Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 23, 115 - 135, 31.12.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365

Öz

Bütün bilinenlere daha önceden koyulmamış ayrı bir mesafe ile yaklaşma düşüncesi bir anlamda saf bakış geliştirmeyi de beraberinde getirmektedir. Bu okuma idealist evrene mesafeli yaklaşımla başlamış, şeylerin kendisine dönme ideali ile de bu günün uzamına varmıştır. Tarihsel okumalarda tanıklık ettiğimiz hakikate dönük arayışlarda yeni hamleler açığa çıkmakta, sanat, fenomenoloji ve ezoterizmde de yakalanan; öz, saf bakış gibi ortaklaşan ifadelerle birbirleri arasında ilgi kuran yaklaşımlar görülmektedir. Fenomenolojik Bakış, Sanat ve Ezoterik Uzlaşımlar adlı çalışmanın açığa çıkması da, örüntüler arasındaki uzlaşımı ortaya koyan benzeri dil kullanımlarından geçmektedir. Bu kullanımlar bir ipucu olarak, kavramların nasıl çalıştığına, yöntemlerine dönük bir işaret yaratması açısından da önemli bir belirleyen olarak durmaktadır. Dil ile birlikte gelen bağlam, fenomenolojik bakışta sanat ve ezoterizmin; kozmogoni araştırmasına dönük, örüntüyü, yapıyı didikleyen, rizomatik bir anlayışla geliştirdikleri irdelenimlerin benzer uzlaşımsal yönelimleri olduğudur. Bu bağlamda metinde özellikle irdeleme konusu olan şey; Merleau Ponty fenomenolojisinden hareketle ezoterik yaklaşımlar dahilinde olan sanat edimlerinin birbirleri ile olan olası ilişkilenmeleri olmaktadır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yok

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akbank Sanat. (26.08.2020). Fenomenolojik tavır. [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=XZoAWJDTOXE
  • Akbank Sanat. (30.12.2020). Görünür ve görünmez. [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=R3p9LFpuAOY
  • Aydoğdu, H. (2010). Maurice Merleau-Ponty’nin fenomenolojik ontolojisi. [doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Aydın, A. (2020). Merleau-Ponty’nin bedenlenme fenomenolojisi bilinç ve beden bütünlüğü. Kilikya Felsefe Dergisi,1, 77-90.
  • Baker, U. (2015). Kanaatlerden imajlara-duygular sosyolojisine doğru (2. baskı). (Çev. H. K. Abuşoğlu). İletişim.
  • Çolak, P. D. (2016). Husserl fenomenolojisi ve soyut sanat [yüksek lisans tezi]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Darıdere, Ö.D. (2019). Maurice Merleau Ponty’nin algının fenomenolojisi’nin fenomenoloji felsefesine katkısı [yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Descartes, R. (1997). Kurallar-meditasyonlar (2. baskı) (Çev. A. Yardımlı). İdea.
  • Dorfman, E. (2017). Bir başkası olarak vücudum. Cogito, 88, 266-275.
  • Dupond, P. (2013). Merleau-Ponty sözlüğü (1. Baskı) (Çev. E. Şan). Say.
  • Farago, F. (2006). Sanat (1. Baskı) (Çev. Ö. Doğan). Doğu Batı.
  • Husserl, E. (2003). Fenomenoloji üzerine beş ders (2. Baskı) (Çev. H. Tepe). Bilim ve Sanat.
  • Kahraman, J. (2011). Resim sanatının ezoterik boyutları [yüksek lisans tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kovel, J. (2020). Tarih ve tin (3. Baskı) (Çev. H. Pekinel). Ayrıntı.
  • Kızıl, U. (2021, 3 Mayıs). Kanonun dışındakiler: Rus ezoterikleri, Argonotlar. 18 Nisan 2022 tarihinde https://argonotlar.com/kanonun-disindakiler-rus-ezoterikleri adresinden edinilmiştir.
  • Kurşuncu, İ. (2014). Zen’den mango ve otaku kültürüne japon sanatı ve boşluk bağlamında değerlendirilmesi. [yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Mert, C. K. (2013). 20.Yüzyıl öncü tiyatro çalışmalarında ezoterik etkiler. [yüksek lisans tezi]. Kadir Has Üniversitesi.
  • Merleau-Ponty, M. (2017). Algılanan dünya (5. Baskı) (Çev. Ö. Aygün). Metis.
  • Merleau-Ponty, M. (2017a). Algının fenomenolojisi (1. Baskı) (Çev. E. Sarıkartal ve E. Hacımuratoğlu). İthaki.
  • Merleau Ponty, M. (2019). Göz ve tin (4. Baskı). (Çev. A. Soysal). Metis.
  • Primozic, D. T. (2013). Merleau-Ponty üzerine (1. Baskı). (Çev. Z. Zafer Esenyel). Sentez.
  • Şan, E. (2016). Sanat yapıtının fenomenolojisi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 49-63.
  • Şan, E. (2015). Merleau-Ponty (1. Baskı) Say.
  • Taşkın, F. (2021). Husserl’in temel kavramları. dört öge, 19, 151-169.

