Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE FİZİKSEL AKTİVİTE VE ÇOCUK İLE İLGİLİ YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 776 - 787, 20.06.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1106735

Abstract

Bu çalışmada, Türkiye’de çocuklarda fiziksel aktivite ile ilgili araştırmaların çeşitli değişkenlere göre eğilimlerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli ve içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi internet sitesinden ulaşılan 90 yüksek lisans, doktora ve tıpta uzmanlık tezi oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre çocuklarda fiziksel aktiviteye ilişkin lisansüstü tezlerin çoğunlukla 2017-2022 yılları arasında yapıldığı, tez sayılarının yıllara göre artma eğiliminde olduğu ve tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans türünde olduğu saptanmıştır. Çocuklarda fiziksel aktiviteye ilişkin yapılan araştırmalarda yıllara göre çoğalma saptanmıştır. Bununla birlikte bu konuda yayınlanan tezlerin genelinin kanıt düzeyinin düşük olduğu, betimsel ve karşılaştırmalı çalışmaların daha fazla olduğu, fiziksel aktivite miktar ve şiddetini artırmaya yönelik uygulamalı çalışmaların sınırlı kaldığı görülmüştür. Bundan sonra yapılacak olan çalışmaların mevcut durumu ortaya koymanın yanı sıra, problemleri çözme, bireyler ve ebeveynlerini eğitme, programlarını geliştirme ve toplumun bilincini artırmaya yönelik olması önerilmektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Ainsworth, B., Cahalin, L., Buman, M. ve Ross, R. (2015). The current state of physical activity assessment tools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 387-395. 10.1016/j.pcad.2014.10.005
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi (61), 41-52. https://doi.org/10.25095/mufad.396448
  • Aral, N., Tanrıbuyurdu, E. F., Tiryaki, A. Y., Sağlam, M. ve Aysu, B. (2015). Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(1), 7-16. https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000103
  • Atalay Yakar, F. (2019). Türkiyede çocuk edebiyatı alanında yapılan lisansüstü çalışmaların içerik ve yöntem açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Ayanoğlu, M., Boğa, E., Kay, M. A., Ramazan, İ., Tarkoçin, S., Kaçmaz, C., ...Göğebakan, Ş. (2019). Çocukluk döneminde görülen duygusal ve davranışsal sorunlarla ilgili Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 196-210. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.654600
  • Aydoğdu, F. (2021). Türkiye’de artırılmış gerçeklikle ilgili eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 338-357. https://doi.org/10.17943/etku.878443
  • Bidzan-Bluma, I. ve Lipowska, M. (2018). Physical activity and cognitive functioning of children: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(4), 800. doi: 10.3390/ijerph15040800
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri. 23.05.2022 tarihinde http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf adresinden erişildi.
  • Coşkun, S., Chao, H., Vasavada, H., Heydari, K., Gonzales, N., Zhou, X., ...Hirschi, K. K. (2014). Development of the fetal bone marrow niche and regulation of HSC quiescence and homing ability by emerging osteolineage cells. Cell Reports, 9(2), 581-590. doi: 10.1016/j.celrep.2014.09.013
  • Curtis, G. L., Chughtai, M., Khlopas, A., Newman, J. M., Khan, R., Shaffiy, S., ...Mont, M. A. (2017). Impact of physical activity in cardiovascular and musculoskeletal health: Can motion be medicine?. Journal of Clinical Medicine Research, 9(5), 375. doi: 10.14740/jocmr3001w
  • Çelik O. T., Buğday B. ve Kay MA. (2021) Çocukluk çağı ve fiziksel aktivite, mehmet dalkılıç, Sabancı Baransel E. (Ed.), INSAC Health Sciences (s. 713-23).İzmir: Duvar Yayınları.
  • Çınar, M. A., Turhan, B., Badat, T., Bayramlar, K. ve Yakut, Y. (2021). Türkiye’de Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında yapılan doktora tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi araştırma makalesi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 32(3), 87-94. https://doi.org/10.21653/tjpr.824330
  • Dimitri, P., Joshi, K. ve Jones, N. (2020). Moving more: physical activity and its positive effects on long term conditions in children and young people. Archives of Disease in Childhood, 105(11), 1035-1040. DOI:10.1136/archdischild-2019-318017
  • Gültekin, O. ve Başyiğit, F. E. (2018). Türkiye de 2013-2017 yılları arasında otizm ve fiziksel aktive alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (Uksad), 4(1), 116-129. 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/38906/454653 adresinden erişildi.
  • Gürsoy, F., Aydoğdu, F., Aysu, B. ve Aral, N. (2019). Engelli çocuklarda oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerdeki eğilimler. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(4), 44-57. https://doi.org/10.36731/cg.658991
  • Hallal, P. C., Victora, C. G., Azevedo, M. R. ve Wells, J. C. (2006). Adolescent physical activity and health. Sports Medicine, 36(12), 1019-1030. http://dx.doi.org/10.2165/00007256-200636120-00003
  • Kaçmaz, C. ve Cumurcu, H. (2020). Türkiye’de internet bağımlılığıyla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Anatolian Journal of Health Researh, 1(1), 7-13.
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z. ve Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207. 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/37646/351533 adresinden erişildi.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114. 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/gopsbad/issue/48557/616554 adresinden erişildi.
  • Murathan, G., Murathan, F. ve Bozyılan, E. (2020). “Fiziksel Aktivite” konulu tezlerin bibliyometrik analizi (2002-2019). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 158-167.
  • Navarro Sada, A. ve Maldonado, A. (2007). Research methods in education. -by louis cohen, lawrence manion and keith morrison: Taylor ve Francis.
  • Peluso, M. A. M., ve Andrade, L. H. S. G. d. (2005). Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics, 60(1), 61-70. https://doi.org/10.1590/S1807-59322005000100012
  • Tonta, Y. ve Akbulut, M. (2019). Türkiye’de lisansüstü tezlere açık erişim. Türk Kütüphaneciliği, 33(4), 219-248. https://doi.org/10.24146/tk.620508
  • Yaşar, Ş. ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2). 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/21482/230218 adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. ve Güven, G. Ö. (2021). Türkiye’de hemşirelik tarihi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 11(3), 605-611. https://doi.org/10.31020/mutftd.957827

