Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Knowledge, Attitude and Behavior of Medical Faculty Students about Traditional and Complementary

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 106 - 114, 30.08.2022
https://doi.org/10.46332/aemj.972230

Öz

Purpose: This study was carried out to determine the knowledge, attitude, and behavior of medical faculty students, who are future physician candidates.

Materials and Methods: In this cross-sectional study, 825 out of 912 students in Fırat University Faculty of Medicine were reached. The questionnaire consisting of sociodemographic characteristics, questions about the knowledge and usage of TCM methods, and the Holistic Complementary and Alternative Medicine Attitude Scale (HCAMQ) was administered under the direct observation.

Results: 52.1% of the students are women and the average age is 21.57±0.08 years. Massage, acupuncture and vitamins were found to be the methods that students learned the most about TCM applications. Among the sources of information about these methods, the internet comes first, and media comes second. 22.1% of the students used any of the TCM methods. 50.1% of the students are undecided about the benefit of TCM and 53.1% think that it should be included in the medical education curriculum. 59.4% of the students want to receive training on TCM methods. The total point average of the students in HCAMQ was determined as 32.7±0.17. Those who used TCM methods showed a more positive attitude towards TCM applications than those who did not (p=0.005).

Conclusion: Although students lack knowledge about TCM methods, their attitudes are positive. It is important for the medical faculty students, who are the future physician candidates, to reach the right information in order to be trained as individuals who will both apply TCM and provide information.

Kaynakça

  • 1. Öztürk M, Uskun E, Özdemir R, Çınar M, Alptekin F, Doğan M. Isparta İli’nde halkın geleneksel tedavi tercihi. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2005;13(3):179-186.
  • 2. The National Center for Complementary and Alternative Medicine (NCCAM). What Is Complementary and Alternative Medicine? U.S. Department of Health and Human Services 2010. http://emed.einstein.yu.edu/auth/pdf/138799.pdf Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2021.
  • 3. WHO. Cough and cold remedies for the treatment of acute respiratory infections in young children. Geneva:World Health Organization. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/66856/WHO_FCH_ CAH_01.02.pdf;jsessionid=49B0A979D754C10 6A09E488949905ACE?sequence=1 Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2021.
  • 4. Nicolai T, Avrupa’da TAT (Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp). Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarına Uluslararası Bakış Konferansı Bildirisi. İstanbul: T.C. Sağlık Bakanlığı. 2014;949:45-52.
  • 5. Kav S, Hanoğlu Z, Algıer L. Türkiye’de kanserli hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerinin kullanımı: Literatür taraması. UHOD. 2008;18(1):32-38.
  • 6. Özçelik H, Fadıloğlu Ç. Kanser hastalarının tamamlayıcı ve alternatif tedavi kullanım nedenleri. Turk Onkol. Derg. 2009;24(1):48-52.
  • 7. Kurt H, Keşkek ŞÖ, Çil T, Canataroğlu A. Meme kanserli hastalarda tamamlayıcı/alternatif tedavi kullanımı. Turk Onkol. Derg. 2013;28(1):10-15.
  • 8. Metcalfe A, Williams J, McChesney J, Patten SB, Jetté N. Use of Complementary and Alternative Medicine by Those with a Chronic Disease and the General Population-Results of a National Population Based Survey. BMC Complement Altern Med. 2010;10(58):1-6.
  • 9. Zhang Q, Liming Z, Lerberghe WV. The importance of traditional Chinese medicine services in health care provision in China. Universitas Forum. 2011;2(2):1-8.
  • 10. Nilgün Ç, Taşdemir HS, Kılıç SP. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin tıp dışı alternatif ve geleneksel uygulamalar konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesi. GÜSBD. 2012;1(4):239-251.
  • 11. Tokem Y. Astımlı hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi kullanımı. Tuberk Toraks. 2006;54(2):189-196.
  • 12. Hyland ME, Lewith GT, Westoby C. Developing a measure of attitudes: the holistic complementary and alternative medicine questionnaire. Complement Ther Med. 2003;11(1):33-38.
  • 13. Erci B. Attitudes towards holistic complementary and alternative medicine: a sample of healthy people in Turkey. J Clin Nurs. 2007;16(4):761-768.
  • 14. Sönmez CI, Başer DA, Küçükdağ HN, Kayar O, Acar İ, Güner PD. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile İlgili Bilgi Durumlarının ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Konuralp tıp derg. 2018;10(3):276-281.
  • 15. Şenol Y, Erdemli B, Demirezen M. Tıp fakültesi öğrencilerinin geleneksel ve tamamlayıcı tıp hakkındaki bilgi ve davranışlarının incelenmesi. ACMJ. 2020;2(1):6-12.
  • 16. Altan S, Rahman S, Çam S. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri ile İlgili Bilgi ve Tutumları. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2014;22(3):81-88.
  • 17. Doğanay S, Güzel D, Öztürk D, Tanyeli A. Complementary and alternative medicine: understanding, attitude and usage among Turkish health sciences and medical students. J Contemp Med. 2018;8(1):48-54.
  • 18. Akan H, Izbirak G, Kaspar EÇ, ve ark. Knowledge and attitudes towards complementary and alternative medicine among medical students in Turkey. BMC Complement Alterna Med. 2012;12(1):115.
  • 19. Yurtseven E, Vehıd S, Bosat M, ve ark. Assessment of Knowledge and Attıtudes toward Complementary and Alternatıve Medicine (CAM) amongst Turkısh Medıcal Faculty Students. AJTCAM. 2015;12(5):8-13.
  • 20. Çöl Araz N, Taşdemir HS, Parlar Kılıç S. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Tıp Dışı Alternatif Ve Geleneksel Uygulamalar Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. GÜSBD. 2012;1(4):239-251.
  • 21. Altınbaş Y, İster ED. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Tamamlayıcı Ve Alternatif Tedaviler Hakkındaki Görüş, Bilgi ve Uygulamaları. SAUHSD. 2019;2(1):47-60.
  • 22. Basatemür M, Güneş G, Aylaz R. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tedavi Konusunda Bilgi, Tutum ve Davranışları. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2020;5(1):43-52.
  • 23. Aktaş B. Hemşirelik Öğrencilerinin Bütüncül Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Karşı Tutumları. JAREN. 2017;3(2):55-59.
  • 24. Oğlakçı İlhan A, Sirekbasan S, Gürkök Tan T. SağlıknHizmetleri Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile İlgili Bilgi Düzey venTutumlarının Değerlendirilmesi. Ankara Med J. 2019;19(4):736-744.
  • 25. Solmaz T, Altay B. Üniversite öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerininkullanma durumları. Pam Med J. 2019;12(3):387-393.
  • 26. Şahin N, Aydın D, Akay B. Hemşirelik Öğrencilerinin Bütüncül Tamamlayıcı Ve Alternatif Tıbba Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bil Derg. 2019;8(1):21-26.
  • 27. Baltacı N, Koç E. İntörn Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Yönelik Bilgisi, Kullanımı ve Tutumları. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;3(1):10-16.
  • 28. Çinar N, Akduran F, Kose D. The attitudes of nursing students regarding the complementary and alternative medicine. Rev Eletr Enf. 2016;18:e1174.

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 106 - 114, 30.08.2022
https://doi.org/10.46332/aemj.972230

Öz

Amaç: Bu çalışma geleceğin hekim adayları olan tıp fakültesi öğrencilerinin bu konudaki bilgi, tutum ve davranışlarının saptanması
amacıyla yapılmıştır.
Araçlar ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmada, Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesindeki 912 öğrenciden 825’ine ulaşılmıştır. Araştırma verileri sosyodemografik özellikler, Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) yöntemlerinin bilgi ve kullanım durumlarıyla ilgili sorular ve Bütüncül Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Karşı Tutum Ölçeği (BTATÖ) sorularından oluşan anket direkt gözlem
altında uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %52.1’i kadın olup yaş ortalaması 21.57±0.08 yıldır. GETAT uygulamaları hakkında öğrencilerin en fazla bilgi sahibi oldukları yöntemler; masaj, akapunktur ve vitaminler olarak bulunmuştur. Bu yöntemler hakkında bilgi alınan kaynaklarda birinci sırada internet, ikinci sırada medya gelmektedir. Öğrencilerin %22.1’i GETAT yöntemlerinden herhangi birini kullanmıştır. Öğrencilerin %50.1’i GETAT’ın yararı konusunda kararsızdır ve %53.1’i Tıp eğitimi müfredatında yer alması gerektiğini düşünmektedir. Öğrencilerin %59.4’ü GETAT yöntemleri konusunda eğitim almayı istemektedir. Öğrencilerin BTATÖ toplam puan ortalaması 32.7±0.17 olarak belirlenmiştir. GETAT yöntemlerini kullanmış olanlar kullanmayanlara göre GETAT uygulamalarına karşı daha olumlu tutum göstermişlerdir (p=0.005).
Sonuç: Öğrencilerde GETAT yöntemleri hakkında bilgi eksiği olmakla beraber bu konuda tutumları olumludur. Geleceğin hekim adayları olan tıp fakültesi öğrencilerinin gelecekte hem GETAT uygulayacak hem de bilgi verecek donanımlı kişiler olarak yetişebilmesi için doğru bilgiye ulaşmaları önemlidir. 

Kaynakça

  • 1. Öztürk M, Uskun E, Özdemir R, Çınar M, Alptekin F, Doğan M. Isparta İli’nde halkın geleneksel tedavi tercihi. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2005;13(3):179-186.
  • 2. The National Center for Complementary and Alternative Medicine (NCCAM). What Is Complementary and Alternative Medicine? U.S. Department of Health and Human Services 2010. http://emed.einstein.yu.edu/auth/pdf/138799.pdf Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2021.
  • 3. WHO. Cough and cold remedies for the treatment of acute respiratory infections in young children. Geneva:World Health Organization. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/66856/WHO_FCH_ CAH_01.02.pdf;jsessionid=49B0A979D754C10 6A09E488949905ACE?sequence=1 Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2021.
  • 4. Nicolai T, Avrupa’da TAT (Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp). Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarına Uluslararası Bakış Konferansı Bildirisi. İstanbul: T.C. Sağlık Bakanlığı. 2014;949:45-52.
  • 5. Kav S, Hanoğlu Z, Algıer L. Türkiye’de kanserli hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerinin kullanımı: Literatür taraması. UHOD. 2008;18(1):32-38.
  • 6. Özçelik H, Fadıloğlu Ç. Kanser hastalarının tamamlayıcı ve alternatif tedavi kullanım nedenleri. Turk Onkol. Derg. 2009;24(1):48-52.
  • 7. Kurt H, Keşkek ŞÖ, Çil T, Canataroğlu A. Meme kanserli hastalarda tamamlayıcı/alternatif tedavi kullanımı. Turk Onkol. Derg. 2013;28(1):10-15.
  • 8. Metcalfe A, Williams J, McChesney J, Patten SB, Jetté N. Use of Complementary and Alternative Medicine by Those with a Chronic Disease and the General Population-Results of a National Population Based Survey. BMC Complement Altern Med. 2010;10(58):1-6.
  • 9. Zhang Q, Liming Z, Lerberghe WV. The importance of traditional Chinese medicine services in health care provision in China. Universitas Forum. 2011;2(2):1-8.
  • 10. Nilgün Ç, Taşdemir HS, Kılıç SP. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin tıp dışı alternatif ve geleneksel uygulamalar konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesi. GÜSBD. 2012;1(4):239-251.
  • 11. Tokem Y. Astımlı hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi kullanımı. Tuberk Toraks. 2006;54(2):189-196.
  • 12. Hyland ME, Lewith GT, Westoby C. Developing a measure of attitudes: the holistic complementary and alternative medicine questionnaire. Complement Ther Med. 2003;11(1):33-38.
  • 13. Erci B. Attitudes towards holistic complementary and alternative medicine: a sample of healthy people in Turkey. J Clin Nurs. 2007;16(4):761-768.
  • 14. Sönmez CI, Başer DA, Küçükdağ HN, Kayar O, Acar İ, Güner PD. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile İlgili Bilgi Durumlarının ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Konuralp tıp derg. 2018;10(3):276-281.
  • 15. Şenol Y, Erdemli B, Demirezen M. Tıp fakültesi öğrencilerinin geleneksel ve tamamlayıcı tıp hakkındaki bilgi ve davranışlarının incelenmesi. ACMJ. 2020;2(1):6-12.
  • 16. Altan S, Rahman S, Çam S. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri ile İlgili Bilgi ve Tutumları. Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2014;22(3):81-88.
  • 17. Doğanay S, Güzel D, Öztürk D, Tanyeli A. Complementary and alternative medicine: understanding, attitude and usage among Turkish health sciences and medical students. J Contemp Med. 2018;8(1):48-54.
  • 18. Akan H, Izbirak G, Kaspar EÇ, ve ark. Knowledge and attitudes towards complementary and alternative medicine among medical students in Turkey. BMC Complement Alterna Med. 2012;12(1):115.
  • 19. Yurtseven E, Vehıd S, Bosat M, ve ark. Assessment of Knowledge and Attıtudes toward Complementary and Alternatıve Medicine (CAM) amongst Turkısh Medıcal Faculty Students. AJTCAM. 2015;12(5):8-13.
  • 20. Çöl Araz N, Taşdemir HS, Parlar Kılıç S. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Tıp Dışı Alternatif Ve Geleneksel Uygulamalar Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. GÜSBD. 2012;1(4):239-251.
  • 21. Altınbaş Y, İster ED. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Tamamlayıcı Ve Alternatif Tedaviler Hakkındaki Görüş, Bilgi ve Uygulamaları. SAUHSD. 2019;2(1):47-60.
  • 22. Basatemür M, Güneş G, Aylaz R. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tedavi Konusunda Bilgi, Tutum ve Davranışları. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2020;5(1):43-52.
  • 23. Aktaş B. Hemşirelik Öğrencilerinin Bütüncül Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Karşı Tutumları. JAREN. 2017;3(2):55-59.
  • 24. Oğlakçı İlhan A, Sirekbasan S, Gürkök Tan T. SağlıknHizmetleri Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp ile İlgili Bilgi Düzey venTutumlarının Değerlendirilmesi. Ankara Med J. 2019;19(4):736-744.
  • 25. Solmaz T, Altay B. Üniversite öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerininkullanma durumları. Pam Med J. 2019;12(3):387-393.
  • 26. Şahin N, Aydın D, Akay B. Hemşirelik Öğrencilerinin Bütüncül Tamamlayıcı Ve Alternatif Tıbba Karşı Tutumlarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bil Derg. 2019;8(1):21-26.
  • 27. Baltacı N, Koç E. İntörn Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıbba Yönelik Bilgisi, Kullanımı ve Tutumları. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;3(1):10-16.
  • 28. Çinar N, Akduran F, Kose D. The attitudes of nursing students regarding the complementary and alternative medicine. Rev Eletr Enf. 2016;18:e1174.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Bilimsel Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hale Kırsoy 0000-0001-5615-8710

