-2024-ozel-yetenek-sinavi-yerlestirme-sonuclari adresinden erişildi.
  • Bayburt Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Özel Yetenek Sınav Kilavuzu, (2023b). 7 Ekim 2023 tarihinde https://www.bayburt.edu.tr//uploads/.media/59F2403D851B472B88C17B7F673BC7D2.pdf adresinden erişildi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çakır, Z. (2016). Türkiye'deki beden eğitimi ve spor yüksekokullarının öğrenci seçim yöntemlerinin incelenmesi (Bartın–Manisa–Düzce karşılaştırması) (Master's thesis, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Çamliyer, H., Çamliyer, Hatice., & Eniseler, N. (1996). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının lisans öğrenimindeki akademik başarılarının öss puanlarıyla karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-7.
  • Ceyhan, M. A., Gönen, M., & Çakır, Z. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin TYT ve OBP Puanlarının Akademik Başarı Düzeyleriyle İlişkisi. İ. Uçan, Ö. Ağırbaş, B. Tatlısu (Ed.) In Her Yönüyle Spor Araştırmaları-III (Vol. 1, pp. 225-248). Akademisyen Kitapevi.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Gazi Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Özel Yetenek Sinav Kilavuzu (2023). 10 Ekim 2023 tarihinde https://webupload.gazi.edu.tr/upload/12/2023/7/21/5f23d68c-d5f0-45b0-b813-0c80ffed3a80-sbf-oys-genel-kilavuzu-2023-1872023.pdf adresinden erişildi.
  • İnce, G., Zülkadiroğlu, Z. ve Budak, D,B. (2004). Çukurova Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavı adaylarının I. ve II. Hak Sonuçlarının Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2004, II (1) 5-10
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi-MCBU Özel Yetenek Sinav Kilavuzu (2023). 11 Ekim 2023 tarihinde https://sporbf.mcbu.edu.tr/db_images/site_200/file/2023-2024%20%C3%96YS%20k%C4%B1lavuzu.pdf adresinden erişildi.
  • Peker, M. R. (2003). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ÖSS ve özel yetenek sınavı puanlarına göre genel akademik başarıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 173-184.
  • Türkiye Cumhuriyeti Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı-ÖSYM. (2023). 10 Eylül 2023 tarihinde https://cdn.osym.gov.tr/pdfdokuman/2023/YKS/sayisalbilgiler20072023.pdf adresinden erişildi.

Özel Yetenek Sınavlarında Adayların, TYT, OBP, YTYT Başarı Puanı ve Sporcu Özgeçmiş Puanları ile Bölümlere Yerleşme Durumlarının İncelenmesi (Bayburt Üniversitesi)

Year 2023, Volume: 1 Issue: 2, 42 - 55, 31.12.2023

Abstract

Bilimsel bir araştırma yöntemi olarak, araştırma verilerinin birincil kaynağı olarak çeşitli dokümanların toplanması, gözden geçirilmesi, sorgulanması ve analiz edilmesi sürecini içeren doküman analizi kullanılmıştır. Bu analiz türü, yazılı veya elektronik formatta (bilgisayar tabanlı ve internet erişimli) bulunan belgelerin incelenmesini içermektedir. Bu çalışmada, özel yetenek sınavına giren adayların sporcu özgeçmiş puanı ile bölümlere yerleşme durumlarının incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni 2023-2024 eğitim öğretim yılında Bayburt Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Özel Yetenek Sınavı’na katılan 1261(856 Erkek, 405 Kadın) adaydan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Özel Yetenek Sınavına giren bu adaylardan bölüme yerleşen 229 aday oluşturmaktadır. Elde edilen verilere göre bu adayların bir kısmı ÖSYM’nin yapmış olduğu sınavdan daha düşük puan alan, bir kısmı milli sporcu, bir bölümü uzun yıllardır spor yapan, engelli bireylerden ve bir bölümü de son bir umut olarak kısa sürede hazırlanarak başvuran adaylardan oluşmaktadır Elde edilen bu sonuçlar dikkate alındığında; yerleştirme puanlarının hesaplanmasında kullanılan puanların yordayan değişkenlere gore sportif özgeçmiş puanlama kriterlerinin ve etki yüzdesinin yeniden gözden geçirilmesi, özel yetenek sınav biçimlerinin farklılıklarının belirlenerek farklı değişkenlerin seçme üzerindeki etkilerinin araştırılması gibi konular daha sonra yapılacak olan çalışmalara öneri olarak sunulabilir.

