Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 23, 28 - 51, 31.12.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092

Öz

Atık yönetimleri, tüm ülkelerin çevre politikaları içerisinde önemli bir yer edinmiştir. Katı atık yönetimleri ve çevre koruma faaliyetleri ülkelerin ekonomik, siyasi ve sosyal durumlarına göre farklılık arz etmektedir. Dünya hızla kentleşmekte ve artan nüfus; daha fazla üretim yapılması daha fazla doğal kaynağın kullanılması anlamına gelmektedir. Artan tüketim sonucu katı atık oranı da çoğalmaktadır. Belediyeler, yerel halkını, katı atıklardan ve çevre sorunlarından korumakla yükümlüdür.Çalışmanın ilk bölümünde kavramsal çerçeve başlığı altında katı atık yönetimi ve çeşitlerinden, entegre katı atık yönetimi ve sürdürülebilir katı atık yönetiminden bahsedilecektir. İkinci bölümde Türkiye’ de katı atık yönetiminin tarihsel çerçevesinden bahsedilerek, katı atıklarla ilgili kanunlara ve kalkınma planlarına değinilecektir. Üçüncü bölümde Balıkesir Büyükşehir Belediyesi katı atık çalışmaları incelenecektir. Balıkesir Büyükşehir Belediyesi’nin çalışma içerisinde incelenmesinin nedeni özellikle büyükşehir belediyesine geçiş noktasında katı atık hizmetleri ile ilgili yapmış olduğu başarılı projelerini inceleyebilmektir. Büyükşehir olmadan önce ve Büyükşehir Belediyesine geçmesinden itibaren katı atık yönetimi ile ilgili nelerin değiştiği, hangi alanlarda ilerleme katettiği ve nerelerde halen sorun yaşandığını tespit edebilmek açısından karşılaştırma yapılarak, literatüre katkıda bulunulacaktır

Etik Beyan

Araştırma makalesi olmadığından dolayı etik beyanı barındırmamaktadır.

Kaynakça

  • Avrupa Birliği Genel Sekreterliği. (2007). Avrupa Komisyonu Türkiye 2007 ilerleme raporu gayri resmi tercüme. 6 Haziran 2023 tarihinde https://www.ab.gov.tr/files/AB_Iliskileri/AdaylikSureci/IlerlemeRaporlari/2007karsilastirmalitablo.pdf. adresinden edinilmiştir.
  • Ayvalık İlçe Belediyesi. (2012). 2012 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Belediyesi. (2005). 2005 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Belediyesi. (2006). 2006 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2012). 2012 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2014). 2014 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2014). Balıkesir katı atık yönetimi projesi bilgilendirmesi. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2023). Çevre koruma ve atık yönetimi. 16 Mart 2023 tarihinde https://www.balikesir.bel.tr/cevre-koruma-ve-atik-yonetimi adresinden edinilmiştir.
  • Bilgili, M. Y. (2020). Katı atık yönetiminde kullanılan bazı kavramlar ve açıklamaları. Avrasya Terim Dergisi, 8(2), 88-97. https://doi.org/10.31451/ejatd.773288
  • Bozkurt, Y. C., & Apul, O. G. (2020). Critical review for microwave pretreatment of waste-activated sludge prior to anaerobic digestion. Current Opinion in Environmental Science & Health, 14, 1–9.
  • Büyükşehir belediyelerinin yönetimi hakkında kanun. 3030. (1984, 27/06). Resmi Gazete.
  • Dağıdır, S. (2020). Türkiye’de katı atık yönetimi ve AB ile karşılaştırması. [yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Değer, İ. (2019). Entegre katı atık yönetimi Afyonkarahisar örneği [yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2000). Sekizinci beş yıllık kalkınma planı içme suyu kanalizasyon arıtma sistemleri ve katı atık denetimi özel ihtisas komisyon raporu. Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2006). Dokuzuncu beş yıllık kalkınma planı, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2013). Onuncu beş yıllık kalkınma planı, Ankara.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. (2023). Katı atık. 27 Temmuz 2023 tarihinde http://web.deu.edu.tr/erdin/tr/ders/kati_atik/ders_not/kompost.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Ekinci, Ö. (2019). Türkiye’de katı atık yönetmeliği uygulamaları ve kırsal alandaki yansımaları; Tokat merkez ilçe örneği. [yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Eller, E. (2008). Sürdürülebilir kalkınma yaklaşımı çerçevesinde AB ve Türkiye’deki katı atık yönetimi politikaları: Ankara ve Manchester Büyükşehir Belediyeleri örnekleriyle [yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Emekçi, S. (2019). Katı atık yönetiminde belediyelerin rolü: Eskişehir Odunpazarı Belediyesi örneği [yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi
  • Erdek Belediyesi (2016). Yeraltı çöp konyetnırları uygulamasına geçiyoruz, 23 Mart 2016 tarihinde https://yenierdekgazetesi.com/haber/cop-konteynerleri-yeraltina-girecek-20066.html adresinden edinilmiştir.
  • Erdek İlçesi Belediyesi (2014). 2014 Yılı Faaliyet Raporu. Erdek.
  • Erdin, E. (1993). Çevre bilimleri ve teknolojisi terimler sözlüğü. Dokuz Eylül Üniversitesi. https://web.deu.edu.tr/erdin/pubs/doc93.htm. adresinden alınmıştır.
  • Gökçe, G. F., Aydemir Kırkık, K. P., Hasanoğlu, P., & Özbay, M. (2015). Katı atık düzenli depolama sahalarının ve vahşi depolama alanlarının ıslahı ve bitkilendirilmesi, Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1(3), 258-271.
  • Görmez, K. (2016). Çevre sorunları, Nobel Yayınları.
  • Güler, B. A., Atlı, A., Alıca, S., Güzel, G., Dalgıç, D. & Göktürk, A. (2001). Çöp hizmetleri yönetimi, TODAİE.
  • Hızlı, S. (2016). Çevre sorunu olarak katı atıklar ve yönetimi: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi örneği [yüksek lisans tezi]. Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Kantı, L. (2000). Basic of solid and hazardous waste management technology. Prentice Hall.
  • Kaya, P. (2013). Yerel yönetimlerde katı atık yönetimi maliyet analizi: Türkiye geneli ve İstanbul ili örneği [yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Khan, S., Anjum, R., Raza, S. T., Bazaı, N. A., & Ihtisham, M. (2022). Technologies for municipal solid waste management: current status, challenges, and future perspectives, Chemosphere, 288, 1-12.