Edibe Pirinçci 0000-0002-1344-4562

Osman Kurt 0000-0003-4164-3611

Erken Görünüm Tarihi 16 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kırsoy, H., Pirinçci, E., & Kurt, O. (2022). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları. Ahi Evran Medical Journal, 6(2), 106-114. https://doi.org/10.46332/aemj.972230
AMA Kırsoy H, Pirinçci E, Kurt O. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları. Ahi Evran Med J. Ağustos 2022;6(2):106-114. doi:10.46332/aemj.972230
Chicago Kırsoy, Hale, Edibe Pirinçci, ve Osman Kurt. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum Ve Davranışları”. Ahi Evran Medical Journal 6, sy. 2 (Ağustos 2022): 106-14. https://doi.org/10.46332/aemj.972230.
EndNote Kırsoy H, Pirinçci E, Kurt O (01 Ağustos 2022) Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları. Ahi Evran Medical Journal 6 2 106–114.
IEEE H. Kırsoy, E. Pirinçci, ve O. Kurt, “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları”, Ahi Evran Med J, c. 6, sy. 2, ss. 106–114, 2022, doi: 10.46332/aemj.972230.
ISNAD Kırsoy, Hale vd. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum Ve Davranışları”. Ahi Evran Medical Journal 6/2 (Ağustos 2022), 106-114. https://doi.org/10.46332/aemj.972230.
JAMA Kırsoy H, Pirinçci E, Kurt O. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları. Ahi Evran Med J. 2022;6:106–114.
MLA Kırsoy, Hale vd. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum Ve Davranışları”. Ahi Evran Medical Journal, c. 6, sy. 2, 2022, ss. 106-14, doi:10.46332/aemj.972230.
Vancouver Kırsoy H, Pirinçci E, Kurt O. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları. Ahi Evran Med J. 2022;6(2):106-14.

Dergimiz, ULAKBİM TR Dizin, DOAJ, Index Copernicus, EBSCO ve Türkiye Atıf Dizini (Turkiye Citation Index)' de indekslenmektedir. Ahi Evran Tıp dergisi süreli bilimsel yayındır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir.

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.