Aim: In Turkey the training
for midwifery has started during 1800s for the first time and currently
continues with bachelor and master degree programmes. With the study it has
been aimed to do an assesment and introduction of the academical and physical
conditions of the midwifery departments in our country. Method: Sample selection has not been done for the descriptive study,
but it has been aimed to acquire the whole population. The ethical and legal
permissions have been taken to carry out the study. Data has been analyzed by
SPSS program. In Turkey the first midwifery department for bachelor degree
level has been opened in 1996. Within the 35 out of 46 midwifery departments
there are in total 183 instructors. Results:
According to the results of the study it has been determined that there are
universities in which midwifery bachelor degree education is not going on, and
so far 9.461 midwifes have graduated. It has also been found out that 37.5% of
the instructors of these departments are midwifes and bachelor degree education
for midwifery is being provided mainly by the other instructors from other
disciplines. With the second frequency the heads of the departments of
midwifery are midwifes. It has been detected that the most frequent problems
that the instructors are facing during the working life are the huge number of
the students, the inefficiency of the execution areas, and the problems related
to academical improvement and promotion. Conclusion and
Recommendations: According
to the findings obtained in the research, it was determined that the number of
academic staff and physical profiles were insufficient in the midwifery
departments. The required attempts have to be embarked to determine academic staff and
the physical needs of the departments and to prepare action plans towards the
needs. Besides it is required to strenghten the structures of midwifery
training and education programmes in international scope and to train midwifery
academists.
Amaç: Ebelik eğitimi, Türkiye’de ilk kez 1800’lü yıllarda başlamış, günümüzde
lisans ve lisansüstü programlar ile sürdürülmektedir. Araştırma ile ülkemizdeki ebelik bölümlerinin akademik ve
fiziki koşullarına ilişkin verileri değerlendirmek ve ortaya koyabilmek
amaçlanmıştır. Gereç-Yöntem: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen araştırmada
örnek seçimi yapılmamış, evrenin tamamına ulaşmak hedeflenmiştir. Etik ve yasal
izinleri alınan araştırmanın verileri SPSS programı ile çözümlenmiştir. İlk
lisans düzeyinde eğitim veren ebelik bölümünün 1996 yılında açılmasından
itibaren araştırmanın yapıldığı tarihe kadar açılan tüm ebelik bölümlerinin
araştırma kapsamına alınması hedeflenmiştir. Bu kapsamda araştırma evrenini
ülkemizde açık olan 46 ebelik bölümünün 35’inden gelen verilerle toplam 183
öğretim elemanı oluşturmuştur. Bulgular:
Çalışma sonuçlarına göre ebelik lisans eğitimi devam etmeyen üniversitelerin
olduğu, bugüne kadar açık olan ebelik bölümlerinden 9.461 ebenin mezun olduğu
saptanmıştır. Bölümlerin öğretim üye/elemanlarının %37.5’inin ebe olduğu ve ebelik lisans eğitiminin daha büyük oranda farklı bilim dallarında uzmanlığı
olan öğretim elemanları tarafından yürütüldüğü saptanmıştır. Ebelik bölüm
başkanlarının ilk sırada diğer bilimlerden, ikinci sırada ise ebelerden
oluştuğu belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının çalışma yaşamında en sık
karşılaştıkları sorunların; öğrenci sayısının fazlalığı, uygulama alanlarının
yetersizliği, akademik gelişme ve yükselme ile ilgili sorunlar olduğu saptanmıştır. Sonuç: Araştırmada elde edilen
bulgulara göre ebelik bölümlerinde öğretim eleman sayısının ve fiziki
profillerinin yetersiz olduğu belirlenmiştir.
Bölümlerin akademik personel ve fiziki açıdan ihtiyaçlarının
belirlenmesi, ihtiyaca yönelik eylem planlarının hazırlanması konusunda gerekli
girişimlerde bulunulması ebelik eğitiminin iyileştirilmesi açısından önemlidir.
Bu özden yola çıkarak yapılan araştırma sonucunda ebelik eğitim ve öğretim programlarının yapısının uluslararası boyutlarda
güçlendirilmesi ve ebe akademisyenlerin yetiştirilmesine ihtiyaç duyulduğu
görülmüştür.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |