Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF CULTURAL CHANGES ON PREGNANCY, BIRTH AND POSTPARTUM PERIODS

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 3, 147 - 157, 21.12.2021

Öz

Culture can be defined as the material and spiritual elements created by nations throughout their history and the values that have been formed specific to that nation. Culture is the lifestyle of a community. Culture; It is a concept that appears wherever human beings are and in every subject related to humanity, and they are actually direct cultural tools in our bodies. In addition, the birth act, which forms the society at the base of societies, is very important. Labor is welcomed as a gratifying event in almost every age and society. Being a parent is seen as a factor that increases people's prestige in society. Today, birth is more accepted in a medical sense, different from its social meaning. In the past; Since birth is the foundation of a social structure, some transitional ceremonies belonging to the stages before and after birth and the transitional ceremonies in which these ceremonies are applied stand out. It is accepted that there are three main transitional periods in human life: Birth, Marriage and Death. Many social traditions, customs, customs, ceremonies, rituals and beliefs took shape around these three important periods, and these factors accompanied the transition ceremonies as a process that would make it suitable for the culture and values of the society in question.

Kaynakça

  • 1. Abdel Hamit N. G. Abdel Rehim A. (2016). The Manifestations of Care and Happiness for the New-born in Ancient Egypt and its Assimilation to the Inherited Folklore. Studies on the Arab World, (18), 171-205
  • 2. Arslan, H. Karahan, N. Çam, Ç. (2008). Ebeliğin Doğası ve Doğum Şekli Üzerine Etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 1(2), 54-59.
  • 3. Artun E. (1998). Tekirdağ Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri Doğum-Evlenme-Ölüm, Bir Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 9(10), 86-107
  • 4. Artun E. (2010). Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri, Türk Halk Bilimi, 6. Baskı, İstanbul, İstanbul Kitabevi, 125-41.
  • 5. Chan S. Leong C. (1994). Chinese Families in Transition: Cultural Conflicts and Adjusment Problems, Journal of Social Distress and the Homeless; 3(3), 263-81
  • 6. Coşkun A. Aslan, E. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, 1. Baskı, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 237-293.
  • 7. Çakır Koçak Y. Öztürk Can H. Soğukpınar N. (2010). Geleneksel Doğum Uygulamaları ve Doğum Yardımcıları. E-Journal Of New World Sciences Academy (NWSA), 5(4), 1-6.
  • 8. Çakır Koçak Y. Sevil Ü. (2015). Kadın Doğum Kliniklerinde Yatan Hastalara Kültürlerarası Yaklaşım, Türkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 52-61
  • 9. Çalbayram N. Gönenç İ. Topuz N. (2019). Gebelik, Doğum, Lohusalık ve İnfertiliteye İlişkin Geleneksel Uygulamalar, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 237-46
  • 10. Çeltikçi O. (2010). Türk Dünyası Kültüründe Doğum Üzerine Ortak Uygulamalar. Journal Of Azerbaijani Studies, 511-20
  • 11. Çeltikçi O. (2009). Türk Dünyasında ‘’Doğum’’ Üzerine, Turan-Sam Dergisi, 1(2), 193-201,
  • 12. Delaney C. (2012). Evlilik Uygulamaları ve Düğün Töreni, Günal A. Editör, Tohum ve Toprak - Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji, 4. Baskı. İstanbul: Aksu Bora İletişim Yayınları, 125-177
  • 13. Ersoy, R. (2007). Kadın Kamlar’dan Göçerevli, Türkmenler’de “Ebelik” Kurumu’na Dönüşüm, Türkbilig Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 7(13), 60-71
  • 14. Galanti G.A. (2015). Caring For Patients From Different Cultures, 5. Edition, Philadelphia: University of Pennslyvania Press, 231-244
  • 15. Hallgren R. (1983). West African Childbirth Traditions, Journal of Jordemodern, 96 (11), 311-16
  • 16. Hedayat K. Pirzadeh R. (2001). İssues in İslamic Biomedical Ethics: Primer for the Pediatrician, Journal of the American Academy of Pediatrics, 108(4), 965-71, (10.1542/peds.108.4.965)
  • 17. Işık, M. T. Akçınar, M. Kadıoğlu, S. (2010). Mersin İlinde Gebelik, Doğum ve Loğusalık Dönemlerinde Anneye ve Yenidoğana Yönelik Geleneksel Uygulamalar, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1): 64-84
  • 18. Koyun A. Çamuroğlu G. Korkmaz G. Menteşe M. Ocak F. (2010). Kadınların Gebelik, Doğum ve Yenidoğan Bakımına İlişkin Uygulamaları, Aile Ve Toplum Dergisi, 11(6), 57-63
  • 19. Kömürcü N. Gençalp N.S. (2002). Geçmişten Günümüze Doğuma Yardım, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1), 78-82.
  • 20. Lewis T. Somali Cultural Profile, 2009 (https://ethnomed.org/culture/somali/ Erişim Tarihi: 14.04.2020)
  • 21. Liamputtong P. Yimyam S. Parisunyakul S. Baosoung C. Sansiriphun N. (2005). Pregnancy, Childbirth and Traditional Beliefs and Practices in Chiang Mai, Northern Thailand, Journal of Midwifery, 21 (2), 139-153
  • 22. Örnek V. S. (1995). Geçiş Dönemleri, Türk Halk Bilimi, 2. Baskı, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları, 131-146
  • 23. Sorensen M. Birth in African Cultures. (2018), Utah Doula Assosciation, (https://utahdoulas.org/2018/02/22/birth-in-african-cultures/ Erişim Tarihi: 30.03.2020
  • 24. Şirin A. Ünsal Atan Ş. (2012). Kültürlerarası Hemşirelik, Seviğ Ü. Tanrıverdi G. Editörler. Üreme Sağlığı ve Kültürlerarası Yaklaşım. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi, 283 - 341.
  • 25. Uslu Y. (2019). Gebelerin Korkusu ve Doğum Tercihi, Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi, 7(78), 13-15
  • 26. Yalçın H. (2012). Gebelik, Doğum, Lohusalık ve Bebek Bakımına İlişkin Geleneksel Uygulamalar (Karaman Örneği), Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Dergisi, 17 (1), 19-31
  • 27. Yılar Erkek Z. Pasinlioğlu T. (2016).Doğum Ağrısında Kullanılan Tamamlayıcı Tedavi Yöntemleri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19 (1), 71-77

