Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitimle Yürütülen Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersi Öğrencilerinin Siber Aylaklık ve Dijital Bağımlılık Düzeylerinin Ders Başarısına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 89 - 101, 06.05.2024
https://doi.org/10.61535/bseusbfd.1372643

Öz

Bu araştırma, uzaktan eğitimle yürütülen cerrahi hastalıkları hemşireliği dersinde öğrencilerin siber aylaklık ve dijital bağımlılık düzeylerinin ders başarısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Kesitsel ve korelasyonel türde olan bu araştırmanın örneklemini hemşirelik fakültesi ikinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “siber aylaklık ölçeği” ve “dijital bağımlılık ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,98 ± 1,50, %58,5’i kadın ve %51,7’sinde orta dereceli internet kullanım becerisi olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin siber aylaklık puan ortalaması 61,30 ± 26,58, dijital bağımlılık puan ortalaması 64,13 ± 13,08 ve teorik ders başarı puan ortalaması 73,91 ± 12,27 olarak belirlenmiştir. Siber aylaklık alt boyutu oyun-bahis sitelerini kullanma ve dijital bağımlılık alt boyutu aşırı kullanma ile ders başarı puan ortalaması arasında çok zayıf düzeyde, negatif yönlü ilişki saptanmıştır. Ders sırasında internet kullanımı, internet ilgisinin, fakülteye isteyerek gelmenin ve cinsiyetin siber aylaklık ve dijital bağımlılık düzeylerini etkilediği bulundu. Sonuç olarak, öğrencilerin siber aylaklık ve dijital bağımlılık düzeylerinin orta olduğu ve ders başarısını olumsuz etkilediği saptanmıştır.

Etik Beyan

Bu çalışma, Dokuz Eylül Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulunun 30/06/2021 tarihli ve 2021/20-02 sayılı kararı ile etik açıdan uygun bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O., & Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.002 Akbulut, Y., Dönmez, O., & Dursun, Ö. Ö. (2017). Cyberloafing and social desirability bias among students and employees. Computers in Human Behavior, 17(72), 87-95. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.043
  • Arabacı, I. B. (2017). Investigation faculty of education students' cyberloafing behaviors in terms of various variables. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(1), 72-82.
  • Arslan, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 4(7), 27-41. https://doi.org/10.31458/iejes.600483 Arslan, A., & Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-70.
  • Arslan, S., & Akın, A. (2015). 2x2 başarı yönelimleri ölçeği (revize formu): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(1), 7-15.
  • Arslantas, T. K., Yaylacı, M. E., & Özkaya, M. (2023). Association between digital literacy, internet addiction, and cyberloafing among higher education students: a structural equation modeling. E-Learning and Digital Media. https://doi.org/10.1177/20427530231156180
  • Baturay, M. H., & Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.081
  • Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri. 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bülbül, H., Tarkan, T., & Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(3), 97-111. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.423745
  • Chung, S., Lee, J., & Lee, H. K. (2019). Personal factors, internet characteristics, and environmental factors contributing to adolescent internet addiction: a public health perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(23), 4635. https://doi.org/10.3390/ijerph16234635
  • Çınar, O., & Cinisli, Z. (2018). In-class cyberloafing among undergraduate students of physical education and sports teaching department. Journal of Physical Education and Sports Studies (JPESS), 10(1), 39-48. https://doi.org/10.30655/BESAD.2018.3
  • Çok, R., & Kutlu, M. (2018). Üniversite öğrencilerin ders esnasında ders dışı internet kullanım davranışları ile akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), 1-21.
  • Ergün, E., & Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53.
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi- bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
  • Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: workplace status and personal internet use at work. Cyberpsychology & Behavior: The Impact of the Internet, Multimedia and Virtual Reality on Behavior and Society, 11(3), 287-292. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0146
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaoglan, D., & Okten., C. (2015) Labor-force participation of married women in Turkey: a study of the added-worker effect and the discouraged-worker effect. Emerging Markets Finance and Trade, 51(1), 274-290. https://doi.org/10.1080/1540496X.2015.1011535
  • Kesici, A., & Tunç, N. F. (2018). The development of the digital addiction scale for the university students: reliability and validity study. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 91-98. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060108
  • Keskin, M., & Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). COVID-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Konecki, M. (2020). Impact of distance learning on motivation and success rate of students during the COVID-19 pandemic. In 2020 43rd International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), 28, 813-817.
  • Kuloğlu, M. E. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarıları, başarı motivasyonları ve can sıkıntıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 3(1), 48-60.
  • Mercado, B. K., Giordano, C., & Dilchert, S. (2017). A meta-analytic investigation of cyberloafing. Career Development International, 22(5), 546-564. https://doi.org/10.1108/CDI-08-2017-0142
  • Metin-Orta, I., & Demirtepe-Saygılı, D. (2023). Cyberloafing behaviors among university students: their relationships with positive and negative affect. Current Psychology, 42, 11101-11114. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02374-3
  • Mukaka, M. M. (2012). A guide to appropriate use of correlation coefficient in medical research. Malawi Medical Journal, 24(3), 69-71.
  • Özdemir, C., Yıldız, A., & Şahan, S. (2021). Cyberloafing behaviors of health professional students during distance education in the COVID-19 pandemic period. Journal of Health Education, 6(1), 1-6. https://doi.org/10.15294/jhe.v6i1.45307
  • Öztürk, A. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde bilişim teknolojileri bağımlılığı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 195-219. https://doi.org/10.31463/aicusbed.903612
  • Ravizza, S. M., Hambrick, D. Z., & Fenn, K. M. (2014). Non-academic internet use in the classroom is negatively related to classroom learning regardless of intellectual ability. Computers and Education, 78, 109-114. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.05.007
  • Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.045
  • Savcı, A., Turhan-Damar, H., Comez, S., & Bilik, Ö. (2021). Effects of smartphone addiction and cyberloafing behavior of nursing students on their clinical decision-making during clinical practice. International Journal of Caring Sciences, 14(1), 534-542.
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T., & Çiğdem, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık seviyelerini yordayan faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2376
  • Totan, T., Ercan, B., & Öztürk, E. (2019). Mutluluk ve benlik saygısının yalnızlıkla internet bağımlılığına etkilerinin incelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(10), 20-35.
  • Yazgan, Ç. Ü., & Yıldırım, A. F. (2020). Üniversite gençliğinde internet bağımlılığı ve derslerde siber aylaklık davranışları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(Özel Sayı), 5-23.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
  • Yılmaz, R., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., & Yıldız-Durak, H. (2018). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanım davranışları ile üstbilişsel farkındalık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Congress on Science and Education, 66-70.
  • Yuwanto, L. (2018). Academic flow and cyberloafing. Psychology Research, 8(4), 173-177. https://doi.org/10.17265/2159-5542/2018.04.006

