Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis Of The Metaforic Perceptions Towards Psychological Violence Concept Of University Students

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 8, 133 - 154, 30.06.2017

Öz

Psychological violence is increasingly spreading in all cultures depending on the increase in violence incidents. In this context, the purpose of this research is to expose the perceptions of university students about the concept of psychological violence with the help of metaphors. This research is based on the interpretive phenomenon science (phenomenology) pattern from qualitative research approaches. In order to elucidate the perceptions of university students about psychological violence, it is preferred to use easily accessible case sampling methods. The sample of this study is the student in the Social Services program in Eruh Vocational School of Siirt University. The gathering of the data was based on an open-ended question, "It's like psychological violence ......, because ..." the metaphor questioning pattern. In this study, the data were analyzed by content analysis method using the computer assisted qualitative data analysis program (NVivo). Based on the results of the content analysis, a total of 50 metaphors were obtained. As a result of the analysis of these mentioned metaphors, it was observed that the students produced metaphor in the most 'constraint' (n = 26) and at least 'hunger' metaphor (n = 2). According to results of content analysis conducted by sex, it was determined that female students produced the metaphor of iron cage (n = 6) and male students produced the metaphor of death most (n = 4). The results of the research show that metaphors can be used as powerful tools in bringing out the feelings and thoughts that students have about the concept of "psychological violence". In this context, in order to investigate the metaphorical perceptions related to psychological violence, different groups can be studied and contributed to the literature. In addition, in progressive studies, researchers will be able to understand the concept of psychological violence through films, videos, pictures, etc. that will increase social awareness. Use of visual elements is recommended.

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2013). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Editörler), Nitel araştırma yöntemleri: NVivo ile nitel veri analizi, örnekleme, analiz, yorum (İkinci Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Altun, S. A., Güneri, O. Y. ve Baker, Ö. E. (2006). Basındaki Yansımaları ile Okulda Şiddet. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (24), 12-21.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Ayyıldız, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin dans kavramına yönelik metaforik algılarının analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.
  • Baltaş, Z. (2004). Krizde fırsatları görmek: yöneticiler için krizde yönetim el kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi. Baykal, A. N. (2005). Yutucu rekabet. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 6(4), 693-712.
  • Condon, E. H. (1992). Nursing and the caring metaphor: gender and political influences on an ethics of care. Critique, resistance and action: Working papers in the politics of nursing, 69-84.
  • Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin “iklim” kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies, 5(3), 919-940. Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, quantitative and mixesd methods approaches, London: Sage Publications
  • Çarıkçı, H. İ. ve Yavuz, H. (2009), “Çalışanlarda mobbing (psikolojik şiddet) algısı: Sağlık sektörü çalışanları üzerinde bir araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 10, 47-62
  • Çoban, A. ve Çeçen, M. A. (2013). The perceptions of Turkish preservice teachers regarding drama practices. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 334-353.
  • Deveci, H., Karadağ, R. ve Yılmaz, F. (2008). İlköğretim öğrencilerinin şiddet algıları. Electronic Journal of Social Sciences, 7(24).
  • Einarsen, S., & Raknes, B.I. (1997), “Harassment at work and the victimization of men”, Violence and Victims, Vol. 12, pp. 247-263. [Google Scholar]
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-22.
  • Garbarino, J. (2001). Lost boys: Why our sons turn violent and how we can save them. Smith College Studies in Social Work, 71(2), 167-181.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2010, November). Meslek lisesi 10. sınıf öğrencilerinin coğrafya öğretim programındaki bazı kavramları algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 11-13).
  • Karakuş, M. ve Çankaya, İ. H. (2012). Öğretmenlerin maruz kaldıkları psikolojik şiddete ilişkin bir modelin sınanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 225-237.
  • Kuş-Saillard, E. (2009). Nvivo8 ile nitel araştırma projeleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma
  • Leymann, H., & Gustafsson, A. (1996). Mobbing at work and the development of post-traumatic stress disorders. European Journal of work and organizational psychology, 5(2), 251-275.
  • Matthiesen, S. B., Raknes, B. I., & Rokkum, O. (1989). Bullying at work. Journal of the Norwegian Psychological Association, 26, 761-774.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis. (İkinci Baskı). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications: Sage. Erişim adresi: https://books.google.com.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Önertoy, O. C. (2003). Mobbing İş yerinde Duygusal Taciz. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özen, S. (2007). İşyerinde psikolojik şiddet ve nedenleri. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 9(3), 1-34.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., & Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 53-60.
  • Paanen, T., & Vartia, M. (1991). Mobbing at workplaces in state government (in Finnish)[Mobbing en los lugares de trabajo en el Gobierno del Estado (en finlandés)]. Helsinki: Finnish Work Environment Fund.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. Newyork: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul ili Kadıköy ilçesi liselerindeki okul içi şiddet algısı ve şiddete karşı alınan önlemler ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Saban, A. (2008). “İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler”. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455. 21.
  • Saban, A. (2009). “Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu zihinsel imgeler”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sözbilir, M. (2011). Nitel veri analizi. https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146.
  • Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research. (Volume 15). Newbury Park, CA: Sage. Erişim adresi: https:// li.suu.edu.
  • Şener, G. ve Boydak-Özan, M. (2013). İlköğretim kurumlarında yer alan öğretmen ve öğrencilerin şiddet algıları. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 7-20.
  • Tınaz, P. (2006). Mobbing: İşyerinde psikolojik taciz. Çalışma ve Toplum, 3, 11-22.
  • Tutar, H. (2004). İş yerinde psikolojik şiddet sarmalı: Nedenleri ve sonuçları, Yönetim Bilimleri Dergisi, T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi BİİBF, 92- 104.
  • Töremen, F., & Döş, İ. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Educational Reform, 13(3), 295-306.
  • Yavuz, M. F., Atan, Y. K., Atamer, T. A. ve Gölge, Z. B. (2003). Lise öğrencilerinde fiziksel şiddetin değerlendirilmesi: Okulda ve ailede karşılaşılan şiddet ve öğrencinin kendi uyguladığı şiddet. Adli Bilimler Dergisi, 2(3), 35-43.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Beşinci Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Zapf, D., & Gross, C. (2001). Conflict escalation and coping with workplace bullying: A replication and extension. European journal of work and organizational psychology, 10(4), 497-522.
  • http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/

SOSYAL HİZMET VE DANIŞMANLIK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK ŞİDDET KAVRAMINA YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 8, 133 - 154, 30.06.2017

Öz

Günümüzde
yaşanan şiddet olaylarının artışına bağlı olarak psikolojik şiddet olgusunun
giderek tüm kültürlerde yaygınlaştığı görülmektedir. Bu bağlamda, bu
araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik şiddet kavramına
ilişkin algılarını, metaforlar yardımıyla açığa çıkarmaktır. Bu araştırma nitel
araştırma yaklaşımlarından yorumlayıcı olgu bilim (fenomenoloji) desenine
dayanmaktadır. Üniversite öğrencilerinin psikolojik şiddete ilişkin algılarını
ortaya çıkarmak amacıyla amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir
durum örneklemesi tercih edilmiştir. Bu çalışmanın örneklemi Siirt Üniversitesi
Eruh Meslek Yüksekokulu’nda okuyan Sosyal Hizmetler programındaki öğrenciden
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında metafor soru sorma kalıbı olan “Psikolojik
şiddet …….. gibidir, çünkü …………” şeklinde verilen açık uçlu bir sorudan
yararlanılmıştır. Bu araştırmada verilerin analizinde bilgisayar destekli nitel
veri analizi programından (NVivo) yararlanılarak içerik analizi yöntemi ile
veriler çözümlenmiştir. Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre toplam 50 çeşit
metafor elde edilmiştir. Sözü edilen bu metaforların analizleri sonucunda
oluşturulan temalara göre öğrencilerin en çok ‘kısıtlanma’ temasında metafor ürettiği (n=26), en az ise ‘acınma’ temasında metafor ürettiği (n=2)
görülmüştür. Cinsiyete göre yapılan içerik analizi sonuçlarına göre ise, kız
öğrencilerin en çok ‘demir kafes’
metaforunu ürettiği (n=6), erkek öğrencilerin ise en çok ‘ölüm’ metaforunu ürettiği (n=4) saptanmıştır. Araştırmanın
sonuçları, metaforların, öğrencilerin “psikolojik şiddet” kavramına ilişkin
sahip oldukları duygu ve düşüncelerini ortaya çıkarmada güçlü birer araç olarak
kullanılabileceğini göstermektedir. Bu bağlamda psikolojik şiddetle ilgili
metaforik algıların araştırılması amacıyla farklı gruplar üzerinde çalışmalar
yapılarak alanyazına katkı sağlanabilir. Ayrıca ilerleyen çalışmalarda
araştırmacıların psikolojik şiddet kavramıyla ilgili toplumsal farkındalığı arttıracak
film, video, resim vb. görsel öğelerin kullanılması önerilmektedir. 