PHENOMENOLOGİCAL GAZE, ART AND ESOTERİC RECONCİLİATİONS

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 23, 115 - 135, 31.12.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365

Öz

The notion of approaching all known phenomena from an unprecedented distance engenders the cultivation of a pure gaze. This study initiates with a detached exploration of the idealist universe and extends to the contemporary era, guided by the aspiration to return to the things themselves. Novel developments surface in the pursuit of truth, as shared expressions like essence and pure gaze manifest in the realms of art, phenomenology, and esotericism. Phenomenological Gaze, Art, and Esoteric Reconciliations employs a similar language, revealing patterns of reconciliation. This framework stands as a crucial determinant in elucidating how concepts operate and the methodologies they entail. The linguistic context implies that, within a phenomenological perspective, art and esotericism exhibit similar tendencies of reconciliation in their cosmogonic investigations, undertaken with a rhizomatic approach that delves into patterns and structures. Within this context, the specific focus of examination in the text is on potential relationships between Merleau-Ponty's phenomenology and artistic expressions within esoteric approaches.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akbank Sanat. (26.08.2020). Fenomenolojik tavır. [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=XZoAWJDTOXE
  • Akbank Sanat. (30.12.2020). Görünür ve görünmez. [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=R3p9LFpuAOY
  • Aydoğdu, H. (2010). Maurice Merleau-Ponty’nin fenomenolojik ontolojisi. [doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Aydın, A. (2020). Merleau-Ponty’nin bedenlenme fenomenolojisi bilinç ve beden bütünlüğü. Kilikya Felsefe Dergisi,1, 77-90.
  • Baker, U. (2015). Kanaatlerden imajlara-duygular sosyolojisine doğru (2. baskı). (Çev. H. K. Abuşoğlu). İletişim.
  • Çolak, P. D. (2016). Husserl fenomenolojisi ve soyut sanat [yüksek lisans tezi]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Darıdere, Ö.D. (2019). Maurice Merleau Ponty’nin algının fenomenolojisi’nin fenomenoloji felsefesine katkısı [yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Descartes, R. (1997). Kurallar-meditasyonlar (2. baskı) (Çev. A. Yardımlı). İdea.
  • Dorfman, E. (2017). Bir başkası olarak vücudum. Cogito, 88, 266-275.
  • Dupond, P. (2013). Merleau-Ponty sözlüğü (1. Baskı) (Çev. E. Şan). Say.
  • Farago, F. (2006). Sanat (1. Baskı) (Çev. Ö. Doğan). Doğu Batı.
  • Husserl, E. (2003). Fenomenoloji üzerine beş ders (2. Baskı) (Çev. H. Tepe). Bilim ve Sanat.
  • Kahraman, J. (2011). Resim sanatının ezoterik boyutları [yüksek lisans tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kovel, J. (2020). Tarih ve tin (3. Baskı) (Çev. H. Pekinel). Ayrıntı.
  • Kızıl, U. (2021, 3 Mayıs). Kanonun dışındakiler: Rus ezoterikleri, Argonotlar. 18 Nisan 2022 tarihinde https://argonotlar.com/kanonun-disindakiler-rus-ezoterikleri adresinden edinilmiştir.
  • Kurşuncu, İ. (2014). Zen’den mango ve otaku kültürüne japon sanatı ve boşluk bağlamında değerlendirilmesi. [yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Mert, C. K. (2013). 20.Yüzyıl öncü tiyatro çalışmalarında ezoterik etkiler. [yüksek lisans tezi]. Kadir Has Üniversitesi.
  • Merleau-Ponty, M. (2017). Algılanan dünya (5. Baskı) (Çev. Ö. Aygün). Metis.
  • Merleau-Ponty, M. (2017a). Algının fenomenolojisi (1. Baskı) (Çev. E. Sarıkartal ve E. Hacımuratoğlu). İthaki.
  • Merleau Ponty, M. (2019). Göz ve tin (4. Baskı). (Çev. A. Soysal). Metis.
  • Primozic, D. T. (2013). Merleau-Ponty üzerine (1. Baskı). (Çev. Z. Zafer Esenyel). Sentez.
  • Şan, E. (2016). Sanat yapıtının fenomenolojisi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 49-63.
  • Şan, E. (2015). Merleau-Ponty (1. Baskı) Say.
  • Taşkın, F. (2021). Husserl’in temel kavramları. dört öge, 19, 151-169.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Jale Asya Kahraman Özyılmaz 0000-0003-4499-963X

Hatice Çöklü Aşkın 0000-0003-4263-6114

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Kahraman Özyılmaz, J. A., & Çöklü Aşkın, H. (2023). FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 115-135. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365
AMA Kahraman Özyılmaz JA, Çöklü Aşkın H. FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR. Akademik Hassasiyetler. Aralık 2023;10(23):115-135. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365
Chicago Kahraman Özyılmaz, Jale Asya, ve Hatice Çöklü Aşkın. “FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 23 (Aralık 2023): 115-35. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365.
EndNote Kahraman Özyılmaz JA, Çöklü Aşkın H (01 Aralık 2023) FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR. Akademik Hassasiyetler 10 23 115–135.
IEEE J. A. Kahraman Özyılmaz ve H. Çöklü Aşkın, “FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 23, ss. 115–135, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365.
ISNAD Kahraman Özyılmaz, Jale Asya - Çöklü Aşkın, Hatice. “FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR”. Akademik Hassasiyetler 10/23 (Aralık 2023), 115-135. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365.
JAMA Kahraman Özyılmaz JA, Çöklü Aşkın H. FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:115–135.
MLA Kahraman Özyılmaz, Jale Asya ve Hatice Çöklü Aşkın. “FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 23, 2023, ss. 115-3, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1309365.
Vancouver Kahraman Özyılmaz JA, Çöklü Aşkın H. FENOMENOLOJİK BAKIŞ, SANAT VE EZOTERİK UZLAŞIMLAR. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(23):115-3.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.