Sağlık hizmet sunumu, hata payının ve istenmeyen olayların en az olması istenen hizmet sektörüdür. Ancak uygulanan tedaviler ve girişimler sırasında istenmeyen olayların meydana gelmesi kaçınılmazdır. Bu gibi durumlarda hasta ve hasta yakınları birincil mağdur (kurban) olarak adlandırılırken, bu gibi olayla karşılaşan sağlık çalışanı da ikinci mağdur (kurban) konumuna düşmektedir. Çeşitli faktörlerin etkisi ile ikinci mağdur olgusu yaşama sıklığı kişiden kişiye değişse de özellikle pandemiden dolayı yıpranmış ve tükenmiş sağlık çalışanları advers olaylara karşı daha hassas bir dönemde bulunmaktadır. Ameliyathane ve yoğun bakımlar ise yüksek mortalite ve morbidite oranı olan, yoğun çalışma temposuyla ve gece vardiyası ile çalışılan, aciliyetin ve hızlı karar vermenin gerektiği alanlardır. Bu alanda çalışan sağlık personelinin, sonu ölüme kadar giden advers olaylardan etkilenme ihtimali daha yüksektir. Avrupa ve Amerika’da pek çok tıp merkezi ikinci mağdur durumunda sağlık personelini desteklemek için politikalar geliştirmiştir. Ancak Türkiye’de bu konu hala bilinmemekte ve bu konuda herhangi bir yayın bulunmamaktadır. Bu derleme anestezi ve yoğun bakım alanında görev yapan sağlık personelinin ikinci mağdur konusundaki farkındalığını arttırmak için yazılmıştır.
Yöneticisi olduğu “İkinci Mağdurlar Üzerinde Çalışan Avrupalı Araştırmacılar Ağı” isimli COST projesi ile farkındalığımızı arttıran ve bu derlemeyi yazmak için bizi cesaretlendiren değerli hocamız Prof José Joaquín Mira (PhD) ’ya teşekkürlerimizi sunmak isteriz. We would like to thank our esteemed professor Prof José Joaquín Mira (Ph.D.) for raising our awareness with the COST project titled "European Researchers' Network Working on Second Victims" of which he is the manager and encouraging us to write this review.
Health service delivery is the service sector in which the margin of error and undesirable events are desired to be the least. However, it is inevitable that undesirable events occur during the treatments and interventions. In such cases, the patient and patient relatives become the primary victims, while the health worker who encounters such an event falls into the position of the second victim. Although the frequency of experiencing a second victim case due to the effect of various factors varies from person to person; Healthcare professionals,especially those who are depleted and exhausted due to the pandemic, are more vulnerable to adverse events. On the other hand, operating rooms and intensive care units are areas with high mortality and morbidity rates, working with intense working tempo and night shifts, where urgency and quick decision-making are required. Healthcare personnel working in this field are more likely to be affected by adverse events leading to death. Many medical centers in Europe and America have developed policies to support healthcare personnel in the case of second victims. However, this issue is still unknown in Turkey and there is no publication on this subject. This review was written to increase the awareness of the health personnel working in the field of anesthesia and intensive care about the second victim.
Anesthesia intensive care adverse event second victim phenomenon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri, Anesteziyoloji |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2 |