Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ESASLARI DERSİ KLİNİK UYGULAMASININ ÖĞRENCİ VE EĞİTİMCİLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, Volume: 9 Issue: 3, 954 - 968, 29.11.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.841935

Abstract

Bu çalışma Hemşirelik Esasları Dersi klinik uygulamasının öğrenci ve eğitimciler tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde Hemşirelik Esasları dersi alan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 98 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Tanıtıcı Özellikler Formu” ve “Klinik Değerlendirme formu” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzdelik, ortalama ve standart sapma, Paired Sample t Test, Wilcoxon Testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Klinik uygulama toplam puan değerlendirmesinde öğrencilerin verdiği notların puan ortalamasının (85,10±7,99), eğitimcilerin verdiği notların puan ortalamasından (82,68±7,87) yüksek olduğu ve farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0,05). Hastaya sistematik yaklaşımla bakım verebilme değerlendirmesinde öz değerlendirme ile eğitimcilerin değerlendirmesi arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0,05). Klinik uygulamaya zamanında gelme/gitme değerlendirmesinde eğitimci ile öz değerlendirme arasında pozitif yönde zayıf düzeyde bir ilişki belirlenmiştir (p<0,05). Bu araştırma sonucunda klinik uygulama toplam puan değerlendirilmesinde ve hastaya sistematik yaklaşımla bakım verebilme değerlendirilmesinde eğitimci ve öz değerlendirme arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Klinik uygulama toplam puan değerlendirilmesinde eğitimci ile öğrenci öz değerlendirmesi arasında anlamlı bir ilişki belirlenmemiştir. Klinik uygulamaya zamanında gelme gitme değerlendirmesinde eğitimci ile öğrenci öz değerlendirmesi arasında pozitif yönde zayıf düzeyde bir ilişki belirlenmiştir. Klinik uygulamalarda eğitimciler tarafından öğrencilerin öz değerlendirme yapmalarına fırsat tanınması önerilmektedir.