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2013). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Editörler), Nitel araştırma yöntemleri: NVivo ile nitel veri analizi, örnekleme, analiz, yorum (İkinci Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Altun, S. A., Güneri, O. Y. ve Baker, Ö. E. (2006). Basındaki Yansımaları ile Okulda Şiddet. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (24), 12-21.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Ayyıldız, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin dans kavramına yönelik metaforik algılarının analizi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 13-25.
  • Baltaş, Z. (2004). Krizde fırsatları görmek: yöneticiler için krizde yönetim el kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi. Baykal, A. N. (2005). Yutucu rekabet. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavrami ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin Görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 6(4), 693-712.
  • Condon, E. H. (1992). Nursing and the caring metaphor: gender and political influences on an ethics of care. Critique, resistance and action: Working papers in the politics of nursing, 69-84.
  • Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin “iklim” kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies, 5(3), 919-940. Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, quantitative and mixesd methods approaches, London: Sage Publications
  • Çarıkçı, H. İ. ve Yavuz, H. (2009), “Çalışanlarda mobbing (psikolojik şiddet) algısı: Sağlık sektörü çalışanları üzerinde bir araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 10, 47-62
  • Çoban, A. ve Çeçen, M. A. (2013). The perceptions of Turkish preservice teachers regarding drama practices. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 334-353.
  • Deveci, H., Karadağ, R. ve Yılmaz, F. (2008). İlköğretim öğrencilerinin şiddet algıları. Electronic Journal of Social Sciences, 7(24).
  • Einarsen, S., & Raknes, B.I. (1997), “Harassment at work and the victimization of men”, Violence and Victims, Vol. 12, pp. 247-263. [Google Scholar]
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-22.
  • Garbarino, J. (2001). Lost boys: Why our sons turn violent and how we can save them. Smith College Studies in Social Work, 71(2), 167-181.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2010, November). Meslek lisesi 10. sınıf öğrencilerinin coğrafya öğretim programındaki bazı kavramları algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 11-13).
  • Karakuş, M. ve Çankaya, İ. H. (2012). Öğretmenlerin maruz kaldıkları psikolojik şiddete ilişkin bir modelin sınanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 225-237.
  • Kuş-Saillard, E. (2009). Nvivo8 ile nitel araştırma projeleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma
  • Leymann, H., & Gustafsson, A. (1996). Mobbing at work and the development of post-traumatic stress disorders. European Journal of work and organizational psychology, 5(2), 251-275.
  • Matthiesen, S. B., Raknes, B. I., & Rokkum, O. (1989). Bullying at work. Journal of the Norwegian Psychological Association, 26, 761-774.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis. (İkinci Baskı). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications: Sage. Erişim adresi: https://books.google.com.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Önertoy, O. C. (2003). Mobbing İş yerinde Duygusal Taciz. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özen, S. (2007). İşyerinde psikolojik şiddet ve nedenleri. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 9(3), 1-34.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., & Baysan-Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 53-60.
  • Paanen, T., & Vartia, M. (1991). Mobbing at workplaces in state government (in Finnish)[Mobbing en los lugares de trabajo en el Gobierno del Estado (en finlandés)]. Helsinki: Finnish Work Environment Fund.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. Newyork: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Pehlivan, M. (2008). İstanbul ili Kadıköy ilçesi liselerindeki okul içi şiddet algısı ve şiddete karşı alınan önlemler ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul
  • Saban, A. (2008). “İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler”. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455. 21.
  • Saban, A. (2009). “Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu zihinsel imgeler”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sözbilir, M. (2011). Nitel veri analizi. https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitel-arac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146.
  • Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research. (Volume 15). Newbury Park, CA: Sage. Erişim adresi: https:// li.suu.edu.
  • Şener, G. ve Boydak-Özan, M. (2013). İlköğretim kurumlarında yer alan öğretmen ve öğrencilerin şiddet algıları. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 7-20.
  • Tınaz, P. (2006). Mobbing: İşyerinde psikolojik taciz. Çalışma ve Toplum, 3, 11-22.
  • Tutar, H. (2004). İş yerinde psikolojik şiddet sarmalı: Nedenleri ve sonuçları, Yönetim Bilimleri Dergisi, T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi BİİBF, 92- 104.
  • Töremen, F., & Döş, İ. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Educational Reform, 13(3), 295-306.
  • Yavuz, M. F., Atan, Y. K., Atamer, T. A. ve Gölge, Z. B. (2003). Lise öğrencilerinde fiziksel şiddetin değerlendirilmesi: Okulda ve ailede karşılaşılan şiddet ve öğrencinin kendi uyguladığı şiddet. Adli Bilimler Dergisi, 2(3), 35-43.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Beşinci Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Zapf, D., & Gross, C. (2001). Conflict escalation and coping with workplace bullying: A replication and extension. European journal of work and organizational psychology, 10(4), 497-522.
  • http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yahya Aktu

Bedrettin Varol

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Aktu, Y., & Varol, B. (2017). SOSYAL HİZMET VE DANIŞMANLIK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK ŞİDDET KAVRAMINA YÖNELİK ALGILARI. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(8), 133-154.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.