Investigation of Graduate Thesis on Physical Activity and Children in Turkey

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 776 - 787, 20.06.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1106735

Abstract

In this study, it is aimed to determine the trends of studies on physical activity in children according to various variables in Turkey. In the research, descriptive scanning model and content analysis method have been used. The sample of the research consists of 90 master's, doctoral and medical specialization theses, which can be accessed from the website of the National Thesis Center of the Council of Higher Education. According to the obtained findings of the research, it has been determined that postgraduate theses on physical activity in children have mostly been made between 2017-2022, the number of theses had a tendency to increase over the years, and the majority of theses were in the postgraduate type. An increase according to years has been obtained in the studies about physical activity in children. However, it has been observed that the level of evidence in general of theses published on this subject is low, descriptive and comparative studies are more common, and applied studies on increasing the amount and intensity of physical activity are limited. It is suggested that, as well as revealing the current situation, future studies should aim on solving problems, educating individuals and their families, developing their programs and raise awareness in the society.

Project Number

yok

References

  • Ainsworth, B., Cahalin, L., Buman, M. ve Ross, R. (2015). The current state of physical activity assessment tools. Progress in Cardiovascular Diseases, 57(4), 387-395. 10.1016/j.pcad.2014.10.005
  • Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi (61), 41-52. https://doi.org/10.25095/mufad.396448
  • Aral, N., Tanrıbuyurdu, E. F., Tiryaki, A. Y., Sağlam, M. ve Aysu, B. (2015). Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(1), 7-16. https://doi.org/10.1501/Ashd_0000000103
  • Atalay Yakar, F. (2019). Türkiyede çocuk edebiyatı alanında yapılan lisansüstü çalışmaların içerik ve yöntem açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Ayanoğlu, M., Boğa, E., Kay, M. A., Ramazan, İ., Tarkoçin, S., Kaçmaz, C., ...Göğebakan, Ş. (2019). Çocukluk döneminde görülen duygusal ve davranışsal sorunlarla ilgili Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 196-210. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.654600
  • Aydoğdu, F. (2021). Türkiye’de artırılmış gerçeklikle ilgili eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 338-357. https://doi.org/10.17943/etku.878443
  • Bidzan-Bluma, I. ve Lipowska, M. (2018). Physical activity and cognitive functioning of children: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(4), 800. doi: 10.3390/ijerph15040800
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri. 23.05.2022 tarihinde http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf adresinden erişildi.
  • Coşkun, S., Chao, H., Vasavada, H., Heydari, K., Gonzales, N., Zhou, X., ...Hirschi, K. K. (2014). Development of the fetal bone marrow niche and regulation of HSC quiescence and homing ability by emerging osteolineage cells. Cell Reports, 9(2), 581-590. doi: 10.1016/j.celrep.2014.09.013
  • Curtis, G. L., Chughtai, M., Khlopas, A., Newman, J. M., Khan, R., Shaffiy, S., ...Mont, M. A. (2017). Impact of physical activity in cardiovascular and musculoskeletal health: Can motion be medicine?. Journal of Clinical Medicine Research, 9(5), 375. doi: 10.14740/jocmr3001w