Kültürel Değişikliklerin Gebelik, Doğum ve Doğum Sonu Dönemlere Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 3, 147 - 157, 21.12.2021

Öz

Kültür milletlerin tarihleri boyunca meydana getirdiği maddi manevi unsurları ve o millete özgü oluşmuş olan değerleri olarak tanımlanabilir. Kültür bir topluluğun yaşam stilidir. Kültür; insanın olduğu her yerde ve insanlıkla ilgili her konuda karşımıza çıkan bir kavramdır ve bedenlerimizde aslında direkt kültür araçlarıdır. Bunun yanı sıra toplumların temelinde toplumu oluşturan doğum eylemi oldukça önemlidir. Doğum eylemi hemen hemen her çağda ve toplumda mutluluk verici, sevindirici bir durum olarak karşılanmaktadır. Ebeveyn olmak, kişilerin toplum içindeki saygınlığını da arttıran bir faktör olarak görülmektedir. Doğum günümüzde toplumsal anlamından farklı olarak daha çok tıbbi bir anlamda kabul görmektedir. Geçmişte; doğum toplumsal bir yapının temeli olduğundan, doğumun öncesi ve sonrasındaki süreçlere ait bir takım geçiş töreleri ve bu törelerin uygulandığı geçiş törenleri göze çarpmaktadır. İnsan hayatında başlıca üç geçiş dönemi olduğu kabul görmektedir: Doğum, Evlilik ve Ölüm. Bu üç önemli dönemin etrafında birçok toplumsal gelenek-görenek, töre, tören, adet, ayin ve inanış şekillenmiş, bu faktörler söz konusu toplumun bağlı bulunduğu kültürüne ve değerlerine uygun hale getirecek bir süreç olarak geçiş törenlerine eşlik etmiştir.

