BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Kaba Ve İnce Motor Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 47 - 57, 16.04.2016

Öz

Bu araştırmada; özel öğrenme güçlüğü olan çocukların kaba ve ince motor becerilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubumuzu, Kars Rehberlik ve Araştırma Merkezin (RAM) den raporlu ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan engelli olan 99 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmadan önce gerekli izinler alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Özel Eğitim Rehberlik ve Araştırma Hizmetleri Genel Müdürlüğünün özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programında belirtilen eğitim programı içerisinde kaba ve ince motor becerilerin değerlendirmesi ile ilgili motor koordinasyon alan testi uygulandı. Elde edilen verilerin istatistiksel olarak frekans (f) ve yüzdelik (%) dağılımları hesaplanmıştır ve ilişkilendirmelerde ise t-testi analizi yapılarak sonuçların yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır.

Bulgulara göre; özel öğrenme güçlüğü çeken engelli çocukların değerlendirme sonuçlarına göre; kaba ve ince motor beceriler ile ilgili kazanımların geliştirilmesi konusundaproblem yaşadıkları, el tercihinde geciktikleri, yap boz, küpler, lego gibi oyuncaklarla oynamada zorlandıkları belirlendi. Öğretim öncesi ve öğretim sonrası değerlendirme ile ilgili değişimler karşılaştırıldığında hem kaba motor hem de ince motor beceriler ile ilgili kazanımların öncesine göre olumlu (+) ve p<0,001 düzeyinde anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Abdelaziz, T., Khuloud Khayyat, D., Taisir, A. (2013). Standardization of normative tool for early detection of learning disabilities amongschools students in the West Bank and Gaza Strip, Education Research Journal Vol. 3(10): 218 – 234.
  • Ballı, Ö.M., Gürsoy, F. (2012). The Study of Validity and Reliability of Bruininks- Oseretsky Motor Proficiency Test forFive-Six– Years–Old Turkish Children, Hacettepe J. of Sport Sciences; 23 (3), 104–118.
  • Bruininks R.H. and Chavat M. (1990) Researchon the motor proficiency of persons with mental retardation, Psychomotor therapy and adapted physical activity.(Ed: H.V. Coppenolle and J.Simons) in Better Movement Proceeding of the2 International Symposium, 43-69p. Belgium.
  • Bruininks R.H. (1974). Physicaland motor development of disabled persons (Ed:N.R. Ellis) International Review of Research in Mental Retardation. (7), 209-261.
  • Diken, H.İ., (2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Pegem Yayınevi.
  • Educatıon, A. (2006). Daily Physical Activity: A Hand book for Grades 1-9 Schools. Canada.
  • Gallahue DL, Ozmun J.C. (2006). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults.(6th Edition) New York: McGraw-Hill Companies.
  • Gallahue D. (1996) Developmental physical education for today’schildren. C. Brown and Benchmark Publishers, 610p., Dubuque.
  • Gallahue, D. And Ozmun, J. C. (1995). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. C. Brown & Benchmark Publishers, 541 p .Dubuque.
  • Gürsel, O.,(1993). Zihinsel Engelli Çocukların Doğal Sayıları Gerçek Nesneleri Kullanarak Eşleme, Resimleri İşaret Ederek Gösterme, Rakamlar Gösterildiğinde Söyleme Becerilerinin Gerçekleştirilmesinde Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyalinin Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulmasının Etkililiği, Anadolu üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • İlhan, L.,(2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16: 1, 315-324.
  • Haywood KM, Getchell N. (2005). Life Span Motor Development (4th Edition) USA: Human Kinetics.
  • Kalyoncu, A.,(1997). Özürlülerde Spor. Kitap Evi, Ankara.
  • Koparan, Ş.,(2003). Özel İhtiyaçları Olan Çocuklarda Spor, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: XVII, Sayı: 1.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2008).Özel Eğitim Ve Rehabilitasyon MerkeziÖzel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı. Ankara.
  • Miyahara, M.,Tsujii, M., Hori, M., (1997).Brief Rerort: Motor İncoordination in Children With A sperger Syndrome and Learning Disabilities. J Autisim Dev Disord. 27:595-603
  • Morris, L., Schulzl, L. (1998). Creative Play Activities For Children With Disabilities, Usa.
  • Piek, JP., Dyck, MJ., (2004). Sensory Motor Deficits in Children With Developmental Cordination Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Autistic Disorder. Human MoySci. 23: 475-488.
