Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Acil Uzaktan Öğretim Sürecinde Tıp Eğitimi Mesleksel Beceri Uygulamalarında Video Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 62, 102 - 114, 31.12.2021
https://doi.org/10.25282/ted.937850

Öz

Amaç: COVID-19 tüm dünyadaki eğitim uygulamalarını derinden etkilemiş ve eğitim sisteminde yer alan hemen hemen tüm okulların kapanması nedeniyle, eğitim uzaktan yönetilmek zorunda kalınmıştır. Tıp fakültelerinde klinik öncesi dönem öğrencilerinin pratik ve uygulamaya dayalı mesleksel beceri öğretimleri de acil uzaktan öğretim aracılığıyla yürütülmüştür. Yapılan çalışmada, tıp fakültesi klinik öncesi dönem öğrencilerinin mesleksel beceri eğitimlerinde eğitim materyali olarak video kullanımına yönelik görüşlerinin alınması ve beceri videolarının etkileşimli olmayan ile etkileşimli olarak hazırlanan versiyonları ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma kesitsel analitik türde tasarlanmıştır. 452 öğrencinin katıldığı çalışmada verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans gibi betimsel istatistikler kullanılmıştır Elde edilen veriler ki-kare testi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Tıp fakültesi dönem 1, 2 ve 3 öğrencilerinin %49,3’ü tıp eğitiminde online/uzaktan eğitimin amacına ulaşamayacağını belirtmişlerdir. Hazırlanan beceri eğitim videolarından etkileşimli içerik eklenmeyen videolardan sonra öğrencilerin %77,7’si online beceri eğitimlerinin yeterli olamayacağını belirtirken, etkileşimli içerik eklendikten sonra bu oran %58,2’ye düşmüştür. Yapılan ki-kare karşılaştırma testi göstermiştirki; bu değişiklik etkileşimli video izleme sonucunda oluşmuştur. Mesleksel beceri videoları aracılığıyla bu becerileri edinmek konusundaki olumlu görüşler videonun etkileşimli olması halinde yükselmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda, öğrenciler tıp eğitiminde acil uzaktan öğretim uygulamalarının gerekli becerilerin kazanılmasında yeterli olamayacağını, uygulamayı gerçek hastalar üzerinde uygulayacak yeterliliğe ulaşamayacaklarını belirtmişlerdir. Mesleksel beceri eğitim videoları öğrencilerin hedeflenen beceriyi somutlaştırmalarına katkı sağlasa da becerilerin klinik ortamdaki öğrenmelere transferinde ve gerçek hastalarda uygulayabilecek yeterliliğe ulaşmada yetersiz kalacağı belirtilmiştir. Sonuç olarak, acil uzaktan öğretim sürecinde tıp fakültesi öğrencilerinin mesleksel beceri eğitimleri ile ilgili edindiği kazanımların, yüz yüze bir eğitim ortamında değerlendirilmeden, tam olarak edinilip edinilemediği konusunda kesin bir yorum yapılamaz. Ancak, online/uzaktan öğretim sürecinde etkileşimli videolar aracılığıyla eğitim materyali hazırlanması ve öğrencilere geri bildirim olanağı sağlanmasının daha iyi sonuçlar vereceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Arıcı DS, Demir AM, Gürpınar E. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020;19(57):1-164.
  • 2. Özçakır A, Uncu Y. Mesleksel Beceri Eğitimi Açısından Geldiğimiz Nokta. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2002;28(3):105-107.
  • 3. World Conference on Medical Education (1988). World Health Organization, Edinburgh. https://apps.who.int/iris/handle/10665/163121
  • 4. Gürpınar E, Mamaklı S, Alimoğlu MK, Şenol Y, Türkay M, Aktekin M. Akdeniz Üniversitesi tıp fakültesi mesleksel beceri uygulamaları hakkındaki öğrenci geri bildirimleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23(23):58-64.
  • 5. Karabilgin ÖS, Şahin H. Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;21(21):27-33.
  • 6. Mıdık Ö, Kartal M, Büyükakkuş A, Aydın B. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Mesleksel Beceri Eğitimleri ile İlgili Görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23(23):65-72.
  • 7. Onan A, Abay E, Odabaşı O. Öğrenci geribildirimlerinin mesleksel beceri eğitimi programının değerlendirilmesinde kullanılması. Kocaeli Tıp Dergisi. 2016;5(1):25-32.
  • 8. Bozkurt A, Sharma RC. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education. 2020;15(1): 1-6.
  • 9. Whittle C, Tiwari S, Yan S, Williams J. Emergency remote teaching environment: a conceptual framework for responsive online teaching in crises. Information and Learning Sciences. 2020.
  • 10. Xie J, Rice MF. Instructional designers’ roles in emergency remote teaching during COVID-19. Distance Education. 2021;42(1):70-87.
  • 11. İbili E, Bayram F, Hakkari F, Kantar M, Doğan M. SCORM Uyumlu eğitim yönetim sisteminin tasarlanması ve üniversite bazında uygulanması. [Designing SCORM compliant learning management system and implementation on the basis of the University], Akademik Bilişim 2009, Harran University, 11-13 Şubat, 277-286, Şanlıurfa. https://ab.org.tr/ab09/kitap/ibili_bayram_AB09.pdf
  • 12. Kanuka H. Instructional design and elearning: a discussion of pedagogical content knowledge as a missing construct. E-Journal of Instructional Science and Technology. 2006;9(2):1-17.
  • 13. Al U, Madran O. Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası. 2004;5(2):259-271. https://bd.org.tr/index.php/bd/article/view/491
  • 14. Krippendorff, K. Content Analysis: An Introduction to its Methodology, second edition, chapter 11. Sage, Thousand Oaks, CA. 2004.
  • 15. Cohen J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdle. 1988.
  • 16. Ahmed S, Zimba O, Gasparyan AY. Moving towards online rheumatology education in the era of COVID-19-Clinical Rheumatology. 2020;39:1-8.
  • 17. He M, Tang XQ, Zhang HN, Luo YY, Tang ZC, Gao SG. Remote clinical training practice in the neurology internship during the COVID-19 pandemic. Medical Education Online. 2021;26(1):1899642.
  • 18. Mukhtar K, Javed K, Arooj M, Sethi A. Advantages, Limitations and Recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pakistan journal of medical sciences. 2020;36(COVID19-S4): 27.
  • 19. Jeyakumar Y, Sharma D, Sirianni G, Nyhof-Young J, Otremba M, Leung FH. Limitations in virtual clinical skills education for medical students during COVID-19. Canadian Medical Education Journal. 2020;11(6): e165.
  • 20. Dost S, Hossain A, Shehab M, Abdelwahed A, Al-Nusair L. Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ Open. 2020;10(11): e042378.
  • 21. Dong C, Goh PS. Twelve tips for the effective use of videos in medical education. Medical teacher; 2015;37(2):140-145.
  • 22. Sandars J, Correia R, Dankbaar M, de Jong P, Goh PS, Hege I. et. all. Pusic M. Twelve tips for rapidly migrating to online learning during the COVID-19 pandemic. Med Ed Publish. 2020;9
  • 23. Kim JW, Myung SJ, Yoon HB, Moon SH, Ryu H, Yim JJ. How medical education survives and evolves during COVID-19: Our experience and future direction. PloS one. 2020;15(12): e0243958.
  • 24. Norman MK. Twelve tips for reducing production time and increasing long-term usability of instructional video. Medical teacher. 2017;39(8):808-812.
  • 25. Shank P. (The right) digital modalities to deliver digital learning: 2020:Part 1. https://elearningindustry.com/asynchronous-and-synchronous-modalities-deliver-digital-learning
  • 26. Zhou T, Huang S, Cheng J, Xiao Y. (2020). The distance teaching practice of combined mode of massive open online course micro-video for interns in emergency department during the COVID-19 epidemic period. Telemedicine and e-Health. 2020;26(5):584-588.

