Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği)

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 6 - 13, 05.04.2023
https://doi.org/10.46969/EZH.1259407

Öz

Bu çalışma 20 Ekim 2020 / 25 Mart 2021 tarihleri arasında uzaktan eğitim kararının verildiği pandemi dönemde saha deneyimi olumsuz etkilenen ebelik bölümü öğrencileri için planlanmıştır. Öğrencilerin öğrenme yaşantılarına ve mesleki becerilerine olumlu yönde katkı sağlamak amaçlanmıştır. Planlanan uygulama sanal eğitim ortamında gerçekleştirilmiştir. Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi (EZEAH) ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü işbirliği ile başlatılmıştır. “Simülasyon Eşliğinde Sanal Sınıf Akademisi” adı verilen bu uygulama EZEAH bünyesinde iki üniversitenin Ebelik Bölümü öğrencileri ile farklı zamanlarda çevrim içi olarak gerçekleştirilmiştir. Üçüncü ve dördüncü sınıf ebelik bölümü öğrencilerinin eğitim müfredatları esas alınmış, program 5 ana başlık ve 20 alt başlıktan oluşturulmuştur. Her bir program 5 hafta sürmüştür. Programda eğitim yöntemi olarak gerçeğe uygun senaryolar ve vakalar, simülasyon maketleri, eğitici drama ve gerçek klinik ortamda çekilen videolar kullanılmıştır. 20 konu başlığı doğum öncesi dönem %40 (n=8), doğum eylemi ve yönetimi %46 (n=9), doğum sonrası dönem %14(n=3) şeklinde kategorize edilmiştir. Her eğitim sonrasında geri bildirimler sanal ortamda sözel ve yazılı olarak alınmıştır. Program kapsamında toplam 12 eğitimci görev almış, eğitim sonunda ise toplam 200 öğrenciye sanal eğitim ortamında ulaşılmıştır. EZEAH ebelik öğrencilerinin klinik uygulamasına önemli ölçüde destek veren bir kurumdur. Pandemi süreci ile ebelik öğrencilerinin klinik uygulamaları ve kazanımları olumsuz etkilenmiştir. Bu bağlamda hastanemiz ebelik öğrencilerinin eğitim sürecini destekleyerek, çevrim içi ortamda gerçeğe uygun senaryolar eşliğinde sanal interaktif eğitim ortamını oluşturmuştur. Bu dönemde ebelik öğrencilerinin klinik ile buluşması sağlanarak, uygulamayı destekleyen güvenilir ve sürdürülebilir sağlık hizmeti sunumuna katkı sağlayacak bir eğitim modeli geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Çalım S, Öztürk E. Ebelik Beceri Eğitiminde Simülasyon Kullanımı:Sistematik Derleme. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal Child Health 2018;12:43-168.
  • Öztürk D, Sayıner F. Ebelik Öğrencilerinin Bilgisayarlı Simülasyon Uygulaması Sonrası Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Health Services and Education 2018; 2(2): 66-71.
  • Işık M, Bahat İ. COVID 19: Eğitimde Yeni Arayışlar, Üniversite Araştırmaları Dergisi 2021;(4)1: 82-89.
  • Karatuzla M, Bağçı E. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uygulama Stajlarının Kalite ve Verimlilik Açısından Değerlendirilmesi. Sağlık Hizmetleri ve Eğitimi Dergisi 2020; 4(1): 1-7.
  • Yağcan H, Sezer H. Doğuma Hazırlık Sınıfı Eğitimlerinde Kullanılabilecek İnovatif Bir Yöntem: Hibrit Simülasyon. Journal of BSHR 2019;3(2):72-78.
  • Bingöl F , Bal M. Ebelik Öğrencilerinin Doğum Simülasyon Eğitimi Deneyimleri, ACU Sağlık Bil Derg 2020; 11(4):711-718.
  • Uyar Hazar H, Gültekin S. Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences. 2019; 14(3): 74-83.
  • Akalın A, Şahin S. Kadın Sağlığı Hemşireliği Eğitiminde Yenilikçi Öğretim: Simülasyon Kullanımı, Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 2019; 5 (1): 58-72.
  • Mert İ. Hemşire ve Stajyer Hemşirelerde En Fazla Stres Yaratan Olayların Nitel Araştırma Yöntemiyle İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2018;(17) 67:1043-1059.
  • Yanıkkerem E, Karakuş A. Hemşirelik Öğrencileri Açısından İdeal Hemşirelik Eğitimi Konusunda Nitel Bir Çalışma: Gerçekteki Boşluklar ve Şoklar. BAUN Sağ Bil Derg 2021; 10(1): 1-12.
  • Koska B, Dinçer H. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Uzaktan Odyoloji Eğitimi: Sanal Staj Hakkındaki Öğrenci Görüşleri. TJAHR 2021;4(1):18−24.
  • Boz Yükseldağ B. Hemşirelik Eğitiminde Bilgisayar Teknolojisinin Kullanımı. AUAd 2015;(1)1:103-118.
  • Demirezen E, Bağış AN. COVID-19 Pandemi Sürecinde Ebelik Eğitim ve Öğrenci Kaygısı. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2021; 4(3): 254-259.
  • Çetintaş Öner S, Çelik G , Bay H, Yeşil Y, Çeber Turfan E. Ebelik Bölümü Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin e-Öğrenme İçin Hazırbulunuşluk Durumlarının Değerlendirilmesi. Medical Sciences 2018; 13(1): 10-18.

