Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEKOKULLARINDAKİ UYGULAMA DERSLERİNİN YETERLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 14 - 29, 20.07.2023

Öz

Bu araştırma Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesine bağlı merkez ve ilçelerde bulunan meslek yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanları üzerinde yapılmıştır. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesine bağlı meslek yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanlarına daha önceki bilimsel araştırmalarda kullanılmış benzer ölçeklerden yararlanılarak oluşturulmuş 5’li likert tipi anket soruları yöneltilmiştir. Ankette meslek yüksekokullarda görev yapan öğretim elemanlarının uygulama dersleri ile ilgili görüş ve düşünceleri ölçülmeye çalışılmıştır. Anket iki kısımdan oluşmuştur. Birinci kısım demografik bilgileri içeren sorulardan oluşmaktadır. İkinci kısım ise 5’li likert tipi sorulardan oluşmaktadır. Araştırma sonuçları SPSS 22.0 paket programında analiz edilerek değerlendirilmiştir. Genel olarak ölçek sorularına verilen cevaplarda öğretim elemanlarının uygulama derslerinin yeterliliği ile ilgili görüşlerinin olumlu olduğu görülmüştür. Öğretim elemanları uygulama dersleri için Kahramanmaraş ilinin yeterli olduğunu fakat yüksekokullar ile ilgili sektör arasındaki iletişimin olmamasından dolayı uygulama derslerini yapacak kurum veya kuruluş bulamadıklarını ifade etmişlerdir. Öğretim elemanları meslek yüksekokullarının uygulama dersi için labaratuvar ve atölyelerin yeterli olduğunu fakat atölye ve labaratuvarlardaki araç gerecin teknoloji ile uyumlu olmadığını düşünmüşlerdir. Meslek yüksekokullardaki öğretim elemanı sayısının yeterli olduğunu fakat niteliksel olarak öğretim elemanlarının yetersiz olduklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretim elemanları, ülkemizde mesleki eğitimden sorumlu olan kurumların mesleki eğitime gereken önemi vermediklerini kurumların bu konuda yetersiz olduklarını düşünmüşlerdir.

Teşekkür

Saygı Değer Hocam Makale daha önce de belirttiğim gibi 2015 yılında YÖK Tez Merkezinde yayınlanan Yüksek Lisansımın makalesidir. Teşekkür ediyorum.

Kaynakça

  • Anapa, S. (2008). Avrupa Birliğine Uyum Sürecinde Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitim. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bektaş Ç & Görmüş A Ş. (2002). ’Sektör Temsilcilerinin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerini Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma: Sandıklı ve Şuhut MYO İşletme Programı Örneği. ’’Afyon Kocatepe Üniversitesi İBBF Dergisi, 4, 2
  • Clifton, J. & Thompson, S. & Thorley, C. (2014). Winning the Global Race?: Jobs, Skills and the Importance of Vocational Education. London: IPPR.
  • Çürük B. (2009). Meslek Yüksekokullarındaki Tasarım Derslerinin Sektöre Eleman Yetiştirme Etkililiği. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Demirtaş, B & Küçük, M. (2008).’Kız Meslek Liselerinin Günümüzdeki Sorunlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri’ Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, (3), 147-159
  • Descy, P. & Tessaring, M. (2001). Training and Learning for Competence: Second Report on Vocational Training Research in Europe. Executive Summary. CEDEFOP Reference Series. CEDEFOP, PO Box 22427, Thessaloniki, GR-55102 Greece
  • Dursun B. (2008). Yönetici ve Öğretmen Görüşleri ile Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesinin(MEGEP) Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Eryıldırım D. (2008). “Türkiye’nin İşsizlik Sorununa Bir Çözüm Önerisi: Mesleki Eğitim, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi s. 1-15
  • Gökdoğan O & Sarıgöz O. (2012). ’’Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleki Uygulama Dersi İle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1)1091-1094
  • Handayani, T. & Maulida, E., & Sugiyanta, L. (2020). Blended Learning Implementation and Impact in Vocational Schools. Teknodika, 18(2), 146-155.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi Kayır Ö & Kılıç H. (2008). Meslek Yüksekokulları Araştırması, (1. Baskı). İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Kazu Y, Demirli C (2002). Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarındaki Gelişmeler,Milli Eğitim Dergisi, (155) 156.
  • Maryanti, R. & Nandiyanto, A. B. D. (2021). Curriculum Development in Science Education in Vocational School. Online Submission, 1(3), 151-156.
  • Moodie, G. (2002). Identifying vocational education and training. Journal of vocational education and training, 54(2), 249-266.
  • Özsoy C. (2007). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin İktisadi Kalkınmadaki Yeri ve Önemi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Özünlü M. (2011). Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğrenci Uygulama Becerilerinin Artırılması: AB Hayat Boyu Öğrenme Programı Uygulamaları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya
  • Sağlam H. (2011).’Mesleki ve Teknik Yükseköğretimde Endüstriye Dayalı Öğretim’’ Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler MYO Dergisi, 10, (2), 159-162
  • Sert, Ö. (2007). Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarında Modüler Öğretim Sisteminin Bilişim Teknolojileri Alanında Uygulaması ve Öğretmen, Öğrenci Açısından Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,İstanbul
  • Tufan M, & Mızrak Ş & Çelik D. (2007).Mesleki Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi ve Model Önerisi. Journal of Azerbaijani Studies, 10 (3-4), 27-40
  • Vurgun L. (2008). Türkiye’deki Meslek Yüksekokullarının Örgütlenme Problemleri ve Çözüm Önerileri. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kocaeli
  • Yardımcıoğlu, M. & Büyükşalvarcı, A. (2007). Muhasebe Eğitiminde Meslek Yüksekokullarının Yeterliliği ve Tercih Edilme Sebepleri: Selçuk Üniversitesinde Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (36), 173-178.
  • Gökdoğan, O. & Sarıgöz, O. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ‘mesleki uygulama dersi’ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1091-1100.
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/Dokuzuncu_Kalkinma_Plani-2007-2013.pdf (Erişim Tarihi: 01. 02. 2023)
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Turk-yuksekogretiminin-bugunku-durumu-kasim-2005.pdf (Erişim Tarihi: 01. 02. 2023)
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Deniz Akalın

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akalın, D. (2023). MESLEK YÜKSEKOKULLARINDAKİ UYGULAMA DERSLERİNİN YETERLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ. Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 14-29.