References

  • Bayburt Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Resmi Web Sayfası (2023), 7 Ekim 2023 tarihinde https://www.bayburt.edu.tr/tr/spor-bilimleri adresinden erişildi.
  • Bayburt Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Sınav Sonuçları (2023a). 7 Ekim 2023 tarihinde https://www.bayburt.edu.tr/tr/2023-2024-ozel-yetenek-sinavi-yerlestirme-sonuclari adresinden erişildi.
  • Bayburt Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Özel Yetenek Sınav Kilavuzu, (2023b). 7 Ekim 2023 tarihinde https://www.bayburt.edu.tr//uploads/.media/59F2403D851B472B88C17B7F673BC7D2.pdf adresinden erişildi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çakır, Z. (2016). Türkiye'deki beden eğitimi ve spor yüksekokullarının öğrenci seçim yöntemlerinin incelenmesi (Bartın–Manisa–Düzce karşılaştırması) (Master's thesis, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Çamliyer, H., Çamliyer, Hatice., & Eniseler, N. (1996). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının lisans öğrenimindeki akademik başarılarının öss puanlarıyla karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-7.
  • Ceyhan, M. A., Gönen, M., & Çakır, Z. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin TYT ve OBP Puanlarının Akademik Başarı Düzeyleriyle İlişkisi. İ. Uçan, Ö. Ağırbaş, B. Tatlısu (Ed.) In Her Yönüyle Spor Araştırmaları-III (Vol. 1, pp. 225-248). Akademisyen Kitapevi.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Gazi Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi Özel Yetenek Sinav Kilavuzu (2023). 10 Ekim 2023 tarihinde https://webupload.gazi.edu.tr/upload/12/2023/7/21/5f23d68c-d5f0-45b0-b813-0c80ffed3a80-sbf-oys-genel-kilavuzu-2023-1872023.pdf adresinden erişildi.
  • İnce, G., Zülkadiroğlu, Z. ve Budak, D,B. (2004). Çukurova Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavı adaylarının I. ve II. Hak Sonuçlarının Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2004, II (1) 5-10
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi-MCBU Özel Yetenek Sinav Kilavuzu (2023). 11 Ekim 2023 tarihinde https://sporbf.mcbu.edu.tr/db_images/site_200/file/2023-2024%20%C3%96YS%20k%C4%B1lavuzu.pdf adresinden erişildi.
  • Peker, M. R. (2003). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ÖSS ve özel yetenek sınavı puanlarına göre genel akademik başarıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 173-184.
  • Türkiye Cumhuriyeti Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı-ÖSYM. (2023). 10 Eylül 2023 tarihinde https://cdn.osym.gov.tr/pdfdokuman/2023/YKS/sayisalbilgiler20072023.pdf adresinden erişildi.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training, Sports and Physical Activity For Disabled
Journal Section Research Articles
Authors

Kader Yel 0000-0001-9151-766X

Sema Güzel 0009-0009-2761-3273

Kübra Kurcan

Zekai Çakır 0000-0002-7719-1031

Ali Ozan Erkılıç 0000-0001-7230-671X

Early Pub Date December 31, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date November 22, 2023
Acceptance Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yel, K., Güzel, S., Kurcan, K., Çakır, Z., et al. (2023). Özel Yetenek Sınavlarında Adayların, TYT, OBP, YTYT Başarı Puanı ve Sporcu Özgeçmiş Puanları ile Bölümlere Yerleşme Durumlarının İncelenmesi (Bayburt Üniversitesi). Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 42-55.