BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Düzeyleri

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 3, 13 - 25, 27.11.2015

Öz

 Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem: Araştırma 2008–2009 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde temel meslek derslerine kayıtlı 256 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler Tanıtıcı Özellikler Formu ve Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Ölçeğini kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Ki-kare ve Fisher kesin Ki-kare önemlilik testleri, aritmetik ortalama, ortanca ve yüzdelik hesapları kullanılmıştır.

Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin % 76.6’ sının ölçek toplam puanları kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyi için kesim puanı olarak kabul edilen 150 puanın üzerinde ve puan ortalamalarının da 160.7 ± 21.4 olduğu saptanmıştır. Araştırmamızda öğrencilerin yaş gruplarına ve öğrenim gördüğü sınıflara göre Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır. Ancak öğrencilerin eğitim yaşamları (mezuniyet derecesi ve akademik ortalama, mesleği seçme nedenlerinin) ve kendilerini geliştirme davranışlarının (lisansüstü eğitim yapmak isteme ve kitap okuma alışkanlığı) kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılığa yol açtığı görülmüştür.

Sonuç: Hemşirelik lisans eğitim programında, öğrencilerin kendilerini geliştirme davranışlarını destekleyici öğretim yöntemlerinin (Örn. vaka çalışması, vb.) kullanımına ağırlık verilmeli, öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerini kullanabilecekleri öğrenim yaşantıları düzenlenmelidir.

Anahtar Kelimeler: Kendi kendine öğrenme, hemşirelik eğitimi, hemşirelik öğrencisi, öğrenme

Kaynakça

  • Çolakoğlu J. Yaşamboyu Öğrenmede Motivaysonu Önemi. Milli Eğitim Dergisi 2002 Erişim: 11 Temmuz 2014 URL: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/colakoglu.html
  • Devlet Planlama Teşkilatı. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Planı. Hayat Boyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Raporu (Rapor No: DPT: 2568). 2001 Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Soran H, Akkoyunlu B, Kavak Y. Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri ve Eğiticilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006; (30):201–210.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik Eğitimi ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006 3(1):42–51.
  • O’Shea E. Self-directed Learning in Nursing Education: a Review of the Literature. Journal of Advenced Nursing 2003 43(1):62–70.
  • Karagözoğlu Ş. Bilimsel Bir Disiplin Olarak Hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005 1(9):6-14.
  • İstek E, Elçigil A. Hemşirelik Yüksekokulu Birinci Sınıf Öğrencilerinin Haftalara Göre Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluşluk Durumlarının Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2008 1(1):33-4. Erişim: 10 Ağustos 2009.
  • Kaya H, Akçin E. Öğrenme Biçimleri, Stilleri ve Hemşirelik Eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002 6(2):31–35.
  • Lunky-Child OI, Crooks D, Ellis PJ, Ofosu C, O’Mara L, Rideout E. Self –directed Learning: Faculty and Student Perceptions. Journal of Nursing Education 2001 40(1):62–70.
  • Reio GT, Davis W. Age and Gender Differences in Self-directed Learning Readiness: A Developmental Perspective. International Journal of Self-directed Learning 2005 2(1):40–50.
  • Smedley A. The Self-directed Learning Readiness of First Year Bachelor of Nursing Students. Journal of Research in Nursing 2007; (12):373-385.
  • Guglielmino M L. Why Self-Dırected Learnıng?. International Journal Of Self-Directed Learning 2008 5(1):1-14.
  • Patterson C, Crooks D, Lunky-Child O. A New Perspective on Competences for Self-directed Learning. Journal of Nursing Education 2002 4(1):25–31.
  • Tracy LL, Tracy J. Self-directed Learning: Iplications and Limitations for Undergraduate Nursing Education. Nurse Education Today 2005;(25):363-368.
  • Williams B. The Theoretical Links Between Problem-based Learning and Self-directed Learning for Continuing Professional Nursing Education. Teaching in Higher Education 2001 6(1):85–99.
  • Rhee KS. Self-directed Learning to be Aware or not to be Aware?. Journal of Management Education 2003; (27):568-589.
  • Walker TW, Loftan SP. Effect of a Problem Based Learning Curriculum on Student’s Perceptions of Self Directed learning. Issies ın Educational Research 2003; (13):15–17.
  • Kocaman G, Dicle A, Üstün B, Çimen S. Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluşluk Ölçeği: Geçerlik Güvenirlik Çalışması. DEÜ 3. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı 245–256; 2006 3–4 Haziran; İzmir, Türkiye
  • Kocaman G, Uğur A. Probleme Dayalı Öğrenim ve Klasik Eğitim Programı Uygulanan Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Düzeyleri. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı11–21; 2005 4–5 Haziran,
  • Kell C. Undergraduates’ Learning Profile Development: What is Happening to The Men?. Medical Teacher 2006 28(1):e16-e24.
  • Fisher M, King J, Tague G. Development of Self-directed Learning Readiness Scale for Nursing Education. Nurse Education Today 2001; (21):516-525.
  • Hewitt-Taylor J. Self–directed Learning: Views of Teachers and Students. Journal of Advenced Nursing 2001 36(4):496-504.
  • Kobs BJ, Pilling-Cormick J. The Changing Role of Trainers: Emerging Trends ın Organizations Using a Self-directed Approach to Training. International Journal of Self-directed Learning 2004 1(2):82–94.
  • Bhat PP, Rajashekar R, Kamath U. Perspectives on Self-Directed Learning- the Importance of Attitudes and Skills 2007 Erişim Tarihi: 15.07.2009 www.bioscience.heacedemy.ac.uk/journal/vol10/beej-10-c3. pdf
  • Long HB. Skills for Self-Directed Learning. İnternational Journal of Self Directed Learning 2005 Erişim: 05.06.2009 http://faculty-staff.ou.edu/L/Huey.B.Long-1/Articles/sd/selfdirected.html
  • Oliveira AL, Simoes A. Impact of Sociodemographic and Psychological Variables on the Self-directedness of Higher Education Students. İnternational Journal of Self-directed Learning, 2006 3(1):1-13.
  • El-Gilany AH, Abusaad, FES. Self-directed Learning Readiness and Learning Styles Among Saudi Undergraduate Nursing Students. Nurse Education Today 2013; (33):1040-1044.
  • Yuan HB, Wiliams BA, Fang JB, ve Pang D. Chinese Baccalaureate Nursing Students’ Readiness for Selfdirected Learning. Nurse Education Today 2012; (32):427-431.
  • Duman ZÇ, Şengün F. Hemşirelik Öğrencilerinde Kontrol Odağı ile Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Düzeyleri Arasındaki İlişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011 14(3):26-31.
  • Adval EÜ. The Effect of Self-directed Learning Abilities of Student Nurses on Success in Turkey. Nurse Education Today 2013; (33):838-841.
  • Abu-Moghli FA, Khalaf IA, Halab JO, Wardam LA. Jordanian Baccalaurate Nursing Students Perception of Their Learning Styles. International Nursing Review 2005; (52):39–42.
  • Reio GT. Prıor Knowledge, Self-Dırected Learnıng Readıness, And Curıosıty: Antecedents To Classroom Learnıng Performance. International Journal Of Self-Directed Learning 2004) 1(1):18-25.
  • Walker JT, Martin TM, Haynie L, Norwood A, White J, Grant L. Preferences for Teaching Methods in Baccalaureate Nursing Program: How Second-degree and Traditional Students Differ. Nursing Education 2007 28(5):246–250.
  • Sarıkaya T, Khorshıd L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2009 7(2):393–423.
  • Keskin A. Motivasyon ve dikkatin öğrenme üzerine etkisi. Erişim: 11 Temmuz 2014, http://egitim.aku. edu.tr/motivasyondikkat1.pdf
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 3, 13 - 25, 27.11.2015

Öz

Kaynakça

  • Çolakoğlu J. Yaşamboyu Öğrenmede Motivaysonu Önemi. Milli Eğitim Dergisi 2002 Erişim: 11 Temmuz 2014 URL: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/colakoglu.html
  • Devlet Planlama Teşkilatı. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Planı. Hayat Boyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Raporu (Rapor No: DPT: 2568). 2001 Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Soran H, Akkoyunlu B, Kavak Y. Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri ve Eğiticilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006; (30):201–210.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik Eğitimi ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006 3(1):42–51.
  • O’Shea E. Self-directed Learning in Nursing Education: a Review of the Literature. Journal of Advenced Nursing 2003 43(1):62–70.
  • Karagözoğlu Ş. Bilimsel Bir Disiplin Olarak Hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005 1(9):6-14.
  • İstek E, Elçigil A. Hemşirelik Yüksekokulu Birinci Sınıf Öğrencilerinin Haftalara Göre Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluşluk Durumlarının Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2008 1(1):33-4. Erişim: 10 Ağustos 2009.
  • Kaya H, Akçin E. Öğrenme Biçimleri, Stilleri ve Hemşirelik Eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2002 6(2):31–35.
  • Lunky-Child OI, Crooks D, Ellis PJ, Ofosu C, O’Mara L, Rideout E. Self –directed Learning: Faculty and Student Perceptions. Journal of Nursing Education 2001 40(1):62–70.
  • Reio GT, Davis W. Age and Gender Differences in Self-directed Learning Readiness: A Developmental Perspective. International Journal of Self-directed Learning 2005 2(1):40–50.
  • Smedley A. The Self-directed Learning Readiness of First Year Bachelor of Nursing Students. Journal of Research in Nursing 2007; (12):373-385.
  • Guglielmino M L. Why Self-Dırected Learnıng?. International Journal Of Self-Directed Learning 2008 5(1):1-14.
  • Patterson C, Crooks D, Lunky-Child O. A New Perspective on Competences for Self-directed Learning. Journal of Nursing Education 2002 4(1):25–31.
  • Tracy LL, Tracy J. Self-directed Learning: Iplications and Limitations for Undergraduate Nursing Education. Nurse Education Today 2005;(25):363-368.
  • Williams B. The Theoretical Links Between Problem-based Learning and Self-directed Learning for Continuing Professional Nursing Education. Teaching in Higher Education 2001 6(1):85–99.
  • Rhee KS. Self-directed Learning to be Aware or not to be Aware?. Journal of Management Education 2003; (27):568-589.
  • Walker TW, Loftan SP. Effect of a Problem Based Learning Curriculum on Student’s Perceptions of Self Directed learning. Issies ın Educational Research 2003; (13):15–17.
  • Kocaman G, Dicle A, Üstün B, Çimen S. Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluşluk Ölçeği: Geçerlik Güvenirlik Çalışması. DEÜ 3. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı 245–256; 2006 3–4 Haziran; İzmir, Türkiye
  • Kocaman G, Uğur A. Probleme Dayalı Öğrenim ve Klasik Eğitim Programı Uygulanan Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Düzeyleri. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı11–21; 2005 4–5 Haziran,
  • Kell C. Undergraduates’ Learning Profile Development: What is Happening to The Men?. Medical Teacher 2006 28(1):e16-e24.
  • Fisher M, King J, Tague G. Development of Self-directed Learning Readiness Scale for Nursing Education. Nurse Education Today 2001; (21):516-525.
  • Hewitt-Taylor J. Self–directed Learning: Views of Teachers and Students. Journal of Advenced Nursing 2001 36(4):496-504.
  • Kobs BJ, Pilling-Cormick J. The Changing Role of Trainers: Emerging Trends ın Organizations Using a Self-directed Approach to Training. International Journal of Self-directed Learning 2004 1(2):82–94.
  • Bhat PP, Rajashekar R, Kamath U. Perspectives on Self-Directed Learning- the Importance of Attitudes and Skills 2007 Erişim Tarihi: 15.07.2009 www.bioscience.heacedemy.ac.uk/journal/vol10/beej-10-c3. pdf
  • Long HB. Skills for Self-Directed Learning. İnternational Journal of Self Directed Learning 2005 Erişim: 05.06.2009 http://faculty-staff.ou.edu/L/Huey.B.Long-1/Articles/sd/selfdirected.html
  • Oliveira AL, Simoes A. Impact of Sociodemographic and Psychological Variables on the Self-directedness of Higher Education Students. İnternational Journal of Self-directed Learning, 2006 3(1):1-13.
  • El-Gilany AH, Abusaad, FES. Self-directed Learning Readiness and Learning Styles Among Saudi Undergraduate Nursing Students. Nurse Education Today 2013; (33):1040-1044.
  • Yuan HB, Wiliams BA, Fang JB, ve Pang D. Chinese Baccalaureate Nursing Students’ Readiness for Selfdirected Learning. Nurse Education Today 2012; (32):427-431.
  • Duman ZÇ, Şengün F. Hemşirelik Öğrencilerinde Kontrol Odağı ile Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Düzeyleri Arasındaki İlişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011 14(3):26-31.
  • Adval EÜ. The Effect of Self-directed Learning Abilities of Student Nurses on Success in Turkey. Nurse Education Today 2013; (33):838-841.
  • Abu-Moghli FA, Khalaf IA, Halab JO, Wardam LA. Jordanian Baccalaurate Nursing Students Perception of Their Learning Styles. International Nursing Review 2005; (52):39–42.
  • Reio GT. Prıor Knowledge, Self-Dırected Learnıng Readıness, And Curıosıty: Antecedents To Classroom Learnıng Performance. International Journal Of Self-Directed Learning 2004) 1(1):18-25.
  • Walker JT, Martin TM, Haynie L, Norwood A, White J, Grant L. Preferences for Teaching Methods in Baccalaureate Nursing Program: How Second-degree and Traditional Students Differ. Nursing Education 2007 28(5):246–250.
  • Sarıkaya T, Khorshıd L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2009 7(2):393–423.
  • Keskin A. Motivasyon ve dikkatin öğrenme üzerine etkisi. Erişim: 11 Temmuz 2014, http://egitim.aku. edu.tr/motivasyondikkat1.pdf
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Sarmasoğlu

Selma Görgülü

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2015
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Sarmasoğlu Ş, Görgülü S. Hemşirelik Öğrencilerinin Kendi Kendine Öğrenmeye Hazıroluş Düzeyleri. HUHEMFAD. 2015;1(3):13-25.