Evaluation of the virtual field experience training program accompanied with simulation for students who cannot complete clinical practice training during the pandemic process: A retrospective review (Etlik Zübeyde Hanım Gynecology Training and Research Hospital Online Education Model Example)

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 6 - 13, 05.04.2023
https://doi.org/10.46969/EZH.1259407

Öz

This study is planned for midwifery department students whose field experience was adversely affected during the pandemic period when the distance education decision was made between 20 October 2020/25 March 2021. It is aimed to contribute positively to the learning experiences and professional skills of the students. The planned implementation was carried out in a virtual training environment. Etlik Zübeyde Hanım Gynecology Training and Research Hospital (EZEAH) and Health Sciences University Gülhane Health Sciences Faculty Midwifery Department. This application, called “Simulation Accompanied Virtual Classroom Academy”, was carried out online at different times with the students of the Midwifery Department of two universities within the body of EZEAH. The curriculum of the third and fourth grade midwifery department students was based on, and the program was composed of 5 main headings and 20 sub-headings. Each program lasted 5 weeks. In the program, realistic scenarios and cases, simulation models, educational drama and videos shot in a real clinical environment were used as training methods. 20 topics were categorized as prenatal period 40% (n=8), labor and management 46% (n=9), and postpartum period 14% (n=3). After each training, feedback was received verbally and in writing in the virtual environment. A total of 12 educators took part in the program, and at the end of the training, a total of 200 students were reached in the virtual education environment. Etlik Zübeyde Hanım Gynecology Training and Research Hospital is an institution that provides significant support to the clinical practice of midwifery students. The clinical practices and achievements of midwifery students were adversely affected by the pandemic process. In this context, our hospital has created a virtual interactive education environment with realistic scenarios in the online environment by supporting the education process of midwifery students. In this period by enabling midwifery students to meet with the clinic, an education model has been developed that will contribute to the delivery of reliable and sustainable health care that supports the practice.

