Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN KÜLTÜREL ZEKÂ VE ZENOFOBİ DÜZEYLERİ

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1579 - 1590, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010766

Öz

Bu araştırma farklı kültürlerle birlikte çalışması öngörülen ve ileride sağlık profesyoneli olacak sağlık alanındaki öğrencilerin kültürel zekâ ve zenofobi düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Farklı bölgelerde bulunan iki devlet üniversitesinin, İlk ve Acil Yardım ve Yaşlı Bakım programında öğrenim gören 570 öğrenciyle kesitsel ve tanımlayıcı tipte araştırma gerçekleştirilmiştir. Veriler ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’, ‘Kültürel Zekâ Ölçeği’ ve ‘Zenofobi Ölçeği’ kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %71.2’sinin Akdeniz Bölgesi’ndeki üniversitede eğitim gördüğü, %76.7’ sinin kadın olduğu, %57.9'unun Yaşlı Bakım programında okuduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin, zenofobi ölçek puan ortalamaları 45.27±11.73, kültürel zekâ ölçeği toplam puan ortalamaları 71.1±13.91 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin yurt dışında çalışma isteği (t=5.456, p=0.000), kültürel eğitim alma (t=3.608, p=0.000), sosyal medyadan yabancı ülkedeki insanlarla iletişim kurma (f=11.602, p=0.000) durumları ile kültürel zekâ ve zenofobi düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Bu çalışmada öğrencilerin, kültürel zekâ ve zenofobi düzeyleri orta düzeyde bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Çalışmaya katılan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Abaslı, K. ve Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekâya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193–202.
  • Allen, J., Brown, L., Duff, C., Nesbitt, P. ve Hepner, A. (2013). Development and evaluation of a teaching and learning approach in cross-cultural care and antidiscrimination in university nursing students. Nurse Education Today, 33(12), 1592–1598. doi: 10.1016/J.NEDT.2012.12.006
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templar, K.. J., Tay, C. ve Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurementand effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and OrganizationReview, 3(03), 335–371.
  • Aslan, S. ve Kizir, Z. (2019). Bir hastanede çalışan hemşirelerin kültürel duyarlılıkları ile kültürel zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 115–120. doi: 10.34087/cbusbed.527215
  • Avcılar, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası etkililik düzeylerinin çeşitli faktörler açısından belirlenmesi: Bir devlet üniversitesi örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Chen, H. C., Jensen, F., Chung, J. ve Measom, G. (2020). Exploring faculty perceptions of teaching cultural competence in nursing. Teachingand Learning in Nursing, 15(1), 1–6. doi: 10.1016/J.TELN.2019.08.003
  • Demirel, Y., Turan, E., ve Akıncı, M. (2020). Duygusal zekânın kültürel zekâ üzerine etkisinin analizi: Kastamonu Üniversitesi Türk dünyası öğrencilerine yönelik bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 222–234. doi: 10.33206/mjss.540246
  • Gören, G. (2019). Uluslararası göç ve yabancı düşmanlığı: Bursa’daki Suriyeli’ler örneği. (Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Türkiye.
  • Güngör, S. ve Borazan, N. (2021). Yaşlı bakım ve paramedik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 14(1), 19–26. doi: 10.46414/yasad.821579
  • İbiş, T. (2018). Çok kültürlülük ve kültürel zekâ. Yeni Düşünceler, (10), 20–35.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Dergisi, 29(2), 94–114.
  • Kant, E. ve Sevgi Ünal, K. (2017). Hemşirelerde kültürel zekanın bireyselleştirilmiş bakım üzerine etkisi. Journal of Human Sciences, 14(4), 113–118.
  • Karataş, Z. ve Güzel, B. (2020). Examination of university students’ attitudes to wards xenophobia. Journal of Society ve Social Work, 31(2), 500–523.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). The role of cultural intelligence on the pre-service teachers’ attitude to ward multi-cultural education. Elementary Education Online, 14(4), 1352–1369. doi: 10.17051/io.2015.63742
  • Neuliep, J. W., Chaudoir, M. ve McCroskey, J. C. (2001). A cross‐cultural comparison of ethnocentrism among Japanese and United States college students. Communication Research Reports, 18(2), 137-146.
  • Oh, H., Lee, J. ve Schepp, K. G. (2015). Translation and evaluation of the cultural awareness scale for Koreannursing students. International Journal of Nursing Education Scholarship, 12(1), 9–16. doi: 10.1515/ijnes-2014-0067
  • Okuyan, C. B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıklarının belirlenmesi: Bir üniversite örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1-2), 47-54.
  • Oxford Dictionary (2016). Definition of xenophobia in English, http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/xenophobia adresinden 15.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Özkol Kılınç, K. ve Öztürk, H. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel zekâ düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(4), 574-583.
  • Özmete, E., Yıldırım, H. ve Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı zenofobi̇ ölçeği̇ni̇n Türk kültürüne uyarlanması: Geçerli̇k ve güveni̇rli̇k çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 191–209. doi: 10.21560/spcd.v18i39974.451063
  • Rahimaghaee, F. ve Mozdbar, R. (2017). Cultural intelligence and its relation with Professional competency in nurses. Nurs Pract Today, 4(3), 115–124.
  • Taşdemir, D. D., Gündüz Çekmecelioğlu, H. ve Yıkılmaz, İ. (2019). Çok kültürlü ortamda çalışanların kültürel zekâ düzeylerinin duygusal emek gösterimlerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1218.UİK Özel Sayısı), 719-740. doi: 10.26466/opus.584460
  • TÜİK. (2020). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2019-3370
  • Uludağ, E. ve Deveci, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel zekalarının değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 70–76.
  • Veer, K., Yakushko, O., Ommundsen, R. ve Higler, L. (2011). Cross-national measure of fear-based xenophobia: Development of a cumulative scale. Psychological Reports, 109(1), 27-42.
  • Wesołowska, K., Hietapakka, L., Elovainio, M., Aalto, A. M., Kaihlanen, A. M. ve Heponiemi, T. (2018). The association between cross-cultural competence and well-being among registered native and foreign-bornnurses in Finland. PLoS ONE, 13(12), 1–18. doi: 10.1371/journal.pone.0208761
  • Yekeler, B. ve Şahin, M. (2021). Göçmenlerin ülkemizdeki sağlık yüküne etkisi ve göçmenlere bakış açısı: Sağlık personeli aday örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 98–104. doi: 10.37989/gumussagbil.818662