  • Çelik O. T., Buğday B. ve Kay MA. (2021) Çocukluk çağı ve fiziksel aktivite, mehmet dalkılıç, Sabancı Baransel E. (Ed.), INSAC Health Sciences (s. 713-23).İzmir: Duvar Yayınları.
  • Çınar, M. A., Turhan, B., Badat, T., Bayramlar, K. ve Yakut, Y. (2021). Türkiye’de Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında yapılan doktora tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi araştırma makalesi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 32(3), 87-94. https://doi.org/10.21653/tjpr.824330
  • Dimitri, P., Joshi, K. ve Jones, N. (2020). Moving more: physical activity and its positive effects on long term conditions in children and young people. Archives of Disease in Childhood, 105(11), 1035-1040. DOI:10.1136/archdischild-2019-318017
  • Gültekin, O. ve Başyiğit, F. E. (2018). Türkiye de 2013-2017 yılları arasında otizm ve fiziksel aktive alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (Uksad), 4(1), 116-129. 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/38906/454653 adresinden erişildi.
  • Gürsoy, F., Aydoğdu, F., Aysu, B. ve Aral, N. (2019). Engelli çocuklarda oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerdeki eğilimler. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(4), 44-57. https://doi.org/10.36731/cg.658991
  • Hallal, P. C., Victora, C. G., Azevedo, M. R. ve Wells, J. C. (2006). Adolescent physical activity and health. Sports Medicine, 36(12), 1019-1030. http://dx.doi.org/10.2165/00007256-200636120-00003
  • Kaçmaz, C. ve Cumurcu, H. (2020). Türkiye’de internet bağımlılığıyla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Anatolian Journal of Health Researh, 1(1), 7-13.
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z. ve Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207. 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/37646/351533 adresinden erişildi.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114. 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/gopsbad/issue/48557/616554 adresinden erişildi.
  • Murathan, G., Murathan, F. ve Bozyılan, E. (2020). “Fiziksel Aktivite” konulu tezlerin bibliyometrik analizi (2002-2019). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 158-167.
  • Navarro Sada, A. ve Maldonado, A. (2007). Research methods in education. -by louis cohen, lawrence manion and keith morrison: Taylor ve Francis.
  • Peluso, M. A. M., ve Andrade, L. H. S. G. d. (2005). Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics, 60(1), 61-70. https://doi.org/10.1590/S1807-59322005000100012
  • Tonta, Y. ve Akbulut, M. (2019). Türkiye’de lisansüstü tezlere açık erişim. Türk Kütüphaneciliği, 33(4), 219-248. https://doi.org/10.24146/tk.620508
  • Yaşar, Ş. ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2). 23.05.2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/21482/230218 adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. ve Güven, G. Ö. (2021). Türkiye’de hemşirelik tarihi ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 11(3), 605-611. https://doi.org/10.31020/mutftd.957827
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Kevser Sevik Kacmaz 0000-0003-1675-0757

Cihangir Kaçmaz 0000-0003-0649-5254

Burak Buğday 0000-0001-9806-291X

Project Number yok
Early Pub Date June 6, 2022
Publication Date June 20, 2022
Submission Date April 21, 2022
Acceptance Date May 23, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Kacmaz, K. S., Kaçmaz, C., & Buğday, B. (2022). TÜRKİYE’DE FİZİKSEL AKTİVİTE VE ÇOCUK İLE İLGİLİ YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(2), 776-787. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1106735