Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 23, 661 - 683, 31.12.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383

Öz

Tutundurma karması elemanlarından biri olan satış geliştirme firmaların tüketicilerle etkileşime girdiği başlıca faaliyetlerden biridir. Satış geliştirme uygulamaları ile işletmeler tüketicileri ürünlerini satın almaları için ikna etmeye çalışmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı satış geliştirme faaliyetlerine yönelik tüketici tutumlarının ölçümünü sağlayacak bir araç geliştirmektir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde literatürde yer alan ölçeklerden alınan 13, çalışma kapsamında geliştirilen 22 ifade ile anket taslak formu ortaya çıkartılmıştır. Araştırmada veri toplama İstanbul, Kocaeli ve Sakarya illerinde, yaş ve cinsiyete göre kota örneklemesi yapılarak gerçekleştirilmiştir. Analizde 2.527 katılımcı verisi yer almakta olup, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile yapının ortaya çıkartılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen ölçekte toplam 11 ifade yer almakta ve bu ifadeler bilişsel (3 adet), duygusal (4 adet) ve davranışsal (4 adet) öğeleri temsil etmesi nedeniyle de özgünlük taşımaktadır.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2014). Pazarlama ilkeleri ve yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları. İstanbul: Ezgi Kitabevi.
  • Belch, G. E., & Belch, M. A. (2004). Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective. Boston: McGraw-Hill.
  • Blattberg, R. C., & Neslin, S. A. (1989). Sales promotion: The long and the short of it. Marketing Letters, 1(1), 81-97. https://doi.org/10.1007/BF00436151
  • Chandon, P., Wansink, B., & Laurent, G. (2000). A benefit congruency frameworf of sales promotion effectiveness. Journal of Marketing, 64(4), 65-81. https://doi.org/10.1509/jmkg.64.4.65.18071
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development - theory and application. California: Sage Publications Inc.
  • Erdoğan, B. Z. (2014). Pazarlama ilkeler ve yönetim. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Glasman, L. R., & Albarracin, D. (2006). Forming attitudes that predict future behavior: A meta-analysis of the attitude–behavior relation. Psychological Bulletin, 132(5), 778-822. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.5.778
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis, Seventh Edition. Harlow, Essex: Pearson Education Limited.
  • Huff, L. C., Alden, D. L., & Tietje, B. C. (1999). Managing the sales promotion mix: brand managers' response to sales promotions. Journal of Promotion Management, 5(1), 77-89. https://doi.org/10.1300/J057v05n01_06
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaser, K. (2013). Advertising & sales promotion. South-Western: Cengage Learning.
  • Kraus, S. J. (1995). Attitudes and the prediction of behavior: A meta-analysis of the empirical literature. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(1), 58-75. https://doi.org/10.1177/0146167295211007
  • Kurtuluş, K. (2008). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Maio, G. R., Olson, J. M., Bernard, M. M., & Luke, M. A. (2006). Ideologies, Values, Attitudes and Behavior. J.
  • Delameter (Ed.), Handbook of Social Psychology içinde (s. 283-308). New York: Springer Science+Business Media, LLC.
  • Martinez, E., & Montaner, T. (2006). The effect of consumer’s psychographic variables upon deal-proneness. Journal of Retailing and Consumer Services, 13(3), 157-168. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2005.08.001
  • Mittal, M., & Sethi, P. (2011). The effectiveness of sales promotion tools among indian consumers: An empirical study. Journal of Promotion Management, 17(2), 165-182. https://doi.org/10.1080/10496491.2011.580693
  • Neha, S., & Manoj, V. (2013). Impact of sales promotion tools on Consumer’s purchase decision towards white good (refrigerator) at Durg and Bhilai region of CG, India. Research Journal of Management Sciences, 2(7), 10-14.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri. Ankara: Yayınodası Yayıncılık Hzimetleri.
  • Oyman, M. (2004). Tüketicilerin satış tutundurma etkinliklerine yönelik tutumları ve yarar algılamaları. Sosyal Bilimler Dergisi, 55-75.
  • Oyman, M. (2013). Bütünleşik pazarlama iletişimi. Ankara: Anadolu Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2016). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Shi, Y.-Z., Cheung, K.-M., & Prendergast, G. (2005). Behavioural response to sales promotion tools. International Journal of Advertising, 24(4), 469-489. https://doi.org/10.1080/02650487.2005.11072939
  • Shimp, T. A., & Andrews, J. (2013). Advertising promotion and other aspects of integrated marketing communications. South-Western: Cengage Learning.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • TÜİK. (2017, Haziran 21). Nüfus ve Demografi. TÜİK. 11 Mayıs 2018 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=nufus-ve-demografi-109&dil=1 adresinden erişildi.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yeshin, T. (2006). Sales promotion. London: Thomson Learning.