Kaynakça

  • 1. Abdel Hamit N. G. Abdel Rehim A. (2016). The Manifestations of Care and Happiness for the New-born in Ancient Egypt and its Assimilation to the Inherited Folklore. Studies on the Arab World, (18), 171-205
  • 2. Arslan, H. Karahan, N. Çam, Ç. (2008). Ebeliğin Doğası ve Doğum Şekli Üzerine Etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 1(2), 54-59.
  • 3. Artun E. (1998). Tekirdağ Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri Doğum-Evlenme-Ölüm, Bir Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 9(10), 86-107
  • 4. Artun E. (2010). Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri, Türk Halk Bilimi, 6. Baskı, İstanbul, İstanbul Kitabevi, 125-41.
  • 5. Chan S. Leong C. (1994). Chinese Families in Transition: Cultural Conflicts and Adjusment Problems, Journal of Social Distress and the Homeless; 3(3), 263-81
  • 6. Coşkun A. Aslan, E. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, 1. Baskı, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 237-293.
  • 7. Çakır Koçak Y. Öztürk Can H. Soğukpınar N. (2010). Geleneksel Doğum Uygulamaları ve Doğum Yardımcıları. E-Journal Of New World Sciences Academy (NWSA), 5(4), 1-6.
  • 8. Çakır Koçak Y. Sevil Ü. (2015). Kadın Doğum Kliniklerinde Yatan Hastalara Kültürlerarası Yaklaşım, Türkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics, 1(3), 52-61
  • 9. Çalbayram N. Gönenç İ. Topuz N. (2019). Gebelik, Doğum, Lohusalık ve İnfertiliteye İlişkin Geleneksel Uygulamalar, Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 237-46
  • 10. Çeltikçi O. (2010). Türk Dünyası Kültüründe Doğum Üzerine Ortak Uygulamalar. Journal Of Azerbaijani Studies, 511-20
  • 11. Çeltikçi O. (2009). Türk Dünyasında ‘’Doğum’’ Üzerine, Turan-Sam Dergisi, 1(2), 193-201,
  • 12. Delaney C. (2012). Evlilik Uygulamaları ve Düğün Töreni, Günal A. Editör, Tohum ve Toprak - Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji, 4. Baskı. İstanbul: Aksu Bora İletişim Yayınları, 125-177
  • 13. Ersoy, R. (2007). Kadın Kamlar’dan Göçerevli, Türkmenler’de “Ebelik” Kurumu’na Dönüşüm, Türkbilig Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 7(13), 60-71
  • 14. Galanti G.A. (2015). Caring For Patients From Different Cultures, 5. Edition, Philadelphia: University of Pennslyvania Press, 231-244
  • 15. Hallgren R. (1983). West African Childbirth Traditions, Journal of Jordemodern, 96 (11), 311-16
  • 16. Hedayat K. Pirzadeh R. (2001). İssues in İslamic Biomedical Ethics: Primer for the Pediatrician, Journal of the American Academy of Pediatrics, 108(4), 965-71, (10.1542/peds.108.4.965)
  • 17. Işık, M. T. Akçınar, M. Kadıoğlu, S. (2010). Mersin İlinde Gebelik, Doğum ve Loğusalık Dönemlerinde Anneye ve Yenidoğana Yönelik Geleneksel Uygulamalar, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1): 64-84
  • 18. Koyun A. Çamuroğlu G. Korkmaz G. Menteşe M. Ocak F. (2010). Kadınların Gebelik, Doğum ve Yenidoğan Bakımına İlişkin Uygulamaları, Aile Ve Toplum Dergisi, 11(6), 57-63
  • 19. Kömürcü N. Gençalp N.S. (2002). Geçmişten Günümüze Doğuma Yardım, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(1), 78-82.
  • 20. Lewis T. Somali Cultural Profile, 2009 (https://ethnomed.org/culture/somali/ Erişim Tarihi: 14.04.2020)
  • 21. Liamputtong P. Yimyam S. Parisunyakul S. Baosoung C. Sansiriphun N. (2005). Pregnancy, Childbirth and Traditional Beliefs and Practices in Chiang Mai, Northern Thailand, Journal of Midwifery, 21 (2), 139-153
  • 22. Örnek V. S. (1995). Geçiş Dönemleri, Türk Halk Bilimi, 2. Baskı, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları, 131-146
  • 23. Sorensen M. Birth in African Cultures. (2018), Utah Doula Assosciation, (https://utahdoulas.org/2018/02/22/birth-in-african-cultures/ Erişim Tarihi: 30.03.2020
  • 24. Şirin A. Ünsal Atan Ş. (2012). Kültürlerarası Hemşirelik, Seviğ Ü. Tanrıverdi G. Editörler. Üreme Sağlığı ve Kültürlerarası Yaklaşım. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi, 283 - 341.
  • 25. Uslu Y. (2019). Gebelerin Korkusu ve Doğum Tercihi, Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi, 7(78), 13-15
  • 26. Yalçın H. (2012). Gebelik, Doğum, Lohusalık ve Bebek Bakımına İlişkin Geleneksel Uygulamalar (Karaman Örneği), Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Dergisi, 17 (1), 19-31
  • 27. Yılar Erkek Z. Pasinlioğlu T. (2016).Doğum Ağrısında Kullanılan Tamamlayıcı Tedavi Yöntemleri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19 (1), 71-77
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Seda Karatopuk 0000-0001-8144-6626

Filiz Yarıcı 0000-0003-2922-8685

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2021
Kabul Tarihi 8 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karatopuk, S., & Yarıcı, F. (2021). Kültürel Değişikliklerin Gebelik, Doğum ve Doğum Sonu Dönemlere Etkisi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 147-157.