Effect Of Students' Cyber-Loafing and Digital Addiction Levels on Course Success in A Surgical Diseases Nursing Course Conducted By Distance Education

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 89 - 101, 06.05.2024
https://doi.org/10.61535/bseusbfd.1372643

Öz

This study was conducted to examine the effect of students' cyberloafing and digital addiction levels on course success in the surgical diseases nursing course conducted by distance education. The sample of this cross-sectional and correlational study consisted of second year nursing faculty students. “Cyberloafing scale” and “digital addiction scale” were used to collect the data. The mean age of the students was 20.98 ± 1.50, 58.5% were female, and 51.7% had moderate internet usage skills. The mean score of cyberloafing was 61.30 ± 26.58, the mean score of digital addiction was 64.13 ± 13.08 and the mean score of theoretical course success was 73.91 ± 12.27. There was a very weak, negative correlation between cyberloafing sub-dimension using game-betting sites and digital addiction sub-dimension overuse and mean course achievement score. It was found that internet use during the course, internet interest, coming to the faculty willingly and gender affected the levels of cyberloafing and digital addiction. As a result, it was found that students' cyberloafing and digital addiction levels were moderate and negatively affected course success.

Kaynakça

  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O., & Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.002 Akbulut, Y., Dönmez, O., & Dursun, Ö. Ö. (2017). Cyberloafing and social desirability bias among students and employees. Computers in Human Behavior, 17(72), 87-95. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.043
  • Arabacı, I. B. (2017). Investigation faculty of education students' cyberloafing behaviors in terms of various variables. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(1), 72-82.
  • Arslan, A. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 4(7), 27-41. https://doi.org/10.31458/iejes.600483 Arslan, A., & Bardakçı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(20), 36-70.
  • Arslan, S., & Akın, A. (2015). 2x2 başarı yönelimleri ölçeği (revize formu): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(1), 7-15.
  • Arslantas, T. K., Yaylacı, M. E., & Özkaya, M. (2023). Association between digital literacy, internet addiction, and cyberloafing among higher education students: a structural equation modeling. E-Learning and Digital Media. https://doi.org/10.1177/20427530231156180
  • Baturay, M. H., & Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.081
  • Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri. 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bülbül, H., Tarkan, T., & Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(3), 97-111. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.423745
  • Chung, S., Lee, J., & Lee, H. K. (2019). Personal factors, internet characteristics, and environmental factors contributing to adolescent internet addiction: a public health perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(23), 4635. https://doi.org/10.3390/ijerph16234635
  • Çınar, O., & Cinisli, Z. (2018). In-class cyberloafing among undergraduate students of physical education and sports teaching department. Journal of Physical Education and Sports Studies (JPESS), 10(1), 39-48. https://doi.org/10.30655/BESAD.2018.3
  • Çok, R., & Kutlu, M. (2018). Üniversite öğrencilerin ders esnasında ders dışı internet kullanım davranışları ile akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), 1-21.
  • Ergün, E., & Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53.
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi- bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
  • Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: workplace status and personal internet use at work. Cyberpsychology & Behavior: The Impact of the Internet, Multimedia and Virtual Reality on Behavior and Society, 11(3), 287-292. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0146
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaoglan, D., & Okten., C. (2015) Labor-force participation of married women in Turkey: a study of the added-worker effect and the discouraged-worker effect. Emerging Markets Finance and Trade, 51(1), 274-290. https://doi.org/10.1080/1540496X.2015.1011535