MEASURING CONSUMERS' ATTITUDES TOWARDS SALES PROMOTION PRACTICES: A SCALE DEVELOPMENT STUDY

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 23, 661 - 683, 31.12.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383

Öz

Sales development, one of the elements of the promotion mix, is one of the main activities in which companies interact with consumers. With sales promotion practices, companies try to persuade consumers to buy their products. The purpose of this study is to develop a tool to measure consumer attitudes towards sales promotion activities. In the process of developing the scale, a draft questionnaire form was created with 13 items taken from the scales in the literature and 22 items developed within the scope of the study. Data collection was carried out in Istanbul, Kocaeli and Sakarya provinces by quota sampling according to age and gender. The analysis included 2,527 participant data, and the structure was revealed through explanatory and confirmatory factor analyses. The scale obtained as a result of the study includes 11 items in total, and these statements are unique as they represent cognitive (3), emotional (4) and behavioral (4) elements.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2014). Pazarlama ilkeleri ve yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS uygulamaları. İstanbul: Ezgi Kitabevi.
  • Belch, G. E., & Belch, M. A. (2004). Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective. Boston: McGraw-Hill.
  • Blattberg, R. C., & Neslin, S. A. (1989). Sales promotion: The long and the short of it. Marketing Letters, 1(1), 81-97. https://doi.org/10.1007/BF00436151
  • Chandon, P., Wansink, B., & Laurent, G. (2000). A benefit congruency frameworf of sales promotion effectiveness. Journal of Marketing, 64(4), 65-81. https://doi.org/10.1509/jmkg.64.4.65.18071
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development - theory and application. California: Sage Publications Inc.
  • Erdoğan, B. Z. (2014). Pazarlama ilkeler ve yönetim. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Glasman, L. R., & Albarracin, D. (2006). Forming attitudes that predict future behavior: A meta-analysis of the attitude–behavior relation. Psychological Bulletin, 132(5), 778-822. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.5.778
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis, Seventh Edition. Harlow, Essex: Pearson Education Limited.
  • Huff, L. C., Alden, D. L., & Tietje, B. C. (1999). Managing the sales promotion mix: brand managers' response to sales promotions. Journal of Promotion Management, 5(1), 77-89. https://doi.org/10.1300/J057v05n01_06
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaser, K. (2013). Advertising & sales promotion. South-Western: Cengage Learning.
  • Kraus, S. J. (1995). Attitudes and the prediction of behavior: A meta-analysis of the empirical literature. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(1), 58-75. https://doi.org/10.1177/0146167295211007
  • Kurtuluş, K. (2008). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Maio, G. R., Olson, J. M., Bernard, M. M., & Luke, M. A. (2006). Ideologies, Values, Attitudes and Behavior. J.
  • Delameter (Ed.), Handbook of Social Psychology içinde (s. 283-308). New York: Springer Science+Business Media, LLC.
  • Martinez, E., & Montaner, T. (2006). The effect of consumer’s psychographic variables upon deal-proneness. Journal of Retailing and Consumer Services, 13(3), 157-168. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2005.08.001
  • Mittal, M., & Sethi, P. (2011). The effectiveness of sales promotion tools among indian consumers: An empirical study. Journal of Promotion Management, 17(2), 165-182. https://doi.org/10.1080/10496491.2011.580693
  • Neha, S., & Manoj, V. (2013). Impact of sales promotion tools on Consumer’s purchase decision towards white good (refrigerator) at Durg and Bhilai region of CG, India. Research Journal of Management Sciences, 2(7), 10-14.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri. Ankara: Yayınodası Yayıncılık Hzimetleri.
  • Oyman, M. (2004). Tüketicilerin satış tutundurma etkinliklerine yönelik tutumları ve yarar algılamaları. Sosyal Bilimler Dergisi, 55-75.
  • Oyman, M. (2013). Bütünleşik pazarlama iletişimi. Ankara: Anadolu Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2016). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Shi, Y.-Z., Cheung, K.-M., & Prendergast, G. (2005). Behavioural response to sales promotion tools. International Journal of Advertising, 24(4), 469-489. https://doi.org/10.1080/02650487.2005.11072939
  • Shimp, T. A., & Andrews, J. (2013). Advertising promotion and other aspects of integrated marketing communications. South-Western: Cengage Learning.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • TÜİK. (2017, Haziran 21). Nüfus ve Demografi. TÜİK. 11 Mayıs 2018 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=nufus-ve-demografi-109&dil=1 adresinden erişildi.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yeshin, T. (2006). Sales promotion. London: Thomson Learning.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aykut Yılmaz 0000-0001-8076-0349

Hayrettin Zengin 0000-0002-5094-5622

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 29 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., & Zengin, H. (2023). TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 661-683. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383
AMA Yılmaz A, Zengin H. TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler. Aralık 2023;10(23):661-683. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383
Chicago Yılmaz, Aykut, ve Hayrettin Zengin. “TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 23 (Aralık 2023): 661-83. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383.
EndNote Yılmaz A, Zengin H (01 Aralık 2023) TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler 10 23 661–683.
IEEE A. Yılmaz ve H. Zengin, “TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 23, ss. 661–683, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383.
ISNAD Yılmaz, Aykut - Zengin, Hayrettin. “TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Akademik Hassasiyetler 10/23 (Aralık 2023), 661-683. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383.
JAMA Yılmaz A, Zengin H. TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:661–683.
MLA Yılmaz, Aykut ve Hayrettin Zengin. “TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 23, 2023, ss. 661-83, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1334383.
Vancouver Yılmaz A, Zengin H. TÜKETİCİLERİN SATIŞ GELİŞTİRME UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(23):661-83.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.