Student Views on the Use of Videos in Medical Education Clinical Skills Training During Emergency Remote Teaching

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 62, 102 - 114, 31.12.2021
https://doi.org/10.25282/ted.937850

Öz

Aim: COVID-19 has profoundly affected the educational practices throughout the world, and education had to be conducted remotely due to the closure of almost all schools at all levels. As with all courses of pre-clinical students in the medical schools, the teaching of practical and clinical skills was carried out through emergency remote teaching. This study aims to investigate the opinions of pre-clinical medical students regarding the use of video as an educational material in their clinical skills training, and to compare their views about the non-interactive and interactive videos.
Methods: The study adopted a cross-sectional and analytic research design. In this study, in which 452 medical students participated, a questionnaire form created by the researchers was used to collect data. Descriptive statistics such as percentage and frequency were used in the analysis. The data were analyzed using the chi-square test.
Results: 49.3% of the pre-clinical medical students stated that emergency remote teaching in medical education could not achieve its purpose. While 77.7% of the students stated that online clinical skills training would not be sufficient without interactive videos, this rate decreased to 58.2% after the interactive videos were used. The chi-square comparison test showed that, this change is the result of interactive video watching. The positive views about gaining clinical skills through videos increased when interactive videos were used.
Conclusions: The results revealed that students do not think emergency remote teaching practices will be sufficient to acquire the necessary skills in medical education, and that they would not be able to reach the competence to apply those skills on real patients. Although clinical skills training videos contribute to students’ concretization of those skills to some extent, they stated that it will not be sufficient for them to reach the required competence level to apply those skills in real life practices. To conclude, it does not reflect the reality if we state medical students have successfully achieved the related competences regarding the clinical skills training during the emergency remote teaching process before evaluating those skills in a face-to-face environment. However, it is expected that preparing educational materials through interactive videos and providing feedback to students during the teaching process will yield better results.