References

  • Adib-Hajbaghery, M., Karbasi-Valashani, K., Heidari-Haratmeh, A. (2012).Correlation of clinical skills self-assessment of nursing internship trainees with their teachers’ evaluation. Nurs Midwifery Stud, 1(2), 94-99.
  • Akın Korhan, E., Ceylan, B., Üstün, Ç., Kırşan, M. (2018). Hemşirelik öğrencileri gözüyle klinik alanda etik sorunlar.Ege Tıp Dergisi, 57(2), 75-81.
  • Alimohammadi, N., Tabari, R., Niknamy, M., KazemnejadLeili, E. (2016). Evaluation of students' clinical skills: Agreement of self-assessment and clinical teacher assessment scores.Journal of Holistic Nursing and Midwifery, 26(1), 21-29.
  • Al-Kadri, H. M., Al-Moamary, M. S., Al-Takroni, H., Roberts, C., Van Der Vleuten, C. P. (2012). Self-assessment and students’ study strategies in a community of clinical practice: a qualitative study. Med Educ Online, 17, 11204, 1-10.
  • Andrade, M. R. (2007). Monitoring student performance with self-evaluation checklists: An ongoing case study.Faculty Bulletin SophiaJunior College, 27, 1-21.
  • Atabek Aştı, T.,Karadağ, A.(2014).Hemşirelik esasları, hemşirelik bilim ve sanatı. 2.Baskı. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • Babadağ, K., Kaya, N., Esen, F. (2004). Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması. Hemşirelik Forumu, 7(3), 37-41.
  • Baysan Arabacı, L., Akın Korhan, E., Tokem, Y., Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Birol, L. (2016). Hemşirelik süreci, hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 10.Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık Yayıncılık.
  • Boztepe, H., Terzioğlu, F. (2013). Hemşirelik eğitiminde beceri değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 57-64.
  • Chang, C. C., Tseng, K. H., Lou, S. J. (2012). A comparative analysis of the consistency and difference among teacher-assessment, student self-assessment and peer-assessment in a Web-based portfolio assessment environment for high school students.Computers & Education, 58(1), 303-320.
  • Dearnley, C. A.,Meddings, F. S. (2007). Student self-assessment and its impact on learning _ A pilot study. Nurse Educ Today, 27, 333-340.
  • Fekonja, Z., Nerat, J., Gönc, V., Pišlar, M., Denny, M., Trifkovič, K. Č. (2017).Comparing Students’ Self-Assessment with Teachers’ Assessment of Clinical Skills Using an Objective Structured Clinical Examination (OSCE).Teaching and Learning in Nursing, 37-47.
  • Fertelli, T. K., Tuncay, F. Ö. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin klinik değerlendirilmesinde öz, akran ve eğitici değerlendirme arasındaki ilişki: Pilot bir çalışma. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 127-135.
  • Görgülü, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirme durumları-I. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (1), 1-20.
  • Henderson, A., Beattie, H., Boyde, M., Storrie, K., Lloyd B. (2006).An evaluation of the first year of a collaborative tertiary-industry curriculum as measured by students’ perception of their clinical learning environment.Nurse EducPract, 6(4), 207-213.
  • Imanipour, M.,Jalili, M. (2012).Nursing students'clinical evaluation in students and teachers views.Iranian Journal of Nursing Research, 7, 17-26.
  • Jensen, R. (2013). Clinical reasoning during simulation: Comparison of student and faculty ratings. Nurse Education in Practice, 13(1), 22-28.
  • Karadağ, G., Kılıç, S. P., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö.,Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665-672.
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3), 149-158.
  • Levett-Jones, T. L. (2007). Facilitating reflective practice and self-assessment of competence through the use of narratives.Nurse EducPract, 7(2), 112-119.
  • Machado, J. L., Machado, V. M., Grec, W., Bollela, V. R., Vieira, J. E. (2008). Self- and peer assessment may not be an accurate measure of PBL tutorial proc-ess. BMC Med Educ, 8, 55-61.
  • Maillot, C., Martellotto, S., Boukerrou, M., Winer, A. (2019). Correlation between students' and trainers’ evaluations while learning delegated surgical procedures: A prospective cohort study.International Journal of Surgery, 68, 157-162.
  • Mehrdad, N., Bigdeli, S.,Ebrahimi, H. (2012).A comparative study on self, peer and teacher evaluation to evaluate clinical skills of nursing students.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1847-1852.
  • Oermann, M. H., Shellenbarger, T.,Gaberson, K. (2017).Clinical teaching strategies in nursing. Springer Publishing Company.
  • Rafiee, G., Moattari, M., Nikbakht, A., Kojuri, J.,Mousavinasab, M. (2014). Problems and challenges of nursing students’ clinical evaluation: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res, 19(1), 41-49.
  • Resmi Gazete (2010), 08.03.2010 tarihli ve 27515 sayılı Hemşirelik Yönetmeliği. 09 Ekim 2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm adresinden erişildi.
  • Sevinç, S., Karaçay, P. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin klinik performanslarının değerlendirilmesi II: Klinik değerlendirme süreci. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 7(3), 6-10.
  • Strickland, H. P., Cheshire, M. H., March, A. L. (2017). Clinical judgment during simulation: A comparison of student and faculty scores. Nursing Education Perspectives, 38(2), 85-86.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., Aktaş A. (2009). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşireliğe ilişkin görüşleri. İstanbul Üniversitesi FlorenceNightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 17(3),166- 173
  • Thomas, G., Martin, D.,Pleasants, K. (2011). Using self-and peer-assessment to enhance students’ future-learning in higher education. J UnivTeach Learn Pract, 8(1), 1-17
  • Ulusoy, M. F. (1990). Hemşirelik esasları dersi üzerine görüşler, T.H.D., 39 (1), 24-25.
  • Zafrir, H.,Nissim, S. (2011). Evaluation in clinical practice using an innovative model for clinical teachers.Journal of Nursing Education, 50(3), 167-171.

Evaluation on the Clinical Practice of Fundamentals of Nursing Course by Students and Educators

Year 2021, Volume: 9 Issue: 3, 954 - 968, 29.11.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.841935

Abstract

This descriptive study was conducted to examine the evaluation of the clinical practice of the Nursing Fundamentals Course by students and educators. The sample of the study consisted of 98 students who took the Nursing Fundamentals course in the Faculty of Health Sciences of a university and agreed to participate. The data were collected “Descriptive Characteristics Form” and “Clinical Evaluation Form”. Numbers, percentage, mean, standard deviation, Paired Sample t Test, Wilcoxon Test and spearman correlation analysis were used to evaluate the data. In the clinical practice total score evaluation, the student self-evaluation mean score (85.10±7.99) was found to be higher than the educator evaluation score average (82.68±7.87), and the difference was statistically significant (p<0.05). It was determined that the difference between self-evaluation and the evaluation of educators in the evaluation of giving care to the patient with a systematic approach was statistically significant (p<0.05). While there was no significant relationship between educator and student self-evaluation in clinical practice total score evaluation, a weak positive correlation was found in the evaluation of coming/going to clinical practice on time (p<0.05). As a result of the research, it is recommended to use methods that allow students to self-evaluation by educators in clinical practice.

References

  • Adib-Hajbaghery, M., Karbasi-Valashani, K., Heidari-Haratmeh, A. (2012).Correlation of clinical skills self-assessment of nursing internship trainees with their teachers’ evaluation. Nurs Midwifery Stud, 1(2), 94-99.
  • Akın Korhan, E., Ceylan, B., Üstün, Ç., Kırşan, M. (2018). Hemşirelik öğrencileri gözüyle klinik alanda etik sorunlar.Ege Tıp Dergisi, 57(2), 75-81.
  • Alimohammadi, N., Tabari, R., Niknamy, M., KazemnejadLeili, E. (2016). Evaluation of students' clinical skills: Agreement of self-assessment and clinical teacher assessment scores.Journal of Holistic Nursing and Midwifery, 26(1), 21-29.
  • Al-Kadri, H. M., Al-Moamary, M. S., Al-Takroni, H., Roberts, C., Van Der Vleuten, C. P. (2012). Self-assessment and students’ study strategies in a community of clinical practice: a qualitative study. Med Educ Online, 17, 11204, 1-10.
  • Andrade, M. R. (2007). Monitoring student performance with self-evaluation checklists: An ongoing case study.Faculty Bulletin SophiaJunior College, 27, 1-21.
  • Atabek Aştı, T.,Karadağ, A.(2014).Hemşirelik esasları, hemşirelik bilim ve sanatı. 2.Baskı. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • Babadağ, K., Kaya, N., Esen, F. (2004). Öğrencilerin NANDA hemşirelik tanılarını belirleme durumlarının saptanması. Hemşirelik Forumu, 7(3), 37-41.
  • Baysan Arabacı, L., Akın Korhan, E., Tokem, Y., Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi-sırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Birol, L. (2016). Hemşirelik süreci, hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım. 10.Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık Yayıncılık.
  • Boztepe, H., Terzioğlu, F. (2013). Hemşirelik eğitiminde beceri değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 57-64.
  • Chang, C. C., Tseng, K. H., Lou, S. J. (2012). A comparative analysis of the consistency and difference among teacher-assessment, student self-assessment and peer-assessment in a Web-based portfolio assessment environment for high school students.Computers & Education, 58(1), 303-320.
  • Dearnley, C. A.,Meddings, F. S. (2007). Student self-assessment and its impact on learning _ A pilot study. Nurse Educ Today, 27, 333-340.
  • Fekonja, Z., Nerat, J., Gönc, V., Pišlar, M., Denny, M., Trifkovič, K. Č. (2017).Comparing Students’ Self-Assessment with Teachers’ Assessment of Clinical Skills Using an Objective Structured Clinical Examination (OSCE).Teaching and Learning in Nursing, 37-47.