  • Kesici, A., & Tunç, N. F. (2018). The development of the digital addiction scale for the university students: reliability and validity study. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 91-98. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060108
  • Keskin, M., & Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). COVID-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Konecki, M. (2020). Impact of distance learning on motivation and success rate of students during the COVID-19 pandemic. In 2020 43rd International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), 28, 813-817.
  • Kuloğlu, M. E. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarıları, başarı motivasyonları ve can sıkıntıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 3(1), 48-60.
  • Mercado, B. K., Giordano, C., & Dilchert, S. (2017). A meta-analytic investigation of cyberloafing. Career Development International, 22(5), 546-564. https://doi.org/10.1108/CDI-08-2017-0142
  • Metin-Orta, I., & Demirtepe-Saygılı, D. (2023). Cyberloafing behaviors among university students: their relationships with positive and negative affect. Current Psychology, 42, 11101-11114. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02374-3
  • Mukaka, M. M. (2012). A guide to appropriate use of correlation coefficient in medical research. Malawi Medical Journal, 24(3), 69-71.
  • Özdemir, C., Yıldız, A., & Şahan, S. (2021). Cyberloafing behaviors of health professional students during distance education in the COVID-19 pandemic period. Journal of Health Education, 6(1), 1-6. https://doi.org/10.15294/jhe.v6i1.45307
  • Öztürk, A. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde bilişim teknolojileri bağımlılığı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 195-219. https://doi.org/10.31463/aicusbed.903612
  • Ravizza, S. M., Hambrick, D. Z., & Fenn, K. M. (2014). Non-academic internet use in the classroom is negatively related to classroom learning regardless of intellectual ability. Computers and Education, 78, 109-114. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.05.007
  • Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.045
  • Savcı, A., Turhan-Damar, H., Comez, S., & Bilik, Ö. (2021). Effects of smartphone addiction and cyberloafing behavior of nursing students on their clinical decision-making during clinical practice. International Journal of Caring Sciences, 14(1), 534-542.
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T., & Çiğdem, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık seviyelerini yordayan faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2376
  • Totan, T., Ercan, B., & Öztürk, E. (2019). Mutluluk ve benlik saygısının yalnızlıkla internet bağımlılığına etkilerinin incelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(10), 20-35.
  • Yazgan, Ç. Ü., & Yıldırım, A. F. (2020). Üniversite gençliğinde internet bağımlılığı ve derslerde siber aylaklık davranışları. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8(Özel Sayı), 5-23.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
  • Yılmaz, R., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., & Yıldız-Durak, H. (2018). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanım davranışları ile üstbilişsel farkındalık durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Congress on Science and Education, 66-70.
  • Yuwanto, L. (2018). Academic flow and cyberloafing. Psychology Research, 8(4), 173-177. https://doi.org/10.17265/2159-5542/2018.04.006
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özlem Bilik 0000-0002-8372-8974

Fatma Vural 0000-0001-6459-2584

Nazife Gamze Özer Özlü 0000-0003-1144-2472

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilik, Ö., Vural, F., & Özer Özlü, N. G. (2024). Uzaktan Eğitimle Yürütülen Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Dersi Öğrencilerinin Siber Aylaklık ve Dijital Bağımlılık Düzeylerinin Ders Başarısına Etkisi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 89-101. https://doi.org/10.61535/bseusbfd.1372643

Dergide aşağıdaki alanlara giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;

Sağlık yönetimi, hemşirelik, sosyal hizmet, ebelik, çocuk gelişimi, ergoterapi, ortez ve protez, dil ve konuşma terapisi, odyoloji,
fizyoterapi ve rehabilitasyon, beslenme ve diyetetik, sağlık bilimlerini kapsayan diğer multidisipliner çalışmalar.

CC BY-NC 4.0

88x31.png
   
   2707_18db_Logo.webp