Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinde Şiddet Eğilimi Ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 2 - 13, 30.04.2020

Öz

Amaç: Araştırma, Nevşehir’in Avanos ilçesinde öğrenim gören lise öğrencilerinin şiddet eğilimi düzeyini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı tipte olup, evreni Nevşehir ili Avanos ilçesindeki lise öğrencilerinin (N=849 kişi) tamamı oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyip, araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilerin tamamı (n=796 kişi) dahil edilmiştir (% 93.7). Veriler, sosyo-demografik özelliklere ve şiddet eğilimine ilişkin soruların yer aldığı anket formu ve Şiddet Eğilim Ölçeği kullanılarak, ilgili kurumlardan izin alındıktan sonra toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde dağılımı, Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 16.37±1.05 ve % 49.6’sı kızdır. Öğrencilerin % 90.2’sinin anne ve babası birlikte yaşamaktadır. Öğrencilerin % 21.7’si daha önce şiddete maruz kaldığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin şiddet eğilim düzeyi puan ortalaması 43.95±12.49’dur. Öğrencilerin % 48.9’unun şiddet eğilim düzeyinin fazla, % 37.5’inin az ve sadece % 3’ünün çok az olduğu tespit edilmiştir. Erkek öğrencilerin ve şiddete maruz kalanların şiddet eğilim düzeyi daha yüksek bulunurken (p<0.05), ebeveyn eğitim düzeyi, ebeveyn tutumu, gelir durumu açısından şiddet eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05).

Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğunun şiddet eğilim düzeylerinin “fazla” olduğu, erkeklerin şiddete daha eğilimli olduğu sonucuna varılmıştır.

Teşekkür

Verilerin toplanmasında katkı sağlayan hemşirelik 4. sınıf öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T. Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Puanlarının Kendini Açma Davranışı Okul Türü, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Anne-Baba Öğrenim Düzeyi Ve Ailenin Aylık Gelir Düzeyi Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun (2006).
  • Avcı, Ö.H., Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1):157-168.
  • Avcı, Ö.H., Yıldırım İ. (2015). Prevalence of violence tendency in adolescents. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1):106-124.
  • Ayan, S. (2007). Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anadolu Psikiyatr Dergisi, 8(3): 206-214.
  • Aydın, P., Ersoy, A., Aktaş, N. (2015). Aktif spor yapan ve yapmayan 12-14 yaş ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin incelenmesi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1):1-9.
  • Batrinos, M.L. 2012;Testosterone and aggressive behavior in man. TSK Koruyucu Hekim Bulteni, 10(3): 563-568.
  • Bert, S.C., Guner, B.M., Lanzi, R.G. (2009). The influence of maternal history of abuse on parenting knowledge and behavior. Family Relations, 58(2): 176-187.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2013) Violence and Injury Prevention. Erişim adresi: http://www.who.int/topics/violence/en/. Erişim tarihi: 01.03.2016.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2014) Global status report on violence prevention. Erişim adresi: file:///C:/Users/asus/Downloads/9789241564793_eng.pdf. Erişim tarihi: 04.04.2016.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2015). Preventing youth violence: An overview of the evidence. Erişim adresi: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/181008/1/9789241509251_eng.pdf?ua=1&ua=1&ua=1 Erişim tarihi: 01.02.2016.
  • Evren, H., Tokuç, B., Ekuklu, G. (2011). Trakya üniversitesi öğrencilerinde şiddet davranışları ve algılanan sağlık ilişkisi, Balkan Medical Journal, 4: 380-384.Genç, Y. (2016) Gençlerin sözel şiddeti öğrenme yoları ve şiddet eğilimleri. Asos Journal. (30): 144-155.
  • Gençoğlu, C., Kumcağız, H., Ersanlı, K. (2014). Ergenlerin şiddet eğilimine etki eden ailevi faktörler. Electronic Turkish Studies, 9(2):639-652.
  • Göktaş E. Özel ve Devlet Liselerinde Şiddete Eğilim Nedenleri Ve Şiddet Etkenlerinin Karşılaştırılması: Üsküdar Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul (2010).
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D., Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1): 112-137.
  • Gümüş, A.B., Şıpkın, S., Tuna, A., Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekim Bulletin, 14(6):460-467.
  • Haxhihamza, K., Doarn, C.R., Marija, R., Dimitrinka, J.P., Rozalinda, I., Izabela,F., ,Lidija S. (2011). Domestic and peer violence in secondary school among adolescents: Can telemedicine help? Telemed J E Health, 17(9): 700-704.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2): 53-60.
  • Scarth, M., O'Toole, M.E., Richman, J.G. (2016). Preventing violence with diet, exercise, sleep, and lifestyle modification. Violence and Gender, 3(2): 75-77.
  • Silver, M.E., Field, T.M., Sanders, C.E., Miguel, D. (2000). Angry adolescents who worry about becoming violent. Adolescence, 35(140): 663.
  • Şahin, M. (2014). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve saldırganlık. Düşünen Adam, 27(1): 43.
  • Şen, M. (2011). Türkiye’de ergen profili. Aile ve Toplum, 27(7): 89-102.
  • Tuzgöl, M. (2000). Ana-baba tutumları farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14).
  • Yaman, M. (2013) .Ataerkil Kapitalist Tahakküm Altında Kadın Emeği, Kadın Bedeni, 1. Basım, Kayhan matbaacılık, İstanbul.
  • Yıldız, E., Erci, B. (2011). Anne baba tutumları ile adölesan saldırganlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 6-11.

Violence Tendencies and Related Factors In High School Students

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 2 - 13, 30.04.2020

Öz

Objective: This study was conducted to determine the level of violence tendency and related factors of high school students in Avanos province of Nevşehir.

Methods: The research was descriptive and the universe consisted entirely of high school students (N = 849 people) in the province of Avanos in Nevşehir province. All of the students who agreed to participate in the survey (n = 796 people) were included in the sample selection (93.7%). The data were collected after obtaining permission from the relevant institutions, using a scale on violence tendencies and questions on socio-demographic characteristics and trends in violence. Number, percentage distribution, Mann Whitney-U and Kruskal Wallis tests were used in the evaluation of the data.

Results: The average age of the students who participated in the survey was 16.37 ± 1.05 and 49.6% were girls. 90.2% of the students live with their parents. 21.7% of the students stated that they had been exposed to violence before. The average level of the students' level of violence tendency is 43.95 ± 12.49. 48.9 % of the students had more violence tendency, 37.5% few, and only 3% were found to be very few. There was no statistically significant difference between violent tendencies in terms of parental education level, parental attitude and income status (p> 0.05), while male students and those exposed to violence had a higher level of violence tendency (p <0.05).

Conclusion: The majority of students have come to the conclusion that the levels of violence are "too high" and that men are more tendency to violence.

Kaynakça

  • Ağlamaz, T. Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Puanlarının Kendini Açma Davranışı Okul Türü, Cinsiyet, Sınıf Düzeyi, Anne-Baba Öğrenim Düzeyi Ve Ailenin Aylık Gelir Düzeyi Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun (2006).
  • Avcı, Ö.H., Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1):157-168.
  • Avcı, Ö.H., Yıldırım İ. (2015). Prevalence of violence tendency in adolescents. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1):106-124.
  • Ayan, S. (2007). Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anadolu Psikiyatr Dergisi, 8(3): 206-214.
  • Aydın, P., Ersoy, A., Aktaş, N. (2015). Aktif spor yapan ve yapmayan 12-14 yaş ortaokul öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin incelenmesi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1):1-9.
  • Batrinos, M.L. 2012;Testosterone and aggressive behavior in man. TSK Koruyucu Hekim Bulteni, 10(3): 563-568.
  • Bert, S.C., Guner, B.M., Lanzi, R.G. (2009). The influence of maternal history of abuse on parenting knowledge and behavior. Family Relations, 58(2): 176-187.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2013) Violence and Injury Prevention. Erişim adresi: http://www.who.int/topics/violence/en/. Erişim tarihi: 01.03.2016.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2014) Global status report on violence prevention. Erişim adresi: file:///C:/Users/asus/Downloads/9789241564793_eng.pdf. Erişim tarihi: 04.04.2016.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2015). Preventing youth violence: An overview of the evidence. Erişim adresi: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/181008/1/9789241509251_eng.pdf?ua=1&ua=1&ua=1 Erişim tarihi: 01.02.2016.
  • Evren, H., Tokuç, B., Ekuklu, G. (2011). Trakya üniversitesi öğrencilerinde şiddet davranışları ve algılanan sağlık ilişkisi, Balkan Medical Journal, 4: 380-384.Genç, Y. (2016) Gençlerin sözel şiddeti öğrenme yoları ve şiddet eğilimleri. Asos Journal. (30): 144-155.
  • Gençoğlu, C., Kumcağız, H., Ersanlı, K. (2014). Ergenlerin şiddet eğilimine etki eden ailevi faktörler. Electronic Turkish Studies, 9(2):639-652.
  • Göktaş E. Özel ve Devlet Liselerinde Şiddete Eğilim Nedenleri Ve Şiddet Etkenlerinin Karşılaştırılması: Üsküdar Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul (2010).
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D., Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1): 112-137.
  • Gümüş, A.B., Şıpkın, S., Tuna, A., Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekim Bulletin, 14(6):460-467.
  • Haxhihamza, K., Doarn, C.R., Marija, R., Dimitrinka, J.P., Rozalinda, I., Izabela,F., ,Lidija S. (2011). Domestic and peer violence in secondary school among adolescents: Can telemedicine help? Telemed J E Health, 17(9): 700-704.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2): 53-60.
  • Scarth, M., O'Toole, M.E., Richman, J.G. (2016). Preventing violence with diet, exercise, sleep, and lifestyle modification. Violence and Gender, 3(2): 75-77.
  • Silver, M.E., Field, T.M., Sanders, C.E., Miguel, D. (2000). Angry adolescents who worry about becoming violent. Adolescence, 35(140): 663.
  • Şahin, M. (2014). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve saldırganlık. Düşünen Adam, 27(1): 43.
  • Şen, M. (2011). Türkiye’de ergen profili. Aile ve Toplum, 27(7): 89-102.
  • Tuzgöl, M. (2000). Ana-baba tutumları farklı lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14).
  • Yaman, M. (2013) .Ataerkil Kapitalist Tahakküm Altında Kadın Emeği, Kadın Bedeni, 1. Basım, Kayhan matbaacılık, İstanbul.
  • Yıldız, E., Erci, B. (2011). Anne baba tutumları ile adölesan saldırganlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 6-11.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı, Çevre Sağlığı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Özcan Bu kişi benim 0000-0003-1626-3342

Şenay Şermet Kaya 0000-0001-7949-1727

Kamuran Özdil 0000-0003-0852-7854

Gülhan Küçük Öztürk 0000-0002-9220-6051

Fatma Sezer Bu kişi benim 0000-0002-4473-0043

Didem Niğdelioğlu Bu kişi benim 0000-0002-3570-2382

Zeynep Yaşar Bu kişi benim 0000-0003-4662-2510

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, A., Şermet Kaya, Ş., Özdil, K., Küçük Öztürk, G., vd. (2020). Lise Öğrencilerinde Şiddet Eğilimi Ve Etkileyen Faktörler. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 2(1), 2-13.