  • Kılınç, İ. (2011). Çöp Ekonomisi ya da Atık “Dedikleri”, Epos, Ankara.
  • Lın, K., Zhao Y., Kuo, J. H., Deng H., Cui F., Zhang, Z., Zhang, M., Zhao, C., Gao X., Zhou, T., & Wang (2022). Toward smarter management and recovery of municipal solid waste: a critical review on deep learning approaches. Journal of Cleaner Production, 346, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130943
  • Loehr, R. C. (1978). Hazardous solid waste from agriculture. Environmental Health Perspectives, 27, 261-273.
  • Nemli, E. (1998). Sürdürülebilir gelişme: ekonomi ile çevre arasındaki denge. KalDer Türkiye Kalite Derneği.
  • Öner, Ş. (2020). Yerel yönetim yaklaşımları açısından on birinci kalkınma planı (2019-2023). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(43), 383-410.
  • Palabıyık, H. (2001). Belediyelerde kentsel katı atık yönetimi: İzmir Büyükşehir Belediyesi örneği [doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Palabıyık, H. (2006). Kentsel katı atıklar ve yönetimi. Journal of Turkish Weekly Türkçe, 2, 103-105.
  • Palabıyık, H., & Altunbaş, D. (2004). Kentsel katı atıklar ve yönetimi, Beta Yayınları.
  • Shekdar, A. V. (2009). Sustainable solid waste management: An integrated approach for Asian countries. Waste Management, 29, 1438-1448. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2008.08.025
  • Sözen, S. (2006), Atık nedir? Nasıl geri kazanılır? Sunumu, DTÜ Geliştirme Vakfı Okulları, 16 Haziran 2023 tarihinde http://slideplayer.biz.tr/slide/11661937/ adresinden edinilmiştir.
  • Şahin, Y. (2015). Kentleşme politikası, Ekin Yayınları.
  • T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı. (2023). Türkiye çevre atlası, 27 Temmuz 2023 tarihinde http://www.cedgm.gov.tr/cevreatlasi/atiklar.pdf. adresinden edinilmiştir.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2017). Ulusal atık yönetimi ve eylem planı. 05 Kasım 2017 https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/haberler/ulusal_at-k_yonet-m--eylem_plan--20180328154824.pdf. adresinden edinilmiştir.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2016). IPA II dönemi çalışmaları, 16 Mart 2023 tarihinde http://slideplayer.biz.tr/slide/11661937/ adresinden erişilmiştir.
  • T.C. Sayıştay (2007). Türkiye'de atık yönetimi ulusal düzenlemeler ve uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. T.C. Sayıştay.
  • TBMM (2004). Büyükşehir Belediyesi kanunu, http://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k5216.html adresinden edinilmiştir.
  • Toprak, Z. (2012). Çevre yönetimi ve politikası. Birleşik.
  • Türkiye Çevre Vakfı (2003). Türkiye’nin çevre sorunları. Türkiye Çevre Vakfı.
  • Vyas, S., Prajapatı, P., Anıl, V., Shah, A. V., & Varjanı, S. (2022). Municipal solid waste management: Dynamics, risk assessment, ecological influence, advancements, constraints and perspectives, Science of the Total Environment, 814, 152802. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.152802
  • Yıldırım, A. (1997). Ülkemizde ve Kocaeli ilinde katı atık yönetimi ve çözüm önerileri. [yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Yinanç, A., & Yılmaz, F. (2020). Çevre duyarlılığının işletmelere katkıları. 13. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, 06-08 Kasım 2020.
  • Yinanç, A., & Yılmaz, F. (2020). İşletmelerde Iso 14001 çevre yönetim sistemi ve önemi. 13. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, 06-08 Kasım 2020.
  • Zarifi, A. F. (2022). Nevşehir ilinde katı atık yönetimi ve sıfır atık projesi uygulanması. [yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Zengin, E., & Ulutaş, K. (2016). Büyükşehir ilçe belediyelerinde evsel katı atık ücret tarifelerinin belirlenmesi ve uygulanması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 26-42. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.286895.
  • Atık pil ve akümülatörlerin kontrolü yönetmeliği, 25569. (2004, 31 Ağustos). Resmi Gazete.
  • Atık yönetimi yönetmeliği. (2015, 2 Nisan). Resmi Gazete
  • Belediye kanunu. 1471. (1930, 14 Nisan). Resmi Gazete
  • Çevre kanunu. 18132. (1983, 11 Ağustos). Resmi Gazete
  • Sıfır atık yönetmeliği. (2019, 12 Temmuz). Resmi Gazete.
  • 6360 sayılı yeni büyükşehir belediye kanunu. (2012, 12 Kasım). Resmi Gazete.

SOLID WASTE MANAGEMENT: THE CASE OF BALIKESİR METROPOLITAN MUNICIPALITY

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 23, 28 - 51, 31.12.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092

Öz

Waste management has an important place in the environmental policies of all countries. Solid waste management and environmental protection activities vary depending on the economic, political and social situations of the countries. The world is rapidly urbanizing and the population is increasing; More production means using more natural resources. As a result of increasing consumption, the rate of solid waste also increases. Municipalities are obliged to protect their local people from solid waste and environmental problems.In the first part of the study, solid waste management and its types, integrated solid waste management and sustainable solid waste management will be mentioned under the conceptual framework title. In the second part, after briefly mentioning the historical framework of solid waste management in Turkey, laws and development plans related to solid waste will be mentioned. In the third part, Balıkesir Metropolitan Municipality solid waste studies, will be examined. It will contribute to the literature by making comparisons in order to determine what has changed in solid waste management, in which areas it has progressed and where there are still problems, before it became a metropolitan and since it was transferred to the Metropolitan Municipality

Kaynakça

  • Avrupa Birliği Genel Sekreterliği. (2007). Avrupa Komisyonu Türkiye 2007 ilerleme raporu gayri resmi tercüme. 6 Haziran 2023 tarihinde https://www.ab.gov.tr/files/AB_Iliskileri/AdaylikSureci/IlerlemeRaporlari/2007karsilastirmalitablo.pdf. adresinden edinilmiştir.
  • Ayvalık İlçe Belediyesi. (2012). 2012 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Belediyesi. (2005). 2005 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Belediyesi. (2006). 2006 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2012). 2012 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2014). 2014 yılı faaliyet raporu. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2014). Balıkesir katı atık yönetimi projesi bilgilendirmesi. Balıkesir.
  • Balıkesir Büyükşehir Belediyesi. (2023). Çevre koruma ve atık yönetimi. 16 Mart 2023 tarihinde https://www.balikesir.bel.tr/cevre-koruma-ve-atik-yonetimi adresinden edinilmiştir.
  • Bilgili, M. Y. (2020). Katı atık yönetiminde kullanılan bazı kavramlar ve açıklamaları. Avrasya Terim Dergisi, 8(2), 88-97. https://doi.org/10.31451/ejatd.773288
  • Bozkurt, Y. C., & Apul, O. G. (2020). Critical review for microwave pretreatment of waste-activated sludge prior to anaerobic digestion. Current Opinion in Environmental Science & Health, 14, 1–9.
  • Büyükşehir belediyelerinin yönetimi hakkında kanun. 3030. (1984, 27/06). Resmi Gazete.
  • Dağıdır, S. (2020). Türkiye’de katı atık yönetimi ve AB ile karşılaştırması. [yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Değer, İ. (2019). Entegre katı atık yönetimi Afyonkarahisar örneği [yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2000). Sekizinci beş yıllık kalkınma planı içme suyu kanalizasyon arıtma sistemleri ve katı atık denetimi özel ihtisas komisyon raporu. Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2006). Dokuzuncu beş yıllık kalkınma planı, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) (2013). Onuncu beş yıllık kalkınma planı, Ankara.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. (2023). Katı atık. 27 Temmuz 2023 tarihinde http://web.deu.edu.tr/erdin/tr/ders/kati_atik/ders_not/kompost.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Ekinci, Ö. (2019). Türkiye’de katı atık yönetmeliği uygulamaları ve kırsal alandaki yansımaları; Tokat merkez ilçe örneği. [yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Eller, E. (2008). Sürdürülebilir kalkınma yaklaşımı çerçevesinde AB ve Türkiye’deki katı atık yönetimi politikaları: Ankara ve Manchester Büyükşehir Belediyeleri örnekleriyle [yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Emekçi, S. (2019). Katı atık yönetiminde belediyelerin rolü: Eskişehir Odunpazarı Belediyesi örneği [yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi
  • Erdek Belediyesi (2016). Yeraltı çöp konyetnırları uygulamasına geçiyoruz, 23 Mart 2016 tarihinde https://yenierdekgazetesi.com/haber/cop-konteynerleri-yeraltina-girecek-20066.html adresinden edinilmiştir.
  • Erdek İlçesi Belediyesi (2014). 2014 Yılı Faaliyet Raporu. Erdek.
  • Erdin, E. (1993). Çevre bilimleri ve teknolojisi terimler sözlüğü. Dokuz Eylül Üniversitesi. https://web.deu.edu.tr/erdin/pubs/doc93.htm. adresinden alınmıştır.
  • Gökçe, G. F., Aydemir Kırkık, K. P., Hasanoğlu, P., & Özbay, M. (2015). Katı atık düzenli depolama sahalarının ve vahşi depolama alanlarının ıslahı ve bitkilendirilmesi, Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1(3), 258-271.
  • Görmez, K. (2016). Çevre sorunları, Nobel Yayınları.
  • Güler, B. A., Atlı, A., Alıca, S., Güzel, G., Dalgıç, D. & Göktürk, A. (2001). Çöp hizmetleri yönetimi, TODAİE.
  • Hızlı, S. (2016). Çevre sorunu olarak katı atıklar ve yönetimi: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi örneği [yüksek lisans tezi]. Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Kantı, L. (2000). Basic of solid and hazardous waste management technology. Prentice Hall.
  • Kaya, P. (2013). Yerel yönetimlerde katı atık yönetimi maliyet analizi: Türkiye geneli ve İstanbul ili örneği [yüksek lisans tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Khan, S., Anjum, R., Raza, S. T., Bazaı, N. A., & Ihtisham, M. (2022). Technologies for municipal solid waste management: current status, challenges, and future perspectives, Chemosphere, 288, 1-12.
  • Kılınç, İ. (2011). Çöp Ekonomisi ya da Atık “Dedikleri”, Epos, Ankara.
  • Lın, K., Zhao Y., Kuo, J. H., Deng H., Cui F., Zhang, Z., Zhang, M., Zhao, C., Gao X., Zhou, T., & Wang (2022). Toward smarter management and recovery of municipal solid waste: a critical review on deep learning approaches. Journal of Cleaner Production, 346, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130943
  • Loehr, R. C. (1978). Hazardous solid waste from agriculture. Environmental Health Perspectives, 27, 261-273.
  • Nemli, E. (1998). Sürdürülebilir gelişme: ekonomi ile çevre arasındaki denge. KalDer Türkiye Kalite Derneği.
  • Öner, Ş. (2020). Yerel yönetim yaklaşımları açısından on birinci kalkınma planı (2019-2023). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(43), 383-410.
  • Palabıyık, H. (2001). Belediyelerde kentsel katı atık yönetimi: İzmir Büyükşehir Belediyesi örneği [doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Palabıyık, H. (2006). Kentsel katı atıklar ve yönetimi. Journal of Turkish Weekly Türkçe, 2, 103-105.
  • Palabıyık, H., & Altunbaş, D. (2004). Kentsel katı atıklar ve yönetimi, Beta Yayınları.
  • Shekdar, A. V. (2009). Sustainable solid waste management: An integrated approach for Asian countries. Waste Management, 29, 1438-1448. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2008.08.025
  • Sözen, S. (2006), Atık nedir? Nasıl geri kazanılır? Sunumu, DTÜ Geliştirme Vakfı Okulları, 16 Haziran 2023 tarihinde http://slideplayer.biz.tr/slide/11661937/ adresinden edinilmiştir.
  • Şahin, Y. (2015). Kentleşme politikası, Ekin Yayınları.
  • T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı. (2023). Türkiye çevre atlası, 27 Temmuz 2023 tarihinde http://www.cedgm.gov.tr/cevreatlasi/atiklar.pdf. adresinden edinilmiştir.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2017). Ulusal atık yönetimi ve eylem planı. 05 Kasım 2017 https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/haberler/ulusal_at-k_yonet-m--eylem_plan--20180328154824.pdf. adresinden edinilmiştir.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2016). IPA II dönemi çalışmaları, 16 Mart 2023 tarihinde http://slideplayer.biz.tr/slide/11661937/ adresinden erişilmiştir.
  • T.C. Sayıştay (2007). Türkiye'de atık yönetimi ulusal düzenlemeler ve uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. T.C. Sayıştay.
  • TBMM (2004). Büyükşehir Belediyesi kanunu, http://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k5216.html adresinden edinilmiştir.
  • Toprak, Z. (2012). Çevre yönetimi ve politikası. Birleşik.
  • Türkiye Çevre Vakfı (2003). Türkiye’nin çevre sorunları. Türkiye Çevre Vakfı.
  • Vyas, S., Prajapatı, P., Anıl, V., Shah, A. V., & Varjanı, S. (2022). Municipal solid waste management: Dynamics, risk assessment, ecological influence, advancements, constraints and perspectives, Science of the Total Environment, 814, 152802. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.152802
  • Yıldırım, A. (1997). Ülkemizde ve Kocaeli ilinde katı atık yönetimi ve çözüm önerileri. [yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Yinanç, A., & Yılmaz, F. (2020). Çevre duyarlılığının işletmelere katkıları. 13. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, 06-08 Kasım 2020.
  • Yinanç, A., & Yılmaz, F. (2020). İşletmelerde Iso 14001 çevre yönetim sistemi ve önemi. 13. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, 06-08 Kasım 2020.
  • Zarifi, A. F. (2022). Nevşehir ilinde katı atık yönetimi ve sıfır atık projesi uygulanması. [yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Zengin, E., & Ulutaş, K. (2016). Büyükşehir ilçe belediyelerinde evsel katı atık ücret tarifelerinin belirlenmesi ve uygulanması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 26-42. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.286895.
  • Atık pil ve akümülatörlerin kontrolü yönetmeliği, 25569. (2004, 31 Ağustos). Resmi Gazete.
  • Atık yönetimi yönetmeliği. (2015, 2 Nisan). Resmi Gazete
  • Belediye kanunu. 1471. (1930, 14 Nisan). Resmi Gazete
  • Çevre kanunu. 18132. (1983, 11 Ağustos). Resmi Gazete
  • Sıfır atık yönetmeliği. (2019, 12 Temmuz). Resmi Gazete.
  • 6360 sayılı yeni büyükşehir belediye kanunu. (2012, 12 Kasım). Resmi Gazete.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kentsel Politika
Bölüm Research Article
Yazarlar

Elif Ekinci Özyardımcı 0000-0002-5067-5685

Hande Bilgin 0000-0001-8959-0526

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2023
Kabul Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Ekinci Özyardımcı, E., & Bilgin, H. (2023). KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 28-51. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092
AMA Ekinci Özyardımcı E, Bilgin H. KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. Aralık 2023;10(23):28-51. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092
Chicago Ekinci Özyardımcı, Elif, ve Hande Bilgin. “KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 23 (Aralık 2023): 28-51. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092.
EndNote Ekinci Özyardımcı E, Bilgin H (01 Aralık 2023) KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler 10 23 28–51.
IEEE E. Ekinci Özyardımcı ve H. Bilgin, “KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 23, ss. 28–51, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092.
ISNAD Ekinci Özyardımcı, Elif - Bilgin, Hande. “KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler 10/23 (Aralık 2023), 28-51. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092.
JAMA Ekinci Özyardımcı E, Bilgin H. KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:28–51.
MLA Ekinci Özyardımcı, Elif ve Hande Bilgin. “KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 23, 2023, ss. 28-51, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1387092.
Vancouver Ekinci Özyardımcı E, Bilgin H. KATI ATIK YÖNETİMİ: BALIKESİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(23):28-51.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.