Kaynakça

  • 1. Arıcı DS, Demir AM, Gürpınar E. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitiminde Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. Tıp Eğitimi Dünyası. 2020;19(57):1-164.
  • 2. Özçakır A, Uncu Y. Mesleksel Beceri Eğitimi Açısından Geldiğimiz Nokta. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2002;28(3):105-107.
  • 3. World Conference on Medical Education (1988). World Health Organization, Edinburgh. https://apps.who.int/iris/handle/10665/163121
  • 4. Gürpınar E, Mamaklı S, Alimoğlu MK, Şenol Y, Türkay M, Aktekin M. Akdeniz Üniversitesi tıp fakültesi mesleksel beceri uygulamaları hakkındaki öğrenci geri bildirimleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23(23):58-64.
  • 5. Karabilgin ÖS, Şahin H. Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;21(21):27-33.
  • 6. Mıdık Ö, Kartal M, Büyükakkuş A, Aydın B. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Mesleksel Beceri Eğitimleri ile İlgili Görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23(23):65-72.
  • 7. Onan A, Abay E, Odabaşı O. Öğrenci geribildirimlerinin mesleksel beceri eğitimi programının değerlendirilmesinde kullanılması. Kocaeli Tıp Dergisi. 2016;5(1):25-32.
  • 8. Bozkurt A, Sharma RC. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education. 2020;15(1): 1-6.
  • 9. Whittle C, Tiwari S, Yan S, Williams J. Emergency remote teaching environment: a conceptual framework for responsive online teaching in crises. Information and Learning Sciences. 2020.
  • 10. Xie J, Rice MF. Instructional designers’ roles in emergency remote teaching during COVID-19. Distance Education. 2021;42(1):70-87.
  • 11. İbili E, Bayram F, Hakkari F, Kantar M, Doğan M. SCORM Uyumlu eğitim yönetim sisteminin tasarlanması ve üniversite bazında uygulanması. [Designing SCORM compliant learning management system and implementation on the basis of the University], Akademik Bilişim 2009, Harran University, 11-13 Şubat, 277-286, Şanlıurfa. https://ab.org.tr/ab09/kitap/ibili_bayram_AB09.pdf
  • 12. Kanuka H. Instructional design and elearning: a discussion of pedagogical content knowledge as a missing construct. E-Journal of Instructional Science and Technology. 2006;9(2):1-17.
  • 13. Al U, Madran O. Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası. 2004;5(2):259-271. https://bd.org.tr/index.php/bd/article/view/491
  • 14. Krippendorff, K. Content Analysis: An Introduction to its Methodology, second edition, chapter 11. Sage, Thousand Oaks, CA. 2004.
  • 15. Cohen J. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdle. 1988.
  • 16. Ahmed S, Zimba O, Gasparyan AY. Moving towards online rheumatology education in the era of COVID-19-Clinical Rheumatology. 2020;39:1-8.
  • 17. He M, Tang XQ, Zhang HN, Luo YY, Tang ZC, Gao SG. Remote clinical training practice in the neurology internship during the COVID-19 pandemic. Medical Education Online. 2021;26(1):1899642.
  • 18. Mukhtar K, Javed K, Arooj M, Sethi A. Advantages, Limitations and Recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pakistan journal of medical sciences. 2020;36(COVID19-S4): 27.
  • 19. Jeyakumar Y, Sharma D, Sirianni G, Nyhof-Young J, Otremba M, Leung FH. Limitations in virtual clinical skills education for medical students during COVID-19. Canadian Medical Education Journal. 2020;11(6): e165.
  • 20. Dost S, Hossain A, Shehab M, Abdelwahed A, Al-Nusair L. Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ Open. 2020;10(11): e042378.
  • 21. Dong C, Goh PS. Twelve tips for the effective use of videos in medical education. Medical teacher; 2015;37(2):140-145.
  • 22. Sandars J, Correia R, Dankbaar M, de Jong P, Goh PS, Hege I. et. all. Pusic M. Twelve tips for rapidly migrating to online learning during the COVID-19 pandemic. Med Ed Publish. 2020;9
  • 23. Kim JW, Myung SJ, Yoon HB, Moon SH, Ryu H, Yim JJ. How medical education survives and evolves during COVID-19: Our experience and future direction. PloS one. 2020;15(12): e0243958.
  • 24. Norman MK. Twelve tips for reducing production time and increasing long-term usability of instructional video. Medical teacher. 2017;39(8):808-812.
  • 25. Shank P. (The right) digital modalities to deliver digital learning: 2020:Part 1. https://elearningindustry.com/asynchronous-and-synchronous-modalities-deliver-digital-learning
  • 26. Zhou T, Huang S, Cheng J, Xiao Y. (2020). The distance teaching practice of combined mode of massive open online course micro-video for interns in emergency department during the COVID-19 epidemic period. Telemedicine and e-Health. 2020;26(5):584-588.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

İbrahim Uysal 0000-0002-7507-3322

Güneş Korkmaz 0000-0002-9060-5972

Murat Tekin 0000-0001-6841-3045

Musa Uysal Bu kişi benim 0000-0002-3711-8307

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 62

Kaynak Göster

Vancouver Uysal İ, Korkmaz G, Tekin M, Uysal M. Student Views on the Use of Videos in Medical Education Clinical Skills Training During Emergency Remote Teaching. TED. 2021;20(62):102-14.