BibTex RIS Cite

Hastane Standartlarının Çok Boyutlu Kalite Analizi: Bir Standart Seti Örneği

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 6 - 16, 01.01.2016

Abstract

OzetSosyal Güvenlik Kurumu verilerine göre, 2014 yılında hastanelere yaklaşık 450 milyon başvuru gerçekleşmiştir. OECD Sağlık istatistikleri (2015) verilerine göre, sağlık harcamalarının %52’sini oluşturan hastaneler Türk Sağlık Sisteminde önemli bir rol üstlenmektedir. Bu hizmetlerin kalitesinin geliştirilmesi, aynı zamanda harcanılan kaynakların etkinliği ve geri ödeme sistemleri açısından da önem arz etmektedir. Ülkemizde sağlık hizmetlerinde kalitenin geliştirilmesine yönelik farklı uygulamalar gerçekleştirilmektedir. Bu çalışma, hastanelere yönelik olarak hazırlanmış bir standart setinin, Sağlık Hizmetleri Çok Boyutlu Kalite Modeli ile analiz edilmesini amaçlamaktadır. Böylece Model ilk kez bir standart setinin tamamının değerlendirilmesi amacıyla kullanılmıştır. Modelin ileride başka standart setleri ve kalite çalışmalarında da kullanılması beklenmektedir.

References

  • Carman, J.M., (2000), Patient Perceptions of Service Quality: Combining the Dimensions, Journal of Management of Medicine,v.14, n.5/6, s.339-356.
  • Donabedıan, A (1988), The quality of care: How can it be assessed? Journal of the American Medical Association,260:1743–1748.
  • Donedebian, A.(1980), Explorations in Quality Assessment and Monitoring, 1, The Definitions of Quality and Approaches to Its Assessment, Ann Arbor, MI: Health Administration Press, Michigan.
  • Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), DSÖ Sağlık Tanımı, DSÖ Resmi Kayıtları no. 2, s. 100, http://www.who.int/about/definition/ en/print.html
  • ISQua, (2015), Akreditasyon Programları, internet erişimi: ISQua.org
  • Kamu Hastaneleri Kurumu, İstatistik, Analiz ve Raporlama Daire Başkanlığı, (2015), OECD Sağlık İstatistikleri Türkiye Raporu, http://www.tkhk.gov.tr/ Dosyalar/10b60745ac2a46c99643bb2a120674c0.pdf
  • Kayral, İ., (2014), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Karmaşası: Sağlık Hizmetleri Çok Boyutlu Kalite Modeli, Verimlilik Dergisi, 2014 s. 65-81
  • Kayral, İ., (2015), “Beklenen, Gerçekleşen, Algılanan Hizmet Kalitesi ve Sağlık Hizmetlerinde Çok Boyutlu Kalite”, Detay Yayıncılık, Ankara
  • Müezzinoğlu, Mehmet (2014), T.C. Sağlık Bakanı TÜSEB Çalıştayı Konuşması, http://www.saglik.gov.tr
  • Ovretveit, J.(1998), Evaluating health interventions, Open University Press: Buckingham, 321
  • Rose, R.C., J. Uli, A. Mohani ve Looi Ng, (2004), Hospital Service Quality: A Managerial Challenge, International Journal of Health Care Quality Assurance, 17(3), s.146-159.
  • Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), (2015), Sosyal Güvenlik Temel Göstergeleri- Haziran, www.sgk.gov.tr
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2003), Sağlıkta Dönüşüm Programı, http://www.saglik.gov.tr/
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Akreditasyon Sistemi Duyuruları, (04.09.2015), kalite.saglik. gov.tr
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, (2015), Sağlıkta Kalite Standartları Hastane, Ankara
  • Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Resmi Gazete, Kanun No. 6569, Kabul Tarihi: 19/11/2014 http://www.resmigazete.gov.tr/
  • Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı, (2015), Enstitüler, www.tuseb.gov.tr

Multi-Dimensional Quality Analysis of Hospital Standards: A Case of Standard Set

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 6 - 16, 01.01.2016

Abstract

AbstractAccording to the Social Security Institution data, nearly 450 million visits to hospitals has been realized in 2014. OECD Health Statistics (2015) data, constituting 52% of health spending are hospitals, play an important role in the Turkish Health System. Ensuring the quality of health care at this scale is crucial for the reimbursement systems and effectiveness of expendable resources in this sector. In our country, different practices for ensuring the quality of health care is carried out. This study is designed to analyze a set of standards for hospitals, with Multidimensional Quality Model in Health Services. The entire model is used firstly to evaluate a set of standards. The model is expected to be used in other standard sets and quality works.

References

  • Carman, J.M., (2000), Patient Perceptions of Service Quality: Combining the Dimensions, Journal of Management of Medicine,v.14, n.5/6, s.339-356.
  • Donabedıan, A (1988), The quality of care: How can it be assessed? Journal of the American Medical Association,260:1743–1748.
  • Donedebian, A.(1980), Explorations in Quality Assessment and Monitoring, 1, The Definitions of Quality and Approaches to Its Assessment, Ann Arbor, MI: Health Administration Press, Michigan.
  • Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), DSÖ Sağlık Tanımı, DSÖ Resmi Kayıtları no. 2, s. 100, http://www.who.int/about/definition/ en/print.html
  • ISQua, (2015), Akreditasyon Programları, internet erişimi: ISQua.org
  • Kamu Hastaneleri Kurumu, İstatistik, Analiz ve Raporlama Daire Başkanlığı, (2015), OECD Sağlık İstatistikleri Türkiye Raporu, http://www.tkhk.gov.tr/ Dosyalar/10b60745ac2a46c99643bb2a120674c0.pdf
  • Kayral, İ., (2014), Sağlık Hizmetlerinde Kalite Karmaşası: Sağlık Hizmetleri Çok Boyutlu Kalite Modeli, Verimlilik Dergisi, 2014 s. 65-81
  • Kayral, İ., (2015), “Beklenen, Gerçekleşen, Algılanan Hizmet Kalitesi ve Sağlık Hizmetlerinde Çok Boyutlu Kalite”, Detay Yayıncılık, Ankara
  • Müezzinoğlu, Mehmet (2014), T.C. Sağlık Bakanı TÜSEB Çalıştayı Konuşması, http://www.saglik.gov.tr
  • Ovretveit, J.(1998), Evaluating health interventions, Open University Press: Buckingham, 321
  • Rose, R.C., J. Uli, A. Mohani ve Looi Ng, (2004), Hospital Service Quality: A Managerial Challenge, International Journal of Health Care Quality Assurance, 17(3), s.146-159.
  • Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), (2015), Sosyal Güvenlik Temel Göstergeleri- Haziran, www.sgk.gov.tr
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, (2003), Sağlıkta Dönüşüm Programı, http://www.saglik.gov.tr/
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Sağlıkta Akreditasyon Sistemi Duyuruları, (04.09.2015), kalite.saglik. gov.tr
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, (2015), Sağlıkta Kalite Standartları Hastane, Ankara
  • Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Resmi Gazete, Kanun No. 6569, Kabul Tarihi: 19/11/2014 http://www.resmigazete.gov.tr/
  • Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı, (2015), Enstitüler, www.tuseb.gov.tr
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İbrahim Halil Kayral

Umut Beylik This is me

Fatih Orhan This is me

Publication Date January 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Kayral, İ. H., Beylik, U., & Orhan, F. (2016). Hastane Standartlarının Çok Boyutlu Kalite Analizi: Bir Standart Seti Örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 3(1), 6-16. https://doi.org/10.5455/sad.13-1459410045

Creative Commons License

Journal of Health Academics is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.