  • Özmen, R.G.,(2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler, Pegem Yayınevi.
  • San-Bayhan P, Artan İ. (2004). Çocuk Gelişimi veEğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.
  • Slezynski, J. And Zosgornik, E. (1991). Developmental determinents of motor
  • abilitie sofmentally handicapped and normal school boys. Biology of Spor (Warsaw),
  • (2); 93-101.
  • Yaylacı, F.,(1998).İlköğretim Okulları Beden Eğitimi Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (1): 95-106.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 47 - 57, 16.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Abdelaziz, T., Khuloud Khayyat, D., Taisir, A. (2013). Standardization of normative tool for early detection of learning disabilities amongschools students in the West Bank and Gaza Strip, Education Research Journal Vol. 3(10): 218 – 234.
  • Ballı, Ö.M., Gürsoy, F. (2012). The Study of Validity and Reliability of Bruininks- Oseretsky Motor Proficiency Test forFive-Six– Years–Old Turkish Children, Hacettepe J. of Sport Sciences; 23 (3), 104–118.
  • Bruininks R.H. and Chavat M. (1990) Researchon the motor proficiency of persons with mental retardation, Psychomotor therapy and adapted physical activity.(Ed: H.V. Coppenolle and J.Simons) in Better Movement Proceeding of the2 International Symposium, 43-69p. Belgium.
  • Bruininks R.H. (1974). Physicaland motor development of disabled persons (Ed:N.R. Ellis) International Review of Research in Mental Retardation. (7), 209-261.
  • Diken, H.İ., (2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Pegem Yayınevi.
  • Educatıon, A. (2006). Daily Physical Activity: A Hand book for Grades 1-9 Schools. Canada.
  • Gallahue DL, Ozmun J.C. (2006). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults.(6th Edition) New York: McGraw-Hill Companies.
  • Gallahue D. (1996) Developmental physical education for today’schildren. C. Brown and Benchmark Publishers, 610p., Dubuque.
  • Gallahue, D. And Ozmun, J. C. (1995). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. C. Brown & Benchmark Publishers, 541 p .Dubuque.
  • Gürsel, O.,(1993). Zihinsel Engelli Çocukların Doğal Sayıları Gerçek Nesneleri Kullanarak Eşleme, Resimleri İşaret Ederek Gösterme, Rakamlar Gösterildiğinde Söyleme Becerilerinin Gerçekleştirilmesinde Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyalinin Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulmasının Etkililiği, Anadolu üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • İlhan, L.,(2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16: 1, 315-324.
  • Haywood KM, Getchell N. (2005). Life Span Motor Development (4th Edition) USA: Human Kinetics.
  • Kalyoncu, A.,(1997). Özürlülerde Spor. Kitap Evi, Ankara.
  • Koparan, Ş.,(2003). Özel İhtiyaçları Olan Çocuklarda Spor, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: XVII, Sayı: 1.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2008).Özel Eğitim Ve Rehabilitasyon MerkeziÖzel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı. Ankara.
  • Miyahara, M.,Tsujii, M., Hori, M., (1997).Brief Rerort: Motor İncoordination in Children With A sperger Syndrome and Learning Disabilities. J Autisim Dev Disord. 27:595-603
  • Morris, L., Schulzl, L. (1998). Creative Play Activities For Children With Disabilities, Usa.
  • Piek, JP., Dyck, MJ., (2004). Sensory Motor Deficits in Children With Developmental Cordination Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Autistic Disorder. Human MoySci. 23: 475-488.
  • Özmen, R.G.,(2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler, Pegem Yayınevi.
  • San-Bayhan P, Artan İ. (2004). Çocuk Gelişimi veEğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.
  • Slezynski, J. And Zosgornik, E. (1991). Developmental determinents of motor
  • abilitie sofmentally handicapped and normal school boys. Biology of Spor (Warsaw),
  • (2); 93-101.
  • Yaylacı, F.,(1998).İlköğretim Okulları Beden Eğitimi Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (1): 95-106.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Engellilerde Egzersiz ve Yaşam Kalitesi
Yazarlar

Nevzat Demirci

Pervin Toptaş Demirci

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirci, N., & Toptaş Demirci, P. (2016). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Kaba Ve İnce Motor Becerilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 47-57.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------