Cultural Intelligence and Xenophobia Levels of Students in the Health Field

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1579 - 1590, 10.06.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010766

Öz

This research has been conducted determine the cultural intelligence and xenophobia levels of students in the health field, who will be health professionals in the future and are expected to work with different cultures. The cross-sectional and descriptive study has been conducted with 570 students having education in the First and Emergency Aid and Elderly Care programs of two state universities in different regions. The data has been collected by using 'Descriptive Information Form,' 'Cultural Intelligence Scale' and the 'Xenophobia Scale' It has been determined that, of the students who participated in the research; 71.2 % were taking education in the university of the Mediterranean region, 76.7 % were women, 57.9% were studying Elderly Care program. The students' xenophobia scale mean score has been detected to be 45.27±11.73, and the cultural intelligence scale total mean score has been detected to be71.1±13.91. There exists a significant relationship with students' willingness to work abroad (t=5.456, p=0.000), cultural education (t=3.608, p=0.000), social media communication with people from other countries (f=11.602, p=0.000), and cultural intelligence and xenophobia levels. Students' xenophobia and cultural intelligence levels have been found to be moderate in this research.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Abaslı, K. ve Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekâya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 193–202.
  • Allen, J., Brown, L., Duff, C., Nesbitt, P. ve Hepner, A. (2013). Development and evaluation of a teaching and learning approach in cross-cultural care and antidiscrimination in university nursing students. Nurse Education Today, 33(12), 1592–1598. doi: 10.1016/J.NEDT.2012.12.006
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templar, K.. J., Tay, C. ve Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurementand effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and OrganizationReview, 3(03), 335–371.
  • Aslan, S. ve Kizir, Z. (2019). Bir hastanede çalışan hemşirelerin kültürel duyarlılıkları ile kültürel zekaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 115–120. doi: 10.34087/cbusbed.527215
  • Avcılar, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası etkililik düzeylerinin çeşitli faktörler açısından belirlenmesi: Bir devlet üniversitesi örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Chen, H. C., Jensen, F., Chung, J. ve Measom, G. (2020). Exploring faculty perceptions of teaching cultural competence in nursing. Teachingand Learning in Nursing, 15(1), 1–6. doi: 10.1016/J.TELN.2019.08.003
  • Demirel, Y., Turan, E., ve Akıncı, M. (2020). Duygusal zekânın kültürel zekâ üzerine etkisinin analizi: Kastamonu Üniversitesi Türk dünyası öğrencilerine yönelik bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 222–234. doi: 10.33206/mjss.540246
  • Gören, G. (2019). Uluslararası göç ve yabancı düşmanlığı: Bursa’daki Suriyeli’ler örneği. (Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Türkiye.
  • Güngör, S. ve Borazan, N. (2021). Yaşlı bakım ve paramedik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumları. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 14(1), 19–26. doi: 10.46414/yasad.821579
  • İbiş, T. (2018). Çok kültürlülük ve kültürel zekâ. Yeni Düşünceler, (10), 20–35.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Dergisi, 29(2), 94–114.