Kaynakça

  • Çalım S, Öztürk E. Ebelik Beceri Eğitiminde Simülasyon Kullanımı:Sistematik Derleme. International Refereed Journal of Gynaecological Diseases and Maternal Child Health 2018;12:43-168.
  • Öztürk D, Sayıner F. Ebelik Öğrencilerinin Bilgisayarlı Simülasyon Uygulaması Sonrası Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Health Services and Education 2018; 2(2): 66-71.
  • Işık M, Bahat İ. COVID 19: Eğitimde Yeni Arayışlar, Üniversite Araştırmaları Dergisi 2021;(4)1: 82-89.
  • Karatuzla M, Bağçı E. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uygulama Stajlarının Kalite ve Verimlilik Açısından Değerlendirilmesi. Sağlık Hizmetleri ve Eğitimi Dergisi 2020; 4(1): 1-7.
  • Yağcan H, Sezer H. Doğuma Hazırlık Sınıfı Eğitimlerinde Kullanılabilecek İnovatif Bir Yöntem: Hibrit Simülasyon. Journal of BSHR 2019;3(2):72-78.
  • Bingöl F , Bal M. Ebelik Öğrencilerinin Doğum Simülasyon Eğitimi Deneyimleri, ACU Sağlık Bil Derg 2020; 11(4):711-718.
  • Uyar Hazar H, Gültekin S. Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. Life Sciences. 2019; 14(3): 74-83.
  • Akalın A, Şahin S. Kadın Sağlığı Hemşireliği Eğitiminde Yenilikçi Öğretim: Simülasyon Kullanımı, Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 2019; 5 (1): 58-72.
  • Mert İ. Hemşire ve Stajyer Hemşirelerde En Fazla Stres Yaratan Olayların Nitel Araştırma Yöntemiyle İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2018;(17) 67:1043-1059.
  • Yanıkkerem E, Karakuş A. Hemşirelik Öğrencileri Açısından İdeal Hemşirelik Eğitimi Konusunda Nitel Bir Çalışma: Gerçekteki Boşluklar ve Şoklar. BAUN Sağ Bil Derg 2021; 10(1): 1-12.
  • Koska B, Dinçer H. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Uzaktan Odyoloji Eğitimi: Sanal Staj Hakkındaki Öğrenci Görüşleri. TJAHR 2021;4(1):18−24.
  • Boz Yükseldağ B. Hemşirelik Eğitiminde Bilgisayar Teknolojisinin Kullanımı. AUAd 2015;(1)1:103-118.
  • Demirezen E, Bağış AN. COVID-19 Pandemi Sürecinde Ebelik Eğitim ve Öğrenci Kaygısı. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2021; 4(3): 254-259.
  • Çetintaş Öner S, Çelik G , Bay H, Yeşil Y, Çeber Turfan E. Ebelik Bölümü Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin e-Öğrenme İçin Hazırbulunuşluk Durumlarının Değerlendirilmesi. Medical Sciences 2018; 13(1): 10-18.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Hastalıkları ve Doğum
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Özkoçak Tuna 0000-0003-1244-2925

Nuray Divlek Bu kişi benim 0009-0004-2280-1754

Nazan Karahan 0000-0002-3546-8450

Kadriye Kızıltepe 0000-0002-2274-6992

Yaprak Ustun 0000-0002-1011-3848

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2023
Kabul Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özkoçak Tuna, F., Divlek, N., Karahan, N., Kızıltepe, K., vd. (2023). Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği). Türk Kadın Sağlığı Ve Neonatoloji Dergisi, 5(1), 6-13. https://doi.org/10.46969/EZH.1259407
AMA Özkoçak Tuna F, Divlek N, Karahan N, Kızıltepe K, Ustun Y. Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği). Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi. Nisan 2023;5(1):6-13. doi:10.46969/EZH.1259407
Chicago Özkoçak Tuna, Filiz, Nuray Divlek, Nazan Karahan, Kadriye Kızıltepe, ve Yaprak Ustun. “Pandemi sürecinde Klinik Uygulama eğitimini Tamamlayamayan Ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde Sanal Saha Deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif Bir Inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği)”. Türk Kadın Sağlığı Ve Neonatoloji Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2023): 6-13. https://doi.org/10.46969/EZH.1259407.
EndNote Özkoçak Tuna F, Divlek N, Karahan N, Kızıltepe K, Ustun Y (01 Nisan 2023) Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği). Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi 5 1 6–13.
IEEE F. Özkoçak Tuna, N. Divlek, N. Karahan, K. Kızıltepe, ve Y. Ustun, “Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği)”, Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 6–13, 2023, doi: 10.46969/EZH.1259407.
ISNAD Özkoçak Tuna, Filiz vd. “Pandemi sürecinde Klinik Uygulama eğitimini Tamamlayamayan Ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde Sanal Saha Deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif Bir Inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği)”. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi 5/1 (Nisan 2023), 6-13. https://doi.org/10.46969/EZH.1259407.
JAMA Özkoçak Tuna F, Divlek N, Karahan N, Kızıltepe K, Ustun Y. Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği). Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi. 2023;5:6–13.
MLA Özkoçak Tuna, Filiz vd. “Pandemi sürecinde Klinik Uygulama eğitimini Tamamlayamayan Ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde Sanal Saha Deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif Bir Inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği)”. Türk Kadın Sağlığı Ve Neonatoloji Dergisi, c. 5, sy. 1, 2023, ss. 6-13, doi:10.46969/EZH.1259407.
Vancouver Özkoçak Tuna F, Divlek N, Karahan N, Kızıltepe K, Ustun Y. Pandemi sürecinde klinik uygulama eğitimini tamamlayamayan ebelik bölümü öğrencileri için gerçekleştirilen simülasyon eşliğinde sanal saha deneyimi eğitim programının değerlendirilmesi: Retrospektif bir inceleme (Etlik Zübeyde Hanım Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Çevrim İçi Eğitim Modeli Örneği). Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi. 2023;5(1):6-13.