  • Fertelli, T. K., Tuncay, F. Ö. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin klinik değerlendirilmesinde öz, akran ve eğitici değerlendirme arasındaki ilişki: Pilot bir çalışma. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 127-135.
  • Görgülü, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirme durumları-I. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (1), 1-20.
  • Henderson, A., Beattie, H., Boyde, M., Storrie, K., Lloyd B. (2006).An evaluation of the first year of a collaborative tertiary-industry curriculum as measured by students’ perception of their clinical learning environment.Nurse EducPract, 6(4), 207-213.
  • Imanipour, M.,Jalili, M. (2012).Nursing students'clinical evaluation in students and teachers views.Iranian Journal of Nursing Research, 7, 17-26.
  • Jensen, R. (2013). Clinical reasoning during simulation: Comparison of student and faculty ratings. Nurse Education in Practice, 13(1), 22-28.
  • Karadağ, G., Kılıç, S. P., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö.,Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665-672.
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3), 149-158.
  • Levett-Jones, T. L. (2007). Facilitating reflective practice and self-assessment of competence through the use of narratives.Nurse EducPract, 7(2), 112-119.
  • Machado, J. L., Machado, V. M., Grec, W., Bollela, V. R., Vieira, J. E. (2008). Self- and peer assessment may not be an accurate measure of PBL tutorial proc-ess. BMC Med Educ, 8, 55-61.
  • Maillot, C., Martellotto, S., Boukerrou, M., Winer, A. (2019). Correlation between students' and trainers’ evaluations while learning delegated surgical procedures: A prospective cohort study.International Journal of Surgery, 68, 157-162.
  • Mehrdad, N., Bigdeli, S.,Ebrahimi, H. (2012).A comparative study on self, peer and teacher evaluation to evaluate clinical skills of nursing students.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1847-1852.
  • Oermann, M. H., Shellenbarger, T.,Gaberson, K. (2017).Clinical teaching strategies in nursing. Springer Publishing Company.
  • Rafiee, G., Moattari, M., Nikbakht, A., Kojuri, J.,Mousavinasab, M. (2014). Problems and challenges of nursing students’ clinical evaluation: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res, 19(1), 41-49.
  • Resmi Gazete (2010), 08.03.2010 tarihli ve 27515 sayılı Hemşirelik Yönetmeliği. 09 Ekim 2020 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm adresinden erişildi.
  • Sevinç, S., Karaçay, P. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin klinik performanslarının değerlendirilmesi II: Klinik değerlendirme süreci. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 7(3), 6-10.
  • Strickland, H. P., Cheshire, M. H., March, A. L. (2017). Clinical judgment during simulation: A comparison of student and faculty scores. Nursing Education Perspectives, 38(2), 85-86.
  • Şendir, M., Acaroğlu, R., Aktaş A. (2009). Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşireliğe ilişkin görüşleri. İstanbul Üniversitesi FlorenceNightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 17(3),166- 173
  • Thomas, G., Martin, D.,Pleasants, K. (2011). Using self-and peer-assessment to enhance students’ future-learning in higher education. J UnivTeach Learn Pract, 8(1), 1-17
  • Ulusoy, M. F. (1990). Hemşirelik esasları dersi üzerine görüşler, T.H.D., 39 (1), 24-25.
  • Zafrir, H.,Nissim, S. (2011). Evaluation in clinical practice using an innovative model for clinical teachers.Journal of Nursing Education, 50(3), 167-171.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Emel Gülnar 0000-0002-4766-8927

Esra Doğan Yılmaz 0000-0002-6684-3305

Hüsna Özveren 0000-0002-2724-5580

Publication Date November 29, 2021
Submission Date December 17, 2020
Acceptance Date October 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Gülnar, E., Doğan Yılmaz, E., & Özveren, H. (2021). HEMŞİRELİK ESASLARI DERSİ KLİNİK UYGULAMASININ ÖĞRENCİ VE EĞİTİMCİLER TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(3), 954-968. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.841935