  • Kant, E. ve Sevgi Ünal, K. (2017). Hemşirelerde kültürel zekanın bireyselleştirilmiş bakım üzerine etkisi. Journal of Human Sciences, 14(4), 113–118.
  • Karataş, Z. ve Güzel, B. (2020). Examination of university students’ attitudes to wards xenophobia. Journal of Society ve Social Work, 31(2), 500–523.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). The role of cultural intelligence on the pre-service teachers’ attitude to ward multi-cultural education. Elementary Education Online, 14(4), 1352–1369. doi: 10.17051/io.2015.63742
  • Neuliep, J. W., Chaudoir, M. ve McCroskey, J. C. (2001). A cross‐cultural comparison of ethnocentrism among Japanese and United States college students. Communication Research Reports, 18(2), 137-146.
  • Oh, H., Lee, J. ve Schepp, K. G. (2015). Translation and evaluation of the cultural awareness scale for Koreannursing students. International Journal of Nursing Education Scholarship, 12(1), 9–16. doi: 10.1515/ijnes-2014-0067
  • Okuyan, C. B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıklarının belirlenmesi: Bir üniversite örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1-2), 47-54.
  • Oxford Dictionary (2016). Definition of xenophobia in English, http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/xenophobia adresinden 15.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Özkol Kılınç, K. ve Öztürk, H. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel zekâ düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 12(4), 574-583.
  • Özmete, E., Yıldırım, H. ve Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı zenofobi̇ ölçeği̇ni̇n Türk kültürüne uyarlanması: Geçerli̇k ve güveni̇rli̇k çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 191–209. doi: 10.21560/spcd.v18i39974.451063
  • Rahimaghaee, F. ve Mozdbar, R. (2017). Cultural intelligence and its relation with Professional competency in nurses. Nurs Pract Today, 4(3), 115–124.
  • Taşdemir, D. D., Gündüz Çekmecelioğlu, H. ve Yıkılmaz, İ. (2019). Çok kültürlü ortamda çalışanların kültürel zekâ düzeylerinin duygusal emek gösterimlerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1218.UİK Özel Sayısı), 719-740. doi: 10.26466/opus.584460
  • TÜİK. (2020). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2019-3370
  • Uludağ, E. ve Deveci, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel zekalarının değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 70–76.
  • Veer, K., Yakushko, O., Ommundsen, R. ve Higler, L. (2011). Cross-national measure of fear-based xenophobia: Development of a cumulative scale. Psychological Reports, 109(1), 27-42.
  • Wesołowska, K., Hietapakka, L., Elovainio, M., Aalto, A. M., Kaihlanen, A. M. ve Heponiemi, T. (2018). The association between cross-cultural competence and well-being among registered native and foreign-bornnurses in Finland. PLoS ONE, 13(12), 1–18. doi: 10.1371/journal.pone.0208761
  • Yekeler, B. ve Şahin, M. (2021). Göçmenlerin ülkemizdeki sağlık yüküne etkisi ve göçmenlere bakış açısı: Sağlık personeli aday örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 98–104. doi: 10.37989/gumussagbil.818662
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serap Güngör 0000-0003-0854-6350

Deniz Akalın 0000-0002-6916-739X

Hakan Avan 0000-0003-2494-3671

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 2 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2021
Kabul Tarihi 1 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güngör, S., Akalın, D., & Avan, H. (2023). SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN KÜLTÜREL ZEKÂ VE ZENOFOBİ DÜZEYLERİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(2), 1579-1590. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1010766