Bu araştırma lisede eğitim gören kaynaştırma öğrencilerinin şiddet eğilimleri ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve şiddet eğilimlerinin benlik saygısı üzerindeki etkisinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki farklı ilçelerde bulunan liselerde eğitim gören kaynaştırma öğrencileri oluşturmakta olup çalışma grubunu 81’i (%59.6) kız ve 55’i (%40.4) erkek olmak üzere 136 kaynaştırma öğrencisi oluşturmaktadır. Ayrıca çalışmaya katılan öğrencilerin 31’i (%22.8) özel öğrenme güçlüğü, 34’ü (%25.0) dil ve konuşma güçlüğü, 33’ü (%24.3) bedensel yetersizlik ve 38’i (%27.9) özel yetenekli kaynaştırma öğrencisidir. Araştırmanın katılımcıları uygun örnekleme yöntemi ile seçilen gönüllü kaynaştırma öğrencileri oluşmaktadır. Verilerin analizinde şiddet eğilimi ve benlik saygısının cinsiyete göre analizinde t-testi; tanı grubuna göre analizinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Kaynaştırma öğrencilerinin şiddet eğilimleri ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi için korelasyon; şiddet eğiliminin benlik saygısı üzerindeki etkisinin belirlenmesi için basit regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; benlik saygısının cinsiyet e göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı, ayrıca benlik saygısı ve şiddet eğilimlerinin tanı grubuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Son olarak kaynaştırma öğrencilerinin benlik saygısı ve şiddet eğilimleri arasında anlamlı negatif yönlü anlamlı bir ilişki olup şiddet eğiliminin benlik saygısının anlamlı bir şekilde yordadığı saptanmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara uygun olarak özellikle okul rehberlik servislerince yapılabilecek çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
This research aims to determine the relationship between violence tendencies and self-esteem of mainstreaming students in high school and to determine the effect of violence tendencies on self-esteem. Relational screening model was used in the research. The population of the research consists of inclusive students studying in high schools in different districts of Istanbul, and the study group consists of 136 inclusion students, 81 (59.6%) female and 55 (40.4%) male. In addition, 31 (22.8%) of the students participating in the study were inclusion students with special learning disabilities, 34 (25.0%) language and speech difficulties, 33 (24.3%) physical disabilities and 38 (27.9%) gifted inclusion students. The participants of the study consist of volunteer inclusion students selected by convenient sampling method. In the analysis of data, t-test in the analysis of violence tendency and self-esteem by gender; One-way analysis of variance was used in the analysis according to the diagnosis group. Correlation for determining the relationship between violence tendencies and self-esteem of mainstreaming students; Simple regression analysis was used to determine the effect of violence tendency on self-esteem. As a result of the analyzes made; It was found that self-esteem differed significantly according to gender, and also self-esteem and violence tendencies differed significantly according to the diagnosis group. Finally, there was a significant negative relationship between the self-esteem and violence tendencies of inclusion students, and it was found that the tendency to violence predicted their self-esteem significantly. In accordance with the results obtained in the study, suggestions were made especially for the studies that can be done by the school guidance services.